Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, March 21, 2010

NIK AZIZ BUKAN ULAMA TAPI PUKIMAK...!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Gua pun kata najib bodoh jugak.. tp x sampai nak kata najib pukimak.. org islam ke lu ni? ni ke rupanya Ketua UMNO Bahagian Kota Raja, Selangor. Seorang Jurutera Awam dan mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Awam dari University Of The Pacific, Stockton, Californa? Nak mengampu rosmah dgn najib pun patut2 la mangkok.. sampai pukimak pun kluar.. bukan mak lu xder puki pun kan...



MAKLUMAT CERAMAH.
UBKR = Umno Bahagian Kota Raja
Penceramah : Ir. Kamaruzzaman Johari .
Ketua UMNO Bahagian Kota Raja, Selangor. Seorang Jurutera Awam dan mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Awam dari University Of The Pacific, Stockton, California

65 comments:

Mybabah said...

Gua yakin si sial ni sudah terlalu banyak makan benda haram hingga apa-apa yang keluar dari mulut malaun ni penuh dengan najis mughallazah...

Semoga Allah membalas kutukan orang yang menghina kekasih-Nay.

Budak Ulu Cheka said...
This comment has been removed by the author.
Budak Ulu Cheka said...

dulu kawan respek sama lu tentang memperjuang islam cissss...kalau nak glamer x yah lah buat tajuk tu byk tajuk lain lagi

Bujang susah yg hipokrit said...

fuuyoo..inilah baru dinamakan pemimpin islam. cakap berapi2. siap kluar pukimak sekali. mcm ni la baru dinamakan umno islam yg tulin. syabas..syabas...


yang benar,
Bujang susah yang bertopeng.kan Islam

Asraf Mahmud said...

Fuhh...

Saya nak sentuh 2 perkara di sini :-

1. Selamat saya baca dulu baru beri komen, hampir2 salah faham, bahaya tu letak tajuk macam tu sedara Bujang Susah mungkin boleh letak tajuk begini :

"Nik Aziz bukan Ulamak tapi Pukimak!!" - Ketua UMNO (Kota Raja).

Lebih molek kot hehe...

2. Memang teruk sesiapa yang keluarkan ayat2 kurang ajar dan beremosi seperti ini tidak kiralah siapa orangnya, org UMNO, PAS, PKR atau sesiapa pun. Ini bukan cara yang diajar Islam walaupun matlamat demi menegakkan kebenaran. Bagi saya mengatakan Nik Aziz itu PUK*MAK memang sangat2 melampaulah. Astaghfirullah.. Mungkin org sekarang makin tinggi belajarnya makin kurang ajar jadinya.

Wallahualam...

piewahid said...

kita tengok sejauh mana bunyik salakan si kamaruzzaman johari ni....

masturah idrus said...

awak salah faham la budak ulu cheka...

-Mind Pollution- said...

kah kah kah kah kah kah kah
tak pasal pasal bujang senang yang dapat nama .hahah sabar ler bujang yer diorang tak paham apa yang kau post nih sebenarnya..dah diorang ingat kau sokong kamaruzzaman pulak..hahahah sabar jer ar

jojie said...

astagfirullah .
teruknya pengani . org2 yg sokong tu pun buta ke?

Budak Ulu Cheka said...

Tajuk tu yg mendatangkan masalahnya..tak leh ke buat tajuk lain????

Anonymous said...

hahaha.. budak ulu cheka, lain kali tengok dan baca dulu video atau artikal yang dipaparkan baru la hangpa komen na.. biasa la blogger mungkin bkn nak galmour tapi nak bagi gempaq mesti letak tajuk yg power baru la org tertarik nak baca atau tengok na.. ok roger.. gua blah dulu.. selamat berjuang untuk semua..

I Am Me said...

bila nafsu dan amarah menguasai diri, itulah jadinya

I Am Me said...

bila nafsu dan amarah menguasai diri, itulah jadinya

Anonymous said...

Mencarut dah jadi perkara biasa bg umno ni..

Jangan salahakan belia..kalo "pemimpin" sendiri dah tunjuk mcm tue..

Kalau dia ckp TGNA "****mak" maknanya dia jauh lg hina dr apa yang dia cuba maksudkan..

yang paling sedih...penonton yang hadir..xkira TUA, MUDA,KANAK-KANAK, ISTERI2.. semua bersorak bila dengar "PUKIMAK"...

UMNO-UMNO.... dah la tue..

Anonymous said...

Sambung sikit. Aku tgk Umno ngan Pas ni dua2 sama je bangangnya. Satu pengkhianat bangsa dan ugama, satu lagi tak tau priority dalam politik dan beragama.

Sebab bencikan Umno, pakat dgn Dap. Tak boleh sebut Umno langsung sebab tak boleh lupakan peristiwa dulu2.

Abis, dah lupa ke apa DAP pernah buat kat org Melayu/Islam satu masa dulu?

Satu hari nanti, jangankan hudud, nak azan pakai loudspeaker pun tak boleh. Si setan PKR pulak tukang sokong dari belakang.

Kenapa mudah sangat diperkotak katikkan? Tgk kat Arab sana? Kan ke apa yg jadi kat sini ni sama dgn disana? Ko nak kita diperbodohkan mcm tu ke satu hari nanti? (Sekarang pun dah teruk kena main)

Aku sokong perjuangan Islam, tapi aku tak sokong perjuangan DAP!!!

♥♥♥ QASEH ♥♥♥ said...

Astagfirullahalazim...ya allah ya tuhan ku.. tetapkan la akidah ku, jgn la ada perangai mcm ni..

*** Setuju atau tidak, semakin seseorang tu berpelajaran, semakin mereka kurang ajar **

Bujang susah yg hipokrit said...

DAP tu dah tentu arahnya cina. klau dia tentang islam memang pun patut sbb dia x tau agama. So apa tugas kita? Tugas kita kena la mendekati dia.. memberi kefahaman kepada bahawa islam ini bukan seperti yg umno beritahu pada dia. Ada ko tengok DAP skrg ni melenting2 mcm dulu lagi bila kita sebut berkenaan islam? dah xder kan? Dulu jer dap mcm tu .. tu pun sbb media2 pencacai umno yg tonggang terbalik mainkan isu perkauman dan keagamaan. Bukan nak cuba nak memberi kefahaman.. lagi menghururakan ada la.

Ok.. tu DAP...ni yg umno ni pula kan melayu.. secara amnya melayu di malaysia ni kan islam. kalau pas nak tegakkan islam kenapa plak dia menentang? bermakna kat sini umno ni jahatnya mengalahkan DAP yang terang2 kapir tu. So nak disebut apa dgn umno ni? Tu yg aku kata sejarah... bak kata mahathir pun umno busuk sampai ke ususnya. umno bila lemah mula la cari dalih.. nak ajak org bergabung... itu ler yg berlaku dulu.. bila dah kuat kita ditikamnya dari belakang.. umno ni lebih kapir dari kapir... !!!!

Anonymous said...

Pada aku DAP senyap sikit sekarang ni sebab kuasa dah nak masuk dlm tangan dia. Takkan dia nak rosakkan program. Dia tak mau ulang kesilapan lalu menang sikit terus buat perarakan. Ko tahu tak tanah leasehold di Penang dari 99 tahun nak ditukar jadi 999 tahun? Rancangan masa depan diaorang lebih teruk dari yang kita sangkakan. Kita harus berfikiran lebih jauh dari esok ataupun 10 tahun lagi.

Ko rasa kenapa Malaysia dan Indonesia dilaga-lagakan? Siapa yang melaga-lagakannya? Objektif diaorang masih jauh, bukan setakat menang pilihanraya. Semua perancangannya telah bermula dan buat masa ini, rancangan diaorang berjalan seperti yang dirancang dan KITA inilah yang menjadi boneka yang menjalankan dan menjayakannya. Termasuklah orang Islam di Indonesia. Semuanya berlaku tanpa ramai yang sedar kerana kita terlau assabiyah (dalam konteks international), emosi dan pentingkan diri. Bukankah ini taktik biasa yang digunakan oleh Yahudi?

Maaf, aku lebih suka membetulkan orang Islam daripada percayakan orang DAP yang aku dah nampak terang-terangan menentang Islam. Pada aku dia orang ni dah dikira Harbi.

Pasti ada jalan lain yang lebih menguntungkan Islam dari cara sekarang ni. Kita harus bijak berpolitik saudara, jangan sampai kemerdekaan Islam di Malaysia tergadai.

Oklah, aku dah selesai tulis bahagian aku. Pertimbangkanlah dengan fikiran yang tenang tetapi kritikal. Wassalam saudara.

Anonymous said...

Ada sikit lagi. Kalau UMNO maki hamun mcm ni, hendaknya janganlah Pas merendahkan martabatnya dengan memaki hamun bersama-sama. Islam hendaklah sentiasa menjadi contoh yang terbaik. Barulah agama kita dihormati..

MissXYZ said...

vodo(bodo) sgt spe kate UMNO ngn PAS sme...

skolah ke x ko???

Bujang susah yg hipokrit said...

Hahaha.. ok Bro.. aku jawab fakta ko.. mcm ayat ko di atas..

"Maaf, aku lebih suka membetulkan orang Islam daripada percayakan orang DAP yang aku dah nampak terang-terangan menentang Islam. Pada aku dia orang ni dah dikira Harbi..."

Ko kena ingat.. umno bukan bersenderian.. Barisan Nasional tu bukan melayu islam.umno dgn MCA maupun GERAKAN duduk sekandang? MCA dgn GERAKAN tu bukan cina ke? MIC, parti dayak, parti iban,sapp dan semua parti komponen dalam BN tu semuanya islam ke? So islam mana yg nak ko betulkan ni? suruh umno yg ko kata islam tu keluar dari BN dan masuk dalam PAS la.. ko rasa org umno nak ke? Ko kata nak betulkan kan.. so apa lagi .. pegi la jumpa perdana menteri ko usulkan benda ni. amacam.. ok x? Dia x ludah muka ko pun dah kira baik bro..

Lagi..yang mengadaikan pulau pinang selama ni siapa? 50 lebih tahun siapa yang berkuasa di pulau pinang? siapa yang gadaikan pulau pinang kepada GERAKAN sedangkan kerusi umno paling banyak kat sana? PAS ke.. DAP ke.. atau PKR ke?

Dan atas dasar itulah aku nak hapuskan umno sial ni. Dalam negara yang kononya demokrasi ni boleh ke ko nak bersendirian menentang kezaliman? ke ko rasa nak jadi mcm militan angkat senjata ? So cuba ko bgtau aku apa jalan ko sekarang? Boleh ke sekadar kata org tu x betul kata org ni x betul sedangkan ko dok menyalak sorang2 tanpa buat apa2? Politik memang kotor.. tp klau ko x cuba bersihkan dari yg lebih kotor xkan ko nak main diam je? xkan ko nak anak cucu ko rasakan yg lebih teruk dari apa yg ko rasa sekarang?

ko pikir la sendiri saudara.. wassalam.

Anakkhas said...

alamak ada jugak yang tak baca dan dengar atau tengok sampai habis petikan nie... bagi komen membuta tuli... bukan bujang yang cakap nik aziz "pukimak" macam tv tiga jugak orang yang komen tapi tak faham... ambil yang ada kepentingan ja... fikir la sebelum komen....budak ulu nie... baca tajuk je ke?

Anonymous said...

Haha.. Well, if you wish to put it that way, I believe that I had ventured into a bootless errand with an imbecilic and gullible character. It is rather detrimental that you fly a Muslim banner with that demeanor. :)

Bujang susah yg hipokrit said...

dah... mcm tu je ke?

Anonymous said...

:) Last post - Sorilah, aku rasa aku buang masa ckp semua ni dgn ko. Aku suruh ko berfikir secara kritikal, tapi ko masih berfikir dalam paradigm ko dan konteks hari ini saja. Takkan semuanya nak disuap. hehe..

komnies said...

1)ada ker pernyataan secara jelas mengatakan yg TGNA P******

2)just pernyataan perilaku manusia yg sebegini

pernyataan blum benar jelas

Bujang susah yg hipokrit said...

yup anon... lumrah manusia yg suruh org lain berfikir tp diri sendiri yg malas berfikir... selalu memandang yg diri sendiri lebih baik dan bijak dari org lain.. tp lupa pandangan org lain terhadap kita.. huhuhu

Anonymous said...

Lagi satu aku nampak ko ni biadab bro.. :) Sori ye kita tak satu level untuk berbincang hehehe..

Bujang susah yg hipokrit said...

yup.. biadap dgn org yg biadap kira ok la kan.. gua yakin gua mmg bkn level lu.. sbb level lu level profesor kangkung... keh..keh..keh...

guadalupe said...

sedara komnies@komunis..sebenarnya yg mengatakan TGNA bukan ulamak tapi ****mak adalah saudara zahid md arip cucu kpd aruah Gaffar baba d rumah ketua bahagian kota raja kt jalan kebun klang. Bersama beliau dlm ceramah tu adalah bekas mb Sgor Khir toyo(banglo 24 juta dan perabis duit kt disneyland)dan sudara ezam kotak(pun dh kayaraya skg)..apa yg x de dlm parti umnongok penyangak pembunuh, perompak , pencacai dan skrg pencarut pon ada dlm ameno..bak kata dr M umno dh busuk sampai ke usus...Kalu ceramah PR, rasanya byk repot polis akan d buat terhadap penceramah tersebut

guadalupe said...

sedara komnies@komunis..sebenarnya yg mengatakan TGNA bukan ulamak tapi ****mak adalah saudara zahid md arip cucu kpd aruah Gaffar baba d rumah ketua bahagian kota raja kt jalan kebun klang. Bersama beliau dlm ceramah tu adalah bekas mb Sgor Khir toyo(banglo 24 juta dan perabis duit kt disneyland)dan sudara ezam kotak(pun dh kayaraya skg)..apa yg x de dlm parti umnongok penyangak pembunuh, perompak , pencacai dan skrg pencarut pon ada dlm ameno..bak kata dr M umno dh busuk sampai ke usus...Kalu ceramah PR, rasanya byk repot polis akan d buat terhadap penceramah tersebut

Anonymous said...

To Bujang susah, can't help laughing with your style. :) Sori aku eksperimen sket.

Bila aku cakap:

biadab - ko faham.


Bila aku cakap:

imbecilic etc - ko tak faham.

Tinggi betul level ko.. hahaha.. Pegi habiskan sekolah dulu lah.. hehehe.. Oklah.. bye..:)

Anonymous said...

p/s: imbecile = bodoh .. :)

Anonymous said...

Aku rasa aku dah tertipu dgn syaitan dan buat silap dengan kenyataan di atas. Minta maaf sebab aku ikut terlalu ikut perasaan. Kpd bro Bujang susah yg hipokrit, aku minta maaf. Tuan punya blog, sila delete komen aku semua kalau rasakan perlu. Tq..

Anonymous said...

Ceramah ini menyadarkan aku:

http://www.youtube.com/watch?v=8Jx7X90R4hY&feature=related

Sekali lagi. Minta maaf semua yg terlibat..

Anonymous said...

Ceramah ini menyadarkan aku:

youtube.com/watch?v=8Jx7X90R4hY&feature=related

Anakkhas said...

imbecile=bodoh.... suka2 kata org bodoh... jangn fikir kita tahu semua kita nie bijak... kalau pandai sangat pun ok ke kalau kata org bodoh... dan satu lagi kalau berani tonjolkan diri jangan la nak sembunyi nama... tu penakut namanya... telunjuk lurus kelingking berkait...faham ke?

Anakkhas said...

assalammualikom..

saya pun baru dengar ceramah itu...
masing2 nak mengaku pandai sampai musuh dapat menewaskan mereka dengan cara yang sangat bijak... so siapa yang fikir dia lebih pandai dan membodohkan orang lain? pengalaman dan pengetahuan kita sangat terhad dan berbeza... jgn fikir kita pandai kerana ilmu allah sangat luas... lelaki tak bernama anda adalah orang yang pandai dan berani.. kerana lelaki yang kuat dan berani adalah mereka yang berani memohon maaf dan memaafkan orang lain... bujang maafkan dia kerana bukan mudah seseorang hendak memohon maaf kerana permohonan maaf kepada seseorang itu menunjukan dia sedar kesilapannya.. lagipun nak pohon maaf pada manusia ini bukan mudah kerana kita ada ego yang kuat.. ego akan buat kita malu untuk memohon maaf... kalau sanggup malukan diri itu tandanya dia iklas... tapi kenalkan lah diri ... balas marah dengan senyuman, balas dendam dengan budi... aku pun mintak maaf jika kata2 aku menyinggung mana2 pihak... muhasabah diri....

Bujang susah yg hipokrit said...

Aku pun nak mintak maaf la kat ko anon sbb aku x faham bahasa ko.. sbb bahasa manusia mana sama dgn bahasa binatang... kah..kah..kah..

Anonymous said...

pukimak or mengkafirkan sesama islam...... mane lagi baik?????????????

Hamba Allah said...

Kepada "Anonymous", sila anda baca buku agama tajuk perkara-perkara yang membatalkan akidah. Atau taip sahaja kat google perkara-perkara membatalkan akidah. Perkara yang membatalkan akidah bukan hanya menyembah berhala dan syikrik sahaja. Terdapat beribu-ribu perkara yang boleh membatalkan akidah. Memang umat islam tidak boleh mengkafirkan orang yang mengaku islam dalam masa yang sama membuat perkara yang membatalkan akidah sebab mungkin perbuatannya disebabkan kejahilan. Tetapi umat uslam yang tahu tentang perbuatan itu membatalkan akidah wajib memberitahu perkara itu, wajib menyedarkan perkara itu kepada orang yang mengaku islam tadi supaya jangan berbuat lagi. Sebab itu Allah amat murka. Jika tidak diendahkan, wajib ke atas pemerintah mengurung, dan menyuruh dia bertaubat. Dan jika tidak mahu taubat, perlu dibunuh kerana sudah jatuh murtad.

Abdul Qadir 'Audah seorang ulama Feqah, menyatakan murtad melalui perbuatan boleh berlaku dengan melakukan apa sahaja yang diharamkan oleh Islam berasaskan sikap menolak pengharaman itu

Di sini Allah mengharamkan umat Islam daripada mengabaikan undang-undang Allah. Undang-undang Allah adalah wajibkan keatas orang yang mengaku Islam.

Saudara menyatakan mahu wujudkan undang-undang islam "lagi baik". Saudara secara tidak sengaja mengucapkan sesuatu yang tidak patut. Adakah saudara boleh berkata, zaman sekarang orang sudah tidak bersolat lima waktu, sudah tidak puasa, kerana mengikut peredaran zaman. Kalau mahu sembahyang lima waktu dan mahu berpuasa lagi baik. Sila saudara fikirkan. Ayat-ayat tersebut boleh dikelaskan sebagai jatuh akidah. Undang-undang Islam ini wajib dilaksanakan bukan mengikut zaman. Tapi zaman yang mesti mengikut undang-undang Islam.

Hamba Allah said...

Saudara kata zaman nabi tidak pernah mengkafirkan orang Islam. Saudara tersilap. Saudara tahu nabi telah menghantar pasukan tentera untuk membunuh puak arab yang mengaku Islam tetapi tidak mahu menunaikan zakat dan tidak mahu bersembahyang dan menghalalkan zina? Tetapi Nabi wafat sebelum terlaksana dan usaha itu disambung oleh khalifah abu bakar. Adakah saudara tahu? Sila dalami Islam. Janganlah jadi orang yang jahil.

Saudara mungkin menyatakan tengok, banyak kaum munafik tidak pun dibunuh oleh nabi. Walaupun mereka menghina Islam. Hujah ini selalu kedengaran oleh orang-orang yg jahil. Perlu diingatkan, orang munafik melaksanakan zakat, menunaikan solat, pergi haji dan tidak menentang hukum-hukum Islam secara berdepan. Nabi bersabda sifat orang munafik ialah apabila bercakap dia bohong, apabila berjanji dia mungkir dan apabila diberi amanah dia khianat. Golongan ini bukan menghina hukum Islam. Tetapi mempunyai 3 sifat itu sahaja. Mereka masih mengaku secara lisan kebenaran hukum dan syariat Allah. Golongan ini berbeza dengan golongan yang terang-terang menolak hukum Islam yang boleh dikira kafir.

Maafkan saya kalau kasar. Saya hanya mengucapkan sesuatu yang benar.
Disini saya sertakan ucapan ulama-ulama besar Islam yang hidup dalam kurun 18, 19 dan 20 yang menyaksikan fenomena penolakan undang-undang Islam oleh orang Islam sendiri selepas penjajahan. Fenomena ini bukan dihadapi oleh Malaysia sahaja, tetapi semua wilayah islam selepas kejatuhan Daulah Utmaniah di Turki dan dipecahkan mengikut bangsa-bangsa oleh British.

Hamba Allah said...

Abdul Qadir Audah
Sesiapa yang menolah hukum Allah atau menegakkan hukum yang lain, maka ia dikira kafir dan tidak ada walaupun sebesar zarah akan keislaman di dalam hati mereka walaupun mereka dinamakan dengan nama-nama Islam dan mendakwa bahawa mereka adalah Islam.


Ibnu Kathir
Sesiapa yang meninggalkan undang-undang yang dibawa oleh Rasulullah SAW dan berhukum dengan undang-undang yang lain, maka ia telah kufur kepada Allah. Bagaimana pula hukum merka yang menggunakan undang-undang ciptaan manusia yang terdapat dalam kitab Ilyasa? Mereka juga kufur kepada Allah secara ijma'

Sayyib Qutub
Sesiapa pun tidak berhak membuat undang-undang yang lain kecuali Allah. Sesiapa yang cuba melakukan perkara yang demikian, maka ia telah mencabar ketuhanan atau Uluhiyat Allah yang paling utama. Mana-mana individu, pertubuhan dan negara yang mencabar Uluhiyat Allah tersebut, maka ia terang-terang kufur kepada Allah dan perkara ini termasuk ke dalam Al -Ma;lum min al din bi Al dhorurah.

Doktor Muhammad Abdul Qodir Abu Faris
Wajib ke atas setiap muslim menggunakan undang-undang Allah dan haram sama sekali berhukum dengan undang-undang ciptaan manusia. Sesiapa yang menolak hukum Allah adalah kafir manakala sesiapa yang menggunakan undang-undang ciptaan manusia dengan keinginan dan redha, maka ia juga dikira kafir bahkan mereka hendaklah dikenakan hukuman bunuh sebagaimana yang dilakukan oleh Saidina Umar.

Dr Yusof Al-Qardhawi
Di antara perkara yang berhak dihukum kafir tanpa keraguan ialah pemerintah-pemerintah sekular dan pendokong-pendokong parti sekular yang secara terang-terangan menolak syariat Allah dan melaungkan pemisahan negara daripada Agama. Apabila diajak kepada hukum Allah, mereka enggan dan engkar. Lebih dasyat dari itu, mereka bertindak melakukan keganasan ke atas orang-orang yang menyeru supaya berhukum dengan syariat Islam atau kembali kepada Islam.

Allah berfirman Suah Maidah Ayat 50

Apakah hukum jahiliah yang mereka kehendaki dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin?

Anonymous said...

Mula2 sekali saya kena inform yang saya BUKAN Anonymous yg berkata: "pukimak or mengkafirkan sesama islam...... mane lagi baik???????????"

Apa yang saya ingin bangkitkan adalah ayat 5 dari Surah Al-Maidah yang bermaksud:

" Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang Yahudi dan Nasrani sebagai teman rapat* kepada sebahagian yang lain. Dan sesiapa diantara kamu yang menjadikan teman rapatnya, sesungguhnya dia adalah daripada golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang melakukan kezaliman."

*terjemahan ini menyebut "teman rapat". Ada terjemahan yang menyebut pemimpin, ketua dan Pendakwah Yusuf Estes menerangkannya sebagai sekutu.

Tafsir ayat ini dari Tafsir Mubin Jilid 2 m/s 64:

"Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil org Yahudi dan Nasrani sebagai teman rapat kepada sebahagian yang lain. Mereka bersatu untuk menentang kaum Muslimin kerana mereka sama-sama kafir dan sama-sama sesat. Oleh itu sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya dia adalah daripada golongan mereka. Hukum orang Islam seperti itu sama seperti hukum Yahudi dan Nasrani juga. Sesungguhnya Allah SWT tidak memberikan petunjuk kepada orang yang seperti itu kerana dia telah berlaku zalim. Ertinya Allah SWT tidak akan memberi hidayah untuk memasuki Islam.

Mengikut Abu Hayyan, Allah SWT melarang orang Mukmin daripada berkawan rapat dengan orang Yahudi dan Nasrani sambil memberi pertolongan dan meminta pertolongan daripada mereka dengan bersikap ikhlas terhadap mereka. Dia juga dilarang bergaul denganmereka sama seperti bergaul dengan orang Islam (Abu Hayyan, 3:507)"

Anonymous said...

Jadi apa yang saya faham dari ayat di atas adalah umat Islam dilarang berkawan ataupun bersekutu dengan orang kafir.

Orang Islam yang menjadikan mereka sebagai teman rapat atau pemimpin adalah tergolong dalam golongan orang kafir itu juga. Jika saya salah, harap dapat betulkan.

Ada tiga issue disini:

Kenapa pakat dengan DAP? Ya, anda akan kata "UMNO pun pakat dgn MCA etc". Habis tu, PAS yang sepatutnya memperjuangkan Islam kenapa buat benda yang sama?

Kedua, adakah Lim Guan Eng dan Karpal Singh akan menerima perlaksanaan hukum Allah?

Ketiga, orang yang menjadikan orang Kafir teman rapat pun termasuk dalam golongan mereka. Jadi, macam mana dengan PAS?

Saya TIDAK mahu mengkafirkan sesiapa. Pada saya, ini adalah bukan soal pakatan rakyat, tetapi pakatan Islam. Umat Islam seharusnya memilih pemimpin yang beragama Islam.

Definisi siapa yang Islam atau Kafir terserah anda memikirkannya. Saya pasti anda pernah membaca pro dan cons bagi pendapat yang anda utarakan seperti yang anda tulis di atas.

Percaturan ini mestilah bijak dan bermusyawarah. Yang paling penting adalah kepentinggan ummat Islam wajib dipelihara.

Anonymous said...

RALAT: AYAT DARI SURAH AL-MAIDAH YANG SAYA PETIK DI ATAS ADALAH AYAT 51 BUKANNYA AYAT 5.

MAAF, SAYA TERSALAH TYPE.

Anonymous said...

