Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, November 7, 2011

AWAS..JANGAN MENCANGKUNG DI TANDAS!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Akibat Mencangkung Diatas Mangkuk Tandas Duduk



Percaya ataupun tidak banyak dikalangan orang ketika menggunakan tandas , terpaksa naik dan mencangkung di atas tandas mangkuk untuk menghindari dari duduk di mangkuk tandas awam yang kadang kalanya untuk mengelak dari kekotoran.

Bagaimanapun tindakan ini akan mengakibatkan kita berada pada posisi yang sangat berbahaya.Mencangkung pada saat menggunakan tandas mangkuk duduk sangat dilarang, kerana bahannya terbuat dari seramik / porselein, tidak mampu untuk menampung berat seluruh badan pada satu masa.

Lihat gambar dibawah, ini adalah peristiwa yang benar-benar terjadi, dimana mangkuk tandas duduk terbelah dan pecah ketika seorang gadis duduk mencangkung saat menggunakannya.









Note: Tandas baring xder ke? kikikiki...

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

9 comments:

Jαnnαhツ said...

SERIAOOOOOOOOOOOOOO!

Cik Misstree said...

As-Salam.

Untuk menghindari kekotoran yang terdapat pada mangkuk tandas, gunakan tisu utk menutup keseluruhan toilet seat atau gunakan paper toilet seat cover yg dijual di pasaran. Paper toilet seat cover sukar ditemui dalam pasaran di Malaysia. Setakat ini saya mendapati Guardian Kota Bharu sahaja yang ada menjual paper toilet seat cover yang diimport dari Australia.

syafiqakarim said...

aha.betul.penah baca pasal ni juga.
berhati hati :)

RED STRYDER said...

Ya Allah.. takot nya.... selalunye sy juz mendengar citer nya saje, tapi arini didedahkan dengan gambarnya pula...baru taw risiko nya... seramm

TANDAS said...

orang asia kalau guna tandas mesti mencngkung, baru boleh membuang.

mat saleh takpalah diorang lap dengan tisu jer boleh duduk macam kat kerusi pun boleh keluar ****.

~idaman~ said...

Salam..

Dulu2 semasa kanak2 sy suka juga cangkung..kalau skrg la agaknyer xtahu nk ckp..

Nurul Syazwani said...

mak ai.... abih laa..lopeh ni, sapo yg buek tu...ghonti kan lah yoo....

cangkung man said...

tak reti lah nak berak duduk macam duk atas kerusi... nak kena ngangkung gak..

Kartini said...

ishhh scary movieee