Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, July 17, 2009

Khutbah Jumaat

JIHAD DI BUMI ISRAK

Sidang Jumaat Jumaat Yang Dirahmati Allah,


Bulan Rejab sangat berkait rapat dengan peristiwa Isra' dan Mi'raj. Ia merupakan satu bukti tentang kebesaran, kekuasaan dan kehebatan Allah SWT yang memperjalankan hamba iaitu Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjid Al-Aqsa, Baitul Muqadis di Palestin dan seterusnya Nabi s.a.w di angkat kelangit untuk bertemu dengan Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Isra' ayat 1:

"Maha suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui."
(Al-Isra' ayat 1)

Peristiwa ini berlaku dua tahun sebelum bginda hijrah ke Madinah. Ia sangat menguji keimanan dan keyakinan umat Islam terhadap kekuasan Allah serta bukti kebenaran kenabian Nabi Muhammad SWT kerana bagi pandangan orang-orang yang tidak beriman atau tipis imannya mereka menyatakan bahawa peristiwa Isra' dan Mi'raj ini tidak mungkin akan berlaku dan tidak mempercayainya. Tetapi bagi orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasulnya, mereka bertambah tetap keimanannya dan keyakinan serta meperakui kebenaran peristiwa tersebut.

Walaupun nabi sentiasa mendapat ujian dengan kematian isteri tersayang iaitu Saidatina Khadijah yang menjadi pendorong dakwah dan perjuangan baginda, kemudian kematian bapa saudaranya Abu Talib yang menjadi penaung daripada asakan dan tekanan kafir Quraish, namun baginda tetap bersabar dan tabah menghadapinya, baginda tidak bertindak balas terhadap penganiayaan tersebut, tetapi sebaliknya baginda berdoa dengan penuh harapan atas pertolongan Allah SWT.
Inilah tahunnya yang digelar tahun dukacita ‘Amul Hazan', lantas Allah SWT mengangkat baginda di Isra' dan Mi'rajkan, untuk mendorong serta menghiburkan hati baginda SAW.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Setiap kali kita membicarakan peristiwa Isra' dan Mi'raj, maka jiwa kita akan tersentuh, mengenang nasib kedudukan dan keadaan bumi Isra', iaitu Baitul Muqadis dan Masjidil Aqsa yang kini dijajah oleh Yahudi La'natulllah. Pada suasana kita menyambut Isra' dan mi'raj ini umat Islam akan segera memperingati nakbah atau malam petala yang meninpa umat Islam Palestin yang sehingga kini terus menderita sejak 61 tahun yang lalu.

Cengkaman ini bermula semenjak persidangan Basel di Switzerland pada 31 Ogos 1897 iaitu permulaan kepada sejarah tercetusnya gerakan untuk menubuhkan sebuah Negara untuk umat Yahudi. Diikuti pula dengan deklerasi Balfor pada 15 Mei 1984, yang disokong sepenuhnya oleh Amerika Syarikat, akhirnya penubuhan dan pengistiharan Negara Yahudi yang bernama Israel ini, telah benar-benar berlaku.
Tentra Israel telah melancarkan pembersihan etnik, iaitu sejumlah lapan ratus ribu orang atau tiga perempat daripada rakyat Israel, dihalau keluar dari kediaman mereka. Mereka terpaksa berpindah tanpa kerelaan mereka.

Kini sudah enam dekad berlalu pelarian Palestin hidup dalam kemiskinan dan penafian keperluan asas yang sangat parah. Mereka terpaksa hidup tanpa makanan yang mencukupi, tanpa tempat tinggal, tanpa pekerjan, pendidikan dan kemudahan rawatan. Sekiranya ada tempat-tempat kemudahan awam seumpama hospital, sekolah dan universiti sentiasa menjadi sasaran bom, malah tanah perkuburan menerima nasib yang sama dan nasib mereka hingga kini tidak dipeduli oleh masyarakat antarabangsa yang didominasi oleh Amerika Syarikat.
Sebagai hasil gerakan zionis Yahudi ini, sekarang bumi Palestin telah dicerobohi oleh enam juta orang Yahudi. Lebih memilukan lagi, mereka hidup dalam kepungan umpama penjara di tanah air mereka sendiri, seperti di semenanjung Gaza sementara lima juta rakyat Palestin yang lain menjadi pelarian disekitar negara-negara di timur tengah. Sebanyak 80 kem pelarian kini menampung satu juta pelarian Palestin di Jordan, Lubnan dan Syiria.
Firman Allah SWT dalm surah Al-Maedah ayat 82:

Maksudnya:
"Demi Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang yahudi dan orang-orang musyrik."
(Al-Maedah ayat 82)

Amat wajar bagi kita umat Islam, bangkit mempertingkatkan perjuangan menegakkan Islam di mana-mana sahaja. Tidak sekali0sekali memberi ruang kepada Negara-negara umat Islam seluruh dunia menjadi batu loncatan Yahudi untuk mengiktiraf dan merestui kewujudan Negara haram itu. Sebaliknya Yahudi tidak pernah mengiktiraf kewujudan bangsa dan agama lain, sebagiman firman Allah dalm surah Al-Baqarah ayat 120:

Maksudnya:
"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)."
(Al-Baqarah ayat 120)

Maka kita sebagai umat Islam yang bermaruah, dengan tegas mengutuk dan mengecam sekeras-kerasnya, kekejaman dan tindakan jahat yang dilakukan oleh rejim Yahudi. Kerana ia bukan sahaja telah melanggar hak asasi kemanusiaan, tetapi ia memberi kesan yang cukup besar terutamanya ke atas Masjid Al-Aqsa yang merupakan qiblat pertama umat Islam dan sejarah Isra' baginda SAW.
Sikap kita menyembut ketibaan Isra' dan Mi'raj, bukan sahaj memahami peristiwa dan pengajran ketika Rasulullah SAW diIsra'kan atau diMi'rajkan semata-mata, tetapi yang lebih penting ialah tindakan kita membantu bumi Palestin samada dengan bantuan kewangan, tekanan politik kepada Israel atau apa sahaja bagi menyelamatkan dan memerdekakn bumi Isra' daripada cengkaman Yahudi.