Pandangan Sheikh Yusuh Al Qardhawi mengenai bahaya dalam perbuatan kafir mengkafir ada diwebsite ini:

http://skypin.tripod.com/agama/agama16.html

Saya TIDAK TAHU adakah rujukan ini benar-benar ditulis oleh Sheikh tersebut atau tidak dan saya TIDAK mahu berbahas tentang soal ini kerana saya tiada ilmu yang mencukupi.

Anakkhas said...

assalammualaikom...

so sapa nak jawab tentang tu? kena ada parti baru atau kita diam dan tak buat apa? ternyata kita bukan negara islam seperti yang umno katakan... tapi kalau kita ada muslihat macam mana pula? bukankah madinah dulu ada menteri kewangan dari yahudi? bukankah ada tawanan perang yahudi yang menjadi guru pada anak2 orang islam? pada yang jahil seperti saya tentu lebih fening... apapun saya masih merasakan pas adalah pilihan yang terbaik...

Anonymous said...

Saya berpendapat PAS dan juga pemimpin yang jelas keislamnya adalah yang terbaik. Tapi tentang pakatan tu, saya tidak setuju.

Orang Islam di Malaysia ni sebenarnya ada silap sikit sebenarnya. Kesilapan yang kita bawa sejak merdeka. Untuk membetulkan kesilapan itu, saya rasa semua NGO Islam perlu mainkan peranan.

Memang saya tiada jawapannya. Tapi kalau kita mahu bersatu mempertahankan Islam, saya yakin Allah akan berikan jalannya.

Daripada dok bertumbuk, baik cari jalan macam mana kita boleh pertahankan agama Allah di negara kita. Sekarang ni mcm kena pelecheh je..

Hamba Allah said...

Terima kasih juga atas pandangan saudara. isu berkawan dgn kafir terlalu panjang dan banyak pertikaian untuk dibincangkan. Kafir terbahagi kepada dua, Yaitu kafir harbi (ahlul harb) dan kafir zimmi (ahlu zimmah). yang tidak boleh kita jadikan kawan adalah kafir harbi (ahlul harb). saya tidak ingin mengulas lanjut berkenaan ini. Mungkin saudara pun sudah sedia maklum. Untuk definisinya saudara boleh search di google atau untuk lebih jelas tanyalah kepada ustaz2 yang adil.

Cuma saya ingin sedikit sentuh berkenaan Hadith Rasulullah yang menyatakan bahawa orang-orang Muslim diharuskan memenuhi hak-hak orang-orang kafir yang tinggal di negeri Islam.

Ibnu Mas’ud meriwayatkan bahwa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Aku akan mewakili orang-orang kafir di Hari Pembalasan, untuk menuntut siapa saja yang mengganggu mereka yang tinggal di negeri Islam. Ketika aku menjadi penuntut, pastilah aku memenangkan tuntutanku.”
Hal serupa diriwayatkan oleh Jundub bin Abdillah RA
bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Allah SWT telah melarang bahwasanya aku mengakibatkan kebengisan terhadap seorang kafir yang hidup di negeri Islam.”

Rasulullah SAW juga telah bersabda: “Aku kelak di Hari Pembalasan harus memohon dipihak seorang kafir yang pernah teraniaya atau dikurangi hak-hak dasarnya, atau jika ia pernah menderita tekanan-tekanan diluar kesanggupannya, atau pernah diambil harta miliknya tanpa seizinnya, oleh seorang mukmin.”

Itu berkenaan kafir yang hidup dinegeri islam. Bagaimana pula kita di malaysia yang confirm bukan negara islam secara total ? Saudara jangan terlupa. Islam tidak lagi berkuasa penuh dimalaysia. Bagaimana itu semua boleh terjadi? Saya rasa saudara jelas tentang itu. Siapa punca ini semua berlaku? Itu kita kena kembali semula kepada sejarah pemerintahan British di Tanah Melayu. 50 tahun lebih umno berkuasa.. apa yang telah umno lakukan untuk memartabatkan agama dan mempertahankan kepentingan umat islam di Malaysia ini? Kemana perginya hudud, Qisas dan takzir dah ada dalam Quran. Pernahkah dipraktikan? Akhirnya Malaysia hanya menjadi negara islam hanya pada namanya sahaja. Hakikat perlaksanaan itu sendiri terang-terang Malaysia bukan negara islam.

Dalam keadaan kita didalam negara berbilang kaum ini apa pilihan saudara untuk lari dari berkawan dgn non muslim? mungkin saudara tidak berniaga atau saudara hanya makan gaji. dalam konteks percampuran sendiri kita memang terdedah kepada itu semua. seperti yang kita sedia maklum jika kita seorang yang berniaga... tidak mau tidak akhirnya kita akan berurusan dengan mereka. Jika kita berkerja di bidang swasta ataupun kerajaan contohnya perkilangan ataupun sebagai seorang guru, adakah saudara boleh lari dari bergaul dengan non muslim secara total? Saudara doktor contohnya... apakah saudara perlu menghalau non muslim yang datang untuk mendapatkan rawatan?

Saudara perlu ingat.. PAS memperjuangkan islam di dalam negara yang sekular. Saudara perlu ingat Malaysia bukan negara islam secara total. Perlu saya tekankan... Malaysia bukan negara islam secara total, Malaysia negara semi-kafirun.

Katakanlah PAS tiada.. bolehkah islam tertegak jika saudara dan saya berdua saja yang cuba berjuang? Atau saudara ingin mendaftarkan sebuah parti yang baru? Saudara pengerusinya dan saya ahlinya? Atau PAS memang tak betul lagi.. jadi saluran mana yang ingin saudara gunakan untuk memperjuangkan islam di negara semi-kafirun ini ? Adakah perlu kita hanya duduk di sejadah sambil berdoa tanpa perlu melakukan apa-apa usaha? wallahualam.

