Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, March 20, 2010

MELAWAN KEGANASAN DENGAN MENJEMPUT BAPA SEGALA PENGGANAS

بسم الله الرحمن الرحيم


Indonesia tingkat perang ke atas pengganas menjelang lawatan Obama



LAWATAN Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama ke Indonesia yang dijadual bulan ini memberi rangsangan baru terhadap usaha membanteras keganasan yang menyaksikan seorang militan paling dikehendaki ditumpaskan dan para pengikutnya kini goyah, kata para penganalisis.

‘‘Pemimpin terkemuka dan paling berkuasa di dunia akan melawat Indonesia, jadi pihak berkuasa perlu menangani sebarang kemungkinan serangan militan,’’ kata Noor Huda Ismail, seorang penganalisis ekstremisme.

Obama bersama Wanita Pertama, Michelle dan anaknya, Malia dan Sasha dijadual melawat Indonesia, negara di mana beliau menetap selama empat tahun ketika zaman kanak-kanak, mulai 20 hingga 22 Mac sebelum berkunjung ke Australia.

Di Canberra semalam, Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono mengesahkan polis berjaya membunuh Dulmatin, seorang daripada perancang pengeboman di Bali pada 2002 yang membunuh 202
orang, kebanyakannya pelancong.
Dulmatin yang ditawarkan hadiah sebanyak AS$10 juta (RM34 juta) oleh AS bagi sebarang maklumat yang membawa kepada penahananya ditembak di kepala bersama dua lagi rakannya di Jakarta, semalam.

Kematian mereka merupakan yang terkini dalam pembanterasan yang dilancarkan pada 22 Februari lalu apabila polis menyerbu kem latihan ekstremis di sebuah kawasan terpencil di wilayah Aceh.

Sejak operasi di Aceh, polis berkata, mereka memberkas 22 suspek militan termasuk pembekal senjata api dan pembiaya. Penganalisis berkata, tangkapan tersebut mungkin memberikan maklumat pengintipan penting berkaitan kumpulan militan Dulmatin, Jemaah Islamiyah (JI).

JI yang bermatlamat menubuhkan negara Islam di Asia Tenggara mendapat inspirasi daripada al-Qaeda dan dituduh melakukan banyak pengeboman di Indonesia termasuk pengeboman di Bali dan serangan ke atas hotel-hotel di Jakarta pada tahun lalu.

Ismail berkata, serbuan baru-baru ini telah melumpuhkan JI sepenuhnya tetapi beliau memberi amaran, ancaman keganasan kekal wujud, terutamanya dengan kemunculan banyak kumpulan serpihan yang menyokong idea kekerasan.

Noordin Mohammad Top, pemimpin sebuah kumpulan serpihan JI ditembak mati oleh pasukan keselamatan Indonesia pada September lalu.

Pihak berkuasa Indonesia berkata, lawatan Obama dijangka diteruskan seperti yang dijadual dan disifatkan oleh seorang penganalisis sebagai tanda keyakinan AS kepada keupayaan negara majoriti penduduk Islam, Indonesia untuk mengekalkan keselamatan.

‘‘AS memang mengetahui situasi keselamatan di mana-mana. Jika mereka berasa tidak selamat, mereka tidak akan membenarkan Presiden pergi,’’ kata John Harrison, seorang penganalisis keselamatan di Universiti Teknologi Nanyang, Singapura.

‘‘Operasi-operasi terkini menunjukkan betapa serius Indonesia (membanteras keganasan) dan merupakan pengiktirafan terhadap keupayaan yang mereka miliki untuk bertindak secara bertanggungjawab apabila mendapat maklumat,’’ katanya. – AFP

Sumber: Utusan Malaysia 11/03/2010

Melawan keganasan sambil menjemput pengganas terbesar

Sejak mengambil alih pucuk pimpinan AS pada Januari tahun lepas, Barack Obama telah melanjutkan polisi Presiden Bush memerangi keganasan di negeri-negeri umat Islam. Sebahagian besar usaha ini tertumpu di rantau Afghanistan dan Pakistan dan telah mengorbankan beribu-ribu nyawa penduduk awam umat Islam di kedua-dua buah negara tersebut. Di samping itu, tindakan Obama membawa masuk pasukan pengganas bersenjata upahan ‘Blackwater’ ke Afghanistan dan Pakistan, telah menambahkan derita umat Islam di rantau tersebut. Hingga kini, lebih 3 juta rakyat Pakistan menjadi pelarian disebabkan oleh operasi ketenteraan Pakistan ke atas wilayah FATA (Federally Adminstered Tribal Areas) yang diarahkan oleh pengganas terbesar, Barack Obama dari Amerika Syarikat.

Jika benar AS memerangi keganasan, mengapa keganasan tentera Maoist di India, dan keganasan puak Jundullah di Iran yang menyerang dan meletupkan tempat-tempat awam yang menyebabkan kematian penduduk awam sengaja dibiarkan? Ini berbeza dengan usaha “melawan keganasan” di Pakistan dan Afghanistan yang mendapat sokongan dengan dana berbillion dolar!! Nampaknya Obama melancarkan peperangan di Pakistan dan Afghanistan dengan tujuan khusus untuk memecahkan dan melemahkan dua negara tersebut kepada negari-negari yang kecil dan lemah agar mudah dieksploitasi oleh AS.

AS cukup takut kepada negara umat Islam yang mempunyai penduduk yang besar seperti Pakistan dan Indonesia, dan oleh sebab itulah, ia sanggup berbelanja berbillion dolar untuk memastikan tentera Pakistan membuat operasi ketenteraan besar-besaran untuk menundukkan puak militan di wilayah bergolak itu. Indonesia sebagai negara umat Islam yang terbesar di dunia, adalah tidak terkecuali daripada senarai sasaran AS untuk dipecahkan kepada negara-negara kecil, cuma bezanya, Indonesia belum lagi mencapai keadaan seperti yang berlaku di Pakistan.

Tindakan penguasa Indonesia menjemput pengganas terbesar dunia yang telah mengakibatkan kehilangan berjuta nyawa umat Islam untuk melawat negara umat Islam terbesar di dunia itu adalah jelas haram mengikut ayat Al-Quran:

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi orang dalam (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya” [TMQ: Al-Imran: 118].

Hakikatnya, tindakan ini merupakan tindakan menggali lubang kubur sendiri. AS tidak akan melihat ‘sikap baik hati’ pemerintah Indonesia ini sebagai tanda persahabatan. Rejim durjana AS ini akan melihat tindakan Indonesia sebagai membuka pintu peluang eksploitasi yang lebih luas bagi mereka!!
Wa Allahu A’lam.

-- jebbat.blogspot.com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

0 comments: