Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, April 14, 2010

SIAPA MODEL EKO NO MONEY BARU YANG SEBENAR ?

بسم الله الرحمن الرحيم

MEB :Syarikat swasta perlu kerjasama jayakan MEB... Swasta Untung, Rakyat Bagaimana?

KUALA LUMPUR 25 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak syarikat swasta dan pihak industri bekerjasama rapat dengan kerajaan bagi menjayakan ekonomi berpendapatan tinggi melalui Model Ekonomi Baru (MEB) yang bakal diumumkannya tidak lama lagi.

Perdana Menteri berkata, misi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara perdagangan yang kompetitif bukan hanya terletak pada bahu kerajaan semata-mata tetapi ia perlu disokong pihak swasta dan industri.

"Kerjasama rapat ini penting bagi memastikan negara memiliki tenaga kerja mahir dan produk yang berkualiti bagi membolehkan kita bersaing di peringkat antarabangsa," katanya sempena malam Anugerah Kecemerlangan Industri 2009, di sini malam ini. - Utusan Malaysia 26/03/10

Secara tidak langsung, kenyataan ini membuktikan bahawa kerajaan yang memerintah tidak lagi mampu untuk meningkatkan prestasi ekonomi negara ke tahap yang lebih mampan dan berdaya saing. Tanpa segan silu, kerajaan merayu kepada pihak swasta untuk kerjasama bagi membantu untuk menambahbaikan mekanisme ekonomi dan perekonomian negara. Adakah ini bermakna, bahawa ekonomi negara hanya dapat diselamatkan melalui kerjasama daripada pihak swasta? Adakah MEB hanya akan berjaya dengan bantuan daripada pihak swasta?

Begitulah cara kepimpinan kerajaan kapitalis yang menyandarkan kemajuan ekonomi dan perekonomian kepada jalinan usahasama dengan pihak swasta. Ia sebenarnya akan membawa malapetaka kepada rakyat. Ini adalah kerana usahasama tersebut akan membuka peluang pihak swasta untuk turut memainkan peranan di dalam pemerintahan kerajaan/negara. Sekiranya negara sudah tidak mampu mentadbir dan memimpin, maka pihak swasta sudah pasti menuntut haknya dengan mengambil alih setiap ‘pelaburannya’ dalam ruang ‘kerjasama’ ekonomi dengan negara tersebut. Akhirnya, negara yang sepatutnya mentadbir dan menjaga kepentingan rakyat telah melepaskan tanggungjawabnya dan menggadaikannya kepada pihak lain yang akan menyebabkan berlakunya monopoli di dalam setiap sektor keperluan kehidupan sehingga menjadikan rakyat menderita. Inilah salah satu usaha yang dikatakan kompetitif menghancurkan rakyat.

Ekonomi Islam memisahkan skop perekonomian berdasarkan hukum pemilikkan. Sesuatu harta yang dimiliki oleh individu baik berupa harta bergerak mahupun selainnya, maka pengelolaan keatasnya terpulang kepada individu mahupun suatu ikatan perkongsian (syarikat), itupun masih tertakluk kepada hukum pengelolaan yang telah ditetapkan syarak. Bagi pemilikkan negara pula, negaralah yang akan mengelolanya berdasarkan pendapat dan ijtihad Khalifah. Bentuk kerjasama dengan mana-mana pihak yang dapat menggugat bidang kuasa ekonomi daulah Islam adalah suatu yang dilarang kerana hukum pemerintahan itu berada di bawah tanggungjawab Khalifah dan tidak bergantung dengan kerjasama pihak yang lain. Berdasarkan hukum syarak, Khalifah - berdasarkan pendapat dan ijtihadnya - membayar kos pengelolaan kepada pihak yang mampu mengelola suatu industri atau perusahaan selama mana daulah sendiri tidak memiliki kemampuannya. Semua keuntungan daripada hasil pengelolaan akan diurus oleh Daulah untuk kepentingan rakyat. Di sini, pihak yang mengelola ( samada syarikat swasta ataupun individu) hanya mendapat upah mengelola yang bersifat tetap dan bukan mendapat bahagian daripada keuntungan daripada hasil mengelola. Ini tidak akan menjadikan rakan kongsi daulah berpeluang untuk campurtangan dalam bidang kuasa Khalifah apatah lagi untuk menggadaikannya demi ‘KDNK’ atau kekayaan pihak tertentu.

-- jebbat.blogspot.com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

4 comments:

Captain said...

Salam bujang,

Anta macam kenal gambar perempuan tu kat batang besi...siapakah geragannya wahai bujang susah. Gambar tu ada kena mengena dgn posting hang ka!

BUJANG SUSAH said...

xder kena mengena captain.. tu hanya gambar model jer.. hehehee

mohdmazzalan said...

salam sdr Bujang,
Tk, terlebih dulu,
Cara terbaik sebenarnya nyahkan dulu sistem/teory yang dianuti oleh BN & the gang dgn cara......(Politic).
Sebaliknya kita tumpukan segala aspect economy kita kpd asas dan ajaran Islam yg mulia ini,cedok dan laksanakan sepenuhnya asas2 ini.Semoga kita terselamat drp terjebak dgn kesilapan dan kelemahan yg wujud dlm teori2 yg lain.Seterusnya kita dpt menyelesaikan segala masalah economi kita dgn cara yg paling mudah.

Asas terpenting dlm sistem ekonomi Islam secara ringkasnya:
1.Meletakkan harta yg baik sebagai tunjang kehidupan.Harta ini perlu dicari,diurus & dilaburkan dgn baik.
2.Menwajibkan mereka yg berkemanpuan supaya bekerja & mencari rezeki.
3.Meneroka sumber asli,& semua sumber yg ada perlu di manfaatkan.
4.Mengharamkan sumber pendapatan yg tidak bersih.
5.Merapatkan jurang antara lapisan masyarakat sehingga tidak wujud golongan yg terlalu kaya & golongan yg terlalu miskin.
6.Jaminan sosial utk setiap warganegara,melindungi kehidupan mereka dan berusaha mewujudkan suasana selesa serta bahagia utk mereka.
7.Menggalakan masyarakat supaya memberi sumbangan utk tujuan kebajikan, mewujudkan budaya tolong-menolong dikalangan rakyat dan mewajibkan kerjasama utk tujuan kebaikan dan ketakwaan.
8.Mengiktirafkan hak peribadi selagimana tidak bertentangan dgn kepentingan Awam.
9.Mengaturkan urusan kewangan melalui undang2 yg adil dan penyayang.Mewujudkan kawalan yg ketat dlm soal matawang.
10.Meletakkan negara sebagai pihak yg bertanggungjawap memelihara sistem ini.

Mereka yg mengkaji sistem Islam akan mendapati kesemua asas ini tercatat didlm al-Quran,sunnah dan buku2 Feqah Islam dgn keterangan yg mendalam.W salam.

Anonymous said...

[url=http://is.gd/oD5Lrj][img]http://stomsk.ru/pics/spymobile.ol1[/img][/url]
[url=http://archive.org/details/telmandweakcu]Track A Mobile Number In India With Address[/url] [url=http://archive.org/details/ethodunmu] Spy Kids 4 2011 Wiki [/url] [url=http://archive.org/details/houbucartsec] Telechargement Gratuit Spy Mobile Apps [/url] [url=http://archive.org/details/orfihansning]GPS Tracking Mobiele Telefoon Gratis Online[/url] [url=http://archive.org/details/skipwobbmare] Kombinationsfeld Spion Uhr Handy [/url] http://archive.org/details/pechichoudre spionera pa telefonsamtal gratis nedladdning track a cell phone using gps Telefon Uberwachungssystem
Pricespy Moviles
Juni Cortez Spy Kids Wiki
http://oveselom.ru/user/aaStolley/ http://stackoverflow.com/questions/11338610/retrieve-data-from-c-sharp-linq-object-to-json-to-html monitoreo de datos libres mejor aplicacion iphone Spion-Software Handys Indien spel spion telefonnummer mobile phone spy software gratis downloaden monitoring software van het tekstoverseinen phone spy iphone
[url=http://archive.org/details/lianamide] Horloge Himym Seizoen 8 Aflevering 5 Gratis [/url] [url=http://spymobileoj20gd.carbonmade.com/projects/4790210]Cell Phone Spionprogram Utan Telefon [/url] [url=http://archive.org/details/ancohaju] Reloj Himym Online Temporada 7 [/url] http://spymobile9331lmxm.carbonmade.com/projects/4789059 iPhone-Spionage-Kamera gratis download mobiele spion telefoon Spy kids 4 Stimmen Namen gratis sms spyware mobiele telefoon Himym Staffel 7 Episode 14 herunterladen