Anonymous said...

Betul apa yang saudara katakan itu. Memang kita tidak boleh lari dari orang kafir di Malaysia ini. Jadi mungkin tidaklah semudah itu kita boleh menuduh seseorang sebagai kafir. Dari itu, mungkin kita patut bijak memilih untuk berkawan dgn yang mana satu.

Adakah DAP di anggap Harbi atau Zimmi? Bagaimana pula dengan MCA dll? Bagaimana rekod mereka ini dengan kita dimasa silam?

Kalau ada orang yang menyifatkan yang UMNO itu kafir, kafir yang macam mana? Zimmi atau Harbi? Adakah kita patut anggap UMNO ini sama atau lebih baik/buruk dari mereka2 yang saya sebut di atas?

Akhir sekali, soalan saya, dalam kafir2 (atau "kafir") ini yang mana satu berkebarangkalian untuk menerima perlaksanaan hukum Allah?

Saya bertanya begini kerana ada diantara mereka yang membuat kenyataan yang sangat jelas tidak akan menerima hukum Allah. Bukannya berkata belum masanya (ini pun dh teruk) dsb, tetapi berkata TIDAK AKAN menerima hukum Allah.

Tidak perlu sampai buat parti baru, tetapi mungkin cara PAS harus diperbaiki sedikit supaya haluannya tidak lari jauh dalam masa panjang.

Seperti yang saya katakan diatas, memang saya tiada penyelesaiannya, tapi apa yang saya nampak cara kita sekarang akan mengundang masaalah dimasa depan. (ya, nampak salah orang lebih mudah dari salah sendiri dan cari penyelesaian)

Anakkhas said...

assalammualaikom...

saya rasa dah semakin jelas perbincangan ini... bagus sekali berbincang dengan tenang dan tiada emosi..terimakasih...

Anonymous said...

Assalammualaikum semua, saya rasa anda mungkin telah dapat menjangka apa yang saya akan katakan seterusnya dari apa yang saya tulis di atas.

Saya tidak akan menulis lanjut, cuma saya ingin membuat beberapa kesimpulan. Maaf jika anda semua tidak bersetuju. Ini hanyalah pandangan saya.

1. Kita tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh sesiapapun sebagai kafir.

2. Sebagai individu, saya menyarankan agar kita mematuhi perintah Allah dalam Surah Al-Maidah ayat 51 agar tidak mengambil orang kafir sebagai pemimpin atau sekutu.

3. Harapnya janganlah ada antara kita yang memilih calon bukan Islam semata2 kerana bencikan UMNO. Perbuatan ini merugikan kita sendiri dan bertentangan dengan ayat Quran yang saya sebutkan diatas.

Sehubungan itu, jika diberi pilihan antara UMNO dengan parti bukan Islam atau calon bukan Islam, saya akan memilih UMNO kerana bukan semua dalam UMNO itu boleh kita anggap menentang agama Allah.

Tetapi, jika antara UMNO dengan PAS, insyallah saya rasa PAS adalah pilihan yang lebih baik..

Kepada Anakkhas, maaf kerana saya tidak menggunakan nama sendiri atau nickname seperti yang anda minta diatas. Ini kerana saya hanya lalu disini dan tidak akan menetap lama. Semoga anda terus menjalankan amanah Allah dalam mendidik anak2 kita dengan jayanya..

Wassalam..

Anakkhas said...

assalammualaikom..

no hal saya pun enumpang je di sini...he.he nak dapatkan pengalaman dan ilmu org juga.. pilihanraya kecil di selangor pkr(islam) barisan (mic) siapa pilihan org selangor?

Anonymous said...

Wallahualam siapa yg akan mereka pilih.. :)

Hamba Allah said...

Salam.. Manusia punya pendapat berbeza. Sedangkan para ulama pewaris nabi pun tetap berbeza pendapat dalam satu2 permasalahan, inikan pula saya yang tak berilmu ini. Namun bagi saya jelas. Tertolaknya satu huruf dalam al-quran pun dianggap kafir, inikan pula menolak banyak hukum2 al-quran. Contohnya seperti kenyataan saya di atas..Kemana perginya hudud, Qisas dan takzir yang sepatutnya di laksanakan oleh pemerintah yang mengaku sebagai islam? rasanya tidak tertolak ke keislaman kita bila kita menolak hukum Allah? Bagaimana pula kita yg mengaku beriman boleh cenderung kepada manusia kasik dan zalim ini? apa hukumnya?

[113] Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan menyambar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan.

Wallahualam.

p/s: Jika saya dalam situasi saudara. saya tidak akan undi kedua2nya.

Anonymous said...

Mungkin ada salah faham sedikit di sini. Saya katakan diatas:

"Sehubungan itu, jika diberi pilihan antara UMNO dengan parti bukan Islam atau calon bukan Islam, saya akan memilih UMNO kerana bukan semua dalam UMNO itu boleh kita anggap menentang agama Allah."

Penekanan disini adalah saya katakan "bukan semua dalam UMNO itu boleh kita anggap menentang agama Allah"

Maksudnya, kita tidak boleh pukul rata yang semua calon UMNO menolak hukum Allah. Adakah kita tahu kelakuan dan apa dalam hati setiap calon? Pengundi dikawasan tersebut yang lebih tahu. Saya bimbang kalau kita pukul rata, orang Islam/Melayu yang akan rugi.

Walau bagaimanapun, kalau ada calon yang terang-terangan menentang hukum Allah seperti yang saya nyatakan diatas, kita hendaklah menolaknya tak kira dari parti apapun.

Kalau anda rasa saya masih salah, baiklah, saya mengalah. Anda betul. Jadi, saya ada disclaimer sikit seperti yang tertera dibawah:

Saya harap apa yang saya tulis di atas tidak digunakan oleh sesiapa dalam membuat keputusan berhubung Islam dan juga penilaian mereka terhadap keislaman seseorang. Ini adalah kerana saya bimbang pendapat saya yang serba daif ini menyesatkan orang lain. Tulisan ini hanyalah untuk mencambahkan idea dan menjana pendapat. Sila rujuk pendapat ulamak yang muktabar yang berdekatan sebelum membuat keputusan. Terima kasih. :-)

Hamba Allah said...

Assalamualaikum. untuk saudara anon. Maafkan saja juga. ini berkenaan soal akidah. bukan saja2 suka berdebat. saya pun x inginkan kemenangan. saya hanya mahukan kebenaran. seperti yg saya katakan. Dasar UMNO terang2 menolak hukum Allah. itu yg saya nyatakan. Umno kata mereka islam. tapi kenapa x diperjuangkan hukum2 islam? bagaimana pula hukumnya kita menyokong umno? Bagaimana dengan mereka2 yg bertanding atas tiket umno lalu kita menyokong mereka? jika mereka tidak adil dah mementang islam pada dasarnya lalu kita memenangkan mereka dgn undian kita, bukankah bermakna kita menyokong kezaliman? bukankah bermakna kita menyokong org dan sebuah organasasi yang membelakangkan islam serta Allah? Jadi bukankah bermakna kita terang2 menjadi salah seorang yang menentang islam itu sendiri? Dimana akidah kita ?

Hanya untuk pandangan bersama.. wallahualam.

Anonymous said...

Betul juga ya. Jadi, kalau kita berpakat dengan kafir (tak ikut ayat 51 surah Al Maidah) kira kafir ke tak?

Anonymous said...

Aiseh.. silap tulis. Saya tarik balik kenyataan "Betul juga ya" yg saya tulis di atas. Sori.. tgh ngantuk..

Hamba Allah said...

Salam.. maaf saudara. kita berbicara soal menyokong/mengundi muslim or non muslim. mcm saya di atas. saudara boleh baca semula.

Berkenaan berpakatnya PAS dengan DAP. Saya juga tidak menyokong kekafiran DAP. Tapi seperti kenyataan saya diatas juga. "MALAYSIA BUKAN NEGARA ISLAM". pun saudara boleh baca kenyataan saya diatas.

Untuk tambahan: Jika saudara membaca sejarah hijrah Rasulullah, Dalam penghijrahan Rasulullah ke madinah bukan tiadanya umat islam yang tahu selok belok jalan ke madinah tapi Nabi memilih dan mengupah Abdullah bin Uraiqit seorang Yahudi (musyrikin) sebagai pembantu penunjuk jalan. Di sini Nabi mengajar bagaimana tahaluf siyasi (kerjasama politik) dibenarkan dalam Islam dan kita boleh menggunakan musuh atau orang kafir bagi mencapai cita2 mengangkat Islam sebagai penguasa dan pemerintah.

Adakah Rasulullah dikira kafir kerana mempunyai pembantu yang kafir?

Saudara.. org islam yg mengaku islam tetapi menolak hukum islam, dgn berkawan dengan org bukan islam sama ke maksudnya?

Maaf.. saya juga sedang mengantuk.. tp sy yakin dgn apa yang saya katakan.
wallahualam.

Anonymous said...

Ok saudara, terima kasih atas penjelasannya.. :)

Anakkhas said...

assalammualikom..

anakkhas ikuti perbincangan ini... anakkhas macam faham.. jadi kita berkawan dengan kafir dan tidak menolak islam adalah boleh... tapi kita menolak islam dan bersekutu dengan kafir memang dah sah salah lah yer... dah semakin jelas halatuju perbincangan ini...

Hamba Allah said...

Assalamualaikum sudara anon dan anak khas. Alhamdulillah.. hamba bersyukur kerana kita sama2 ingin mencari satu kebenaran walaupun kita mempunyai pendapat atau ideology yg berbeza. Kerana setiap perbincangan yang menjurus kepada agama dan akidah akan sentiasa disaksikan malaikat yang sentiasa mendoakan kebaikan untuk kita insyaAllah. Musnah kita jika kerana politik kita berbalah serta bermasam muka. Hamba hanya memberi pendapat serta alasan mengikut sedikit ilmu yang hamba pelajari saja.

Maafkan hamba yg x berilmu ini.. janganlah disalahtafsirkan akan segala komen2 hamba ini. sesungguhnya hamba hanya ingin berkongsi pendapat serta bermuzakarah hanya kerana Allah. Wallahualam.

Terima kasih saudara dan sahabatku semua. Semoga kita semua sentiasa dijalan yg lurus dan sentiasa diberi keberkatan insyaAllah..wassalam.

Gerardo Pavone said...

imbecile=bodoh.... suka2 kata org bodoh... jangn fikir kita tahu semua kita nie bijak... kalau pandai sangat pun ok ke kalau kata org bodoh... dan satu lagi kalau berani tonjolkan diri jangan la nak sembunyi nama... tu penakut namanya... telunjuk lurus kelingking berkait...faham ke?