Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, March 15, 2010

MENCEGAH ZINA AMANAT UMMAH HINDARI KEMUNGKARAN

بسم الله الرحمن الرحيم



Pelacuran adalah antara profesion tertua di dunia. Sama ada kita sedari atau tidak, kegiatan pelacuran ini sudah menular di negara kita, selari dengan perkembangan spa eksekutif, pusat pelacuran atau rumah urut yang menyediakan khidmat seks. Tempat ini menjadi kunjungan lelaki bagi melepaskan nafsu mereka dengan bayaran tertentu.

Sejak kebelakangan ini, atas alasan bimbang dicekup pihak berkuasa, lelaki kemaruk seks kini cenderung menjadikan rumah kediaman mereka sebagai pusat operasi melepas nafsu. Golongan ini melanggan pelacur dengan hanya membuat panggilan telefon menyewa 'call girl' yang diiklan sama ada menerusi laman web atau e-mel.

Dengan hanya satu panggilan, pelacur ini akan datang ke rumah pelanggan mereka. Betapa mudahnya maksiat di hadapan kita. Kebimbangan kita ialah jika gejala sosial ini tidak dibendung, ia akan menyebabkan keruntuhan moral kepada generasi kini dan akan datang. Maksiat mudah saja diperoleh dengan hanya melayari internet serta menggunakan e-mel tawaran.

Aktiviti ini sewajarnya dibendung daripada terus berleluasa dan sebagai orang awam yang bencikan maksiat, perbuatan ini harus dicegah. Pencegahan boleh diambil oleh jiran atau rakan serumah yang mengetahui kegiatan yang berlaku di depan mereka. Mereka boleh menghubungi pihak berkuasa agama negeri masing-masing.

Perbuatan ini, selain salah dari segi moral, adat serta budaya timur, ia jelas berlawanan dengan kehendak agama kerana ia mengundang kepada perzinaan. Perzinaan diharamkan agama dan jelas ia banyak mengundang keburukan dari segi nasab serta juga boleh mengundang penyakit kelamin, malah lebih buruk kepada menularnya penyakit Aids.



Selain itu juga, perbuatan perzinaan ini juga salah dari segi undang-undang di negara kita. Bagi mereka yang terbabit dengan aktiviti ini, tidak kira sama ada golongan lelaki yang melanggan serta golongan wanita yang memberikan khidmat seks, perbuatan ini menjadi suatu kesalahan jenayah syariah.

Kesalahan membabitkan kesalahan moral dan individu yang melakukan kesalahan ini boleh didakwa atas tiga kesalahan mengikut Enakmen Jenayah Syariah. Setiap kesalahan mengikut kepada keadaan sesuatu kes. Mereka yang ditahan boleh didakwa, pertamanya atas kesalahan berkhalwat manakala keduanya, atas kesalahan persediaan melakukan persetubuhan luar nikah dan ketiga, kesalahan persetubuhan luar nikah (haram).

Bagi kesalahan khalwat, merujuk kepada Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995, Seksyen 29 (1) (a) dan (b) memperuntukkan bahawa mana-mana orang lelaki atau perempuan yang didapati berada bersama dengan seorang atau lebih seorang perempuan yang bukan isteri atau mahramnya atau berada bersama dengan seorang atau lebih seorang lelaki yang bukan suami atau mahramnya di mana-mana tempat yang terselindung atau di dalam rumah atau bilik dalam keadaan yang boleh menimbulkan syak bahawa mereka sedang melakukan perbuatan tidak bermoral adalah melakukan kesalahan di bawah khalwat ini.

Apabila seseorang itu disabitkan atas kesalahan khalwat, hukumannya denda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali. Kesalahan khalwat ini boleh dikenakan terhadap orang yang ditangkap di dalam keadaan mereka ini baru disyaki melakukan sesuatu perbuatan tidak bermoral seperti bercium serta belum sampai ke tahap melakukan persetubuhan atau percubaan melakukan persetubuhan luar nikah.

Bagi kesalahan keduanya pula apabila seseorang itu ditangkap di dalam keadaan mereka itu melakukan apa-apa perbuatan persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah, walaupun perbuatan itu tidak sampai ke tahap melakukan persetubuhan luar nikah.

Undang-undang memperuntukkan bahawa mereka boleh ditangkap serta didakwa mengikut Seksyen 26 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995. Jika disabit kesalahannya, individu berkenaan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

Bagi kesalahan ketiganya pula, apabila seseorang itu ditangkap di dalam keadaan mereka itu melakukan persetubuhan, maka undang-undang memperuntukkan bahawa mereka boleh ditangkap serta didakwa atas kesalahan melakukan persetubuhan luar nikah (haram).

Contohnya Seksyen 25 (1) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 memperuntukkan bahawa mana-mana lelaki yang melakukan persetubuhan dengan orang perempuan yang bukan isterinya yang sah adalah melakukan suatu kesalahan persetubuhan luar nikah.

Sekiranya lelaki itu didapati bersalah dan apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

Bagi 'call girl' (pelacur) yang ditangkap pula atas kesalahan ini sekiranya ia beragama Islam maka wanita berkenaan juga mengikut Seksyen 25 (2) Enakmen sama apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

Undang-undang syariah negara kita sudah memadai untuk mendakwa individu yang terbabit secara langsung dengan aktiviti yang tidak bermoral ini. Sehinggakan Mahkamah Syariah boleh mengenakan hukuman sebatan terhadap individu terbabit dengan kesalahan persetubuhan haram ini tanpa mengira individu itu lelaki mahupun perempuan, selain hukuman denda serta penjara sebagai pengajaran.

Sewajarnya kita sebagai umat Islam harus sensitif terhadap perkara berkaitan sebarang aktiviti membabitkan perzinaan. Isu seperti ini jelas bahawa mereka ini sengaja membabitkan diri kepada perzinaan.

Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)


ads4earns.com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

5 comments:

Kang nasir said...

salam,

tksh berkongsi pendapat.
saya sedih melihat bangsa ku skrg ini.

mereka masing2 memburu dana utk keneraka.

salmahj said...

assalamualaikum, terima kasih kerana saling mengingatkan sesama umat Islam agar tidak terlalai

Aku Adalah Aku Yang Merupakan Cicit Cokrodepo said...

salam, terima kasih dan berusaha terus untuk menyebarluaskan salam

Kakashiro said...

dunia akhir zaman dah..byk yg kita telepas pandang kerana mengejar dunia..sama2 lah berpesan..

umiaishah said...

salam..

entri yg baik..rosaknya masyarakat membawa makna tugas pendakwah semakin berat..

semoga kita semua kekal dlam jalan dakwahNYA.. amin..