Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, March 17, 2010

RAMAI TAK TAHU CARA CEGAH HAMIL

بسم الله الرحمن الرحيم

NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro. com.my
Penggunaan kaedah perancangan keluarga tidak betul

LELAKI sebagai suami dan peneraju rumah tangga juga perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan mengenai perancangan keluarga serta kaedah pencegah kehamilan kerana kehamilan yang tidak dirancang boleh menimbulkan tekanan emosi suami isteri.

Kehamilan adalah tanggungjawab kedua-dua pihak, justeru memerlukan kerjasama suami isteri untuk merancang sebaik-baiknya sebelum mengambil keputusan menjadi ibu bapa, terutama apabila belum bersedia, supaya kehadiran anak itu tidak terlalu cepat, terlalu lewat atau sangat rapat.

Kehamilan yang tidak dirancang dan tidak dikehendaki berlaku di seluruh dunia. Peningkatan kehamilan luar nikah bukan saja membimbangkan ibu bapa dan pemimpin masyarakat, tetapi menjadi perhatian pakar perubatan kerana banyak kehamilan begini berakhir dengan pengguguran tidak selamat atau pembuangan bayi.

Pun begitu, masalah pengguguran haram turut berlaku pada wanita bergelar isteri. Walaupun tiada data, perkara ini bukan lagi rahsia. Di seluruh dunia, dianggarkan 220,000 kehamilan tidak dirancang dan mungkin berakhir dengan pengguguran.

Ini adalah masalah global yang berlaku di negara membangun dan maju, jarang diberi perhatian akibat kekurangan pendidikan seks serta penggunaan kaedah perancangan keluarga yang tidak betul, kata Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Dr Premitha Damodaran.

Kajian antarabangsa yang dibentang pada Kongres Kesatuan Obstetrik dan Ginekologi Antarabangsa baru-baru ini melaporkan ramai wanita — tidak kira latar belakang pendidikan atau kewangan — kurang tahu mengenai kaedah pencegahan kehamilan. Ini bukan saja menyebabkan mereka ada pilihan terhad, malah ramai salah faham terhadap kaedah sedia ada.

Mungkin ada yang mempersoalkan apa pentingnya pencegahan kehamilan. Tahukah anda, dalam masa seminit, sebanyak 70 trilion sperma dihasilkan di seluruh dunia, satu juta telur disenyawakan; 60,000 lelaki mengalami ejakulasi; 500 wanita hamil dan 40 daripada kehamilan itu berakhir dengan pengguguran.

Dalam seminit juga, sebanyak 260 bayi dilahirkan, seorang wanita meninggal dunia ketika mengandung, bersalin atau menggugurkan anak dan paling menyedihkan, 21 bayi kurang daripada setahun meninggal dunia.

Dr Premitha berkata, tiada siapa berhak menghalang mana-mana pasangan untuk mendapatkan anak jika keadaan kesihatan dan ekonomi mengizinkan; cuma yang disarankan ialah kehamilan itu tidak berlaku terlalu cepat, lewat atau sangat rapat kerana boleh menimbulkan banyak konflik.

Malangnya, dalam era teknologi yang membolehkan kita mendapat pelbagai maklumat dengan hanya menggerakkan jari, masih ramai pasangan tidak tahu kaedah pencegahan kehamilan yang ada di negara kita.

Masih ada orang percaya wanita tidak akan mengandung pada kali pertama mengadakan hubungan seks, menjalankan aktiviti seksual ketika haid atau hanya ‘bermain di luar’. Sehingga kini ada 10 hingga 15 jenis kaedah pencegahan kehamilan yang ada di negara kita.

Antara kaedah yang boleh digunakan untuk merancang keluarga ialah:
Kaedah semula jadi (contohnya penyusuan bayi atau ejakulasi di luar). Halangan (kondom). Pemandulan. Pil perancang (wanita. Alat intrauterin (IUD). Sistem intrauterin (IUS). Implan. Suntikan.

Kondom dan pemandulan adalah kaedah yang boleh digunakan pada wanita dan lelaki. Manakala kaedah lain adalah untuk wanita. Setiap kaedah ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

“Pil perancang bukan saja mencegah kehamilan, tetapi turut ada manfaat lain seperti haid lebih ringan, tetap dan kurang senggugut; mengurangkan risiko pembentukan sista ovari, kanser ovari dan uterus; mengurangkan penyakit keradangan pelvik, meningkatkan ketumpatan tulang serta memperbaiki tekstur kulit. Cuma masalahnya ialah kepatuhan pada jadual pengambilan kerana ia perlu dimakan setiap hari.

“Kondom juga antara cara pencegahan kehamilan yang baik dan murah. Ia juga dapat mengelak masalah jangkitan penyakit seksual,” katanya ketika pelancaran Hari Pencegahan Kehamilan Sedunia pertama yang diadakan serentak di 50 negara, baru-baru ini.

Selain itu, penggunaan kaedah hormon (suntikan, IUD, IUS dan implan) semakin popular kerana ia bukan saja mudah, tetapi turut memberi banyak manfaat sampingan. Berbanding IUD, IUS adalah kaedah lebih terkini dan digemari ramai wanita.

Walaupun keberkesanan IUD (yang dimasukkan ke dalam rahim) sangat tinggi iaitu sehingga 99.8 peratus selama tiga hingga lima tahun, ia ada kekurangan kerana menyebabkan haid lebih banyak dan lama, terutama pada peringkat awal.

Manakala kesan IUS berbeza dengan IUD kerana wanita akan mendapat haid yang kurang, tempohnya singkat dan kurang masalah senggugut.

Kedua-dua alat ini mengeluarkan hormon pada kadar tetap setiap hari untuk mencegah kehamilan daripada berlaku.

Ia boleh dikeluarkan pada bila-bila masa apabila dikehendaki dan kesuburan wanita akan pulih seperti sedia kala. Ada orang bimbang, jika haid sikit bermakna ada darah tertinggal dalam rahim. Sebenarnya anggapan ini salah kerana kehadiran hormon mempengaruhi penghasilan haid dan bukan ia terkumpul dalam rahim.

Satu lagi kaedah popular ialah implan (rod mengandungi hormon dimasukkan di bawah kulit pada lengan). Ia sesuai bagi wanita yang menyusukan anak, namun kaedah ini menyebabkan pendarahan haid tidak tetap dan banyak, mungkin mengalami pertambahan berat badan dan emosi berubah-ubah.

Mereka yang ingin menggunakan kaedah suntikan pula perlu faham ia perlu diambil setiap dua hingga tiga bulan. Walaupun ia tidak mempengaruhi jumlah haid, kaedah ini dikaitkan dengan masalah pertambahan berat badan, emosi berubah-ubah dan tekanan. Kesuburan juga mengambil masa lama untuk pulih seperti sedia kala.

Kaedah terakhir ialah pemandulan yang dilakukan melalui pembedahan. Kebanyakan pakar perubatan tidak menggalakkan kaedah ini kerana ia tidak boleh ‘diundur’. Ini bermakna, individu yang menggunakan cara ini tidak berpeluang lagi mendapat anak.

“Setiap pasangan perlu tahu mereka ada banyak pilihan untuk merancang keluarga. Paling penting, selepas ini tiada lagi orang melakukan pencegahan kehamilan berisiko tinggi dan terlarang seperti menggunakan racun sperma (spermisid) atau pancutan air pada vagina selepas persetubuhan,” katanya.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

1 comments:

narusake said...

huhu...new in blogging...lalalalalala~