Sidang Jumaat yang dikasihi,

Perpecahan di kalangan pemimpin umat Islam telah membuka ruang yang luas kepada zionis Yahudi, untuk terus menganas di bumi Palestin. Perasaan tidak menghargai betapa bernilai Masjid Al-Aqsa yang merupakan qiblah pertama umat Islam dan tamak kepada habuan dunia yang membara dalam diri umat Islam, adalah menjadi punca utama, kepada penerusan tindakan zalim dan ganas rejim Yahudi terhadap saudara seagama kita di Palestin.

Semuanya itu membuka luas ruang kepada musuh-musuh Islam, untuk membunuh umat Islam tanpa rasa takut dan bimbang. Perasaan-perasan inilah yang merebak hingga keseluruh negar umat Islam, sehingga seolah-olahnya luntur semangat jihad di kalangan Umat Islam.
Oleh sebab itulah sempena kita menyambut Isra' dan Mi'raj, hendaklah terlakar dalm diri kita sebagai umat Islam untuk berjuang bersungguh-sungguh, memerangi golongan Yahudi ini, sehingga berakhirnya bangsa zalim ini, sebagaimana hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Muslim yang bermaksud:

"Tidak berlaku Kiamat sehingga orang Islam memerangi kaum Yahudi maka mereka akn diperangi oleh orang Islam sehingga Yahudi akan bersembunyi disebalik batu dan pokok lalu berkatalah batu atau pokok: "Wahai orang Islam Hamba Allah!, Ini dia Yahudi dibelakangku maka datanglah dan bunuhlah dia." melainkan pokok Karkad maka sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi."

Sidang Jumaat yang mulia,

Sepanjang perjalanan Isra' dan Mi'raj, Rasulullah SAW telah menyaksikan beberapa gambaran perilaku umat manusia samada mereka beriman atau pun tidak. Malah satu peristiwa yang wajr untuk kita sama-sama ambil iktibar ialah apabila baginda perlihatkan baginda sekumpulan manusia yang tidak mampu mengangkat beban tetapi semakin ditambah bebannya adalah gambaran amanah yang belum mampu dilaksanakan, tetapi meminta amanah lain untuk dibuat, pengajarannya ialah sebaiknya hendaklah kita melaksanakan amnah dan tanggungjawab satu persatu, barulah kita meinta yang lain untuk dilaksanakan.

Begitu juga bagaimana diperlihatkan segolongan manusia berebut-rebut makanan yang busuk sedangkan makanan yang lazat lagi baik tidak diambilnya adalah gambaran ada sebahagian manusia mendatangi pasangan-pasangan yang tidak halal untuk berzina sedangkan isteri-isteri yang halal ditinggalkan, pengajarannya kita hendaklah memastikan diri kita dan persekitaran kita selamat daripada dosa dan noda perbuatan jijik dan haram di sisi Islam hendaklah dihindari.

Seterusnya bagaimana Rasulullah telah tercium bauan harum Masyitah dan keluarganya yang telah gugur syahid kerana mempertahankan keimanan kepada Allah dan sanggup berhadapan dengan firaun yang zalim. Mereka lebih sanggup dihumban kedalam kawah yang menggelegak panas demi daripada menerima azab Allah yang lebih pedih jika tumduk kepada firaun yang sesat itu.

Jika kita menghayati peristiwa yang berlaku keatas Masyitah dan keluarganya maka kita merasakan iman dan keyakinan kita begitu kerdil, berbanding pengorbanan tinggi Masyitah, walaupun hanya seorang penyikat rambut anak perempuan Firaun, tetapi tetap mempertahankan keimanannya. Inilah konsep ketaatan yang sebenar bahawa taat kepada pimpinan selama mana mereka taat kepada Allah dan RasulNya.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Mikrajnya nabi SAW telah membawa sejuta pengertian dan warisan yang ditinggalkan untuk kita sebagai penganut islam dengan dianugerahkan solat lima waktu sebagai symbol pengabdian diri kita kepada Allah SWT.

Justeru wajib bagi umat islam mempertahankan kewajipan yang didatangkan terus dari Allah kepada nabi kita untuk umatnya. Kita bimbang telah banyak gejala pengabaian solat, ia didirikan hanya sebagai pilihan sekiranya sempat sahaja bahkan yang paling buruk ialah sekiranya tidak sempat langsung tidak didirikannya.

Inilah fenomena yang mula melanda umat islam apabila tidak mengambil berat tentang agama, maka hal-hal yang bersangkutan akidah, akhlak dan syariat seperti solat, menutup aurat, puasa, zakat dan lain-lain kurang diambil perhatian.

Muslimin yang mulia,

Setiap kali ketibaan isra' dan mikraj apa yang paling penting bagi kita ialah mengambil pengajaran daripada peristiwa tersebut:

1. Setiap perjuangan pasti akan berhadapan dengan ujian dan halangan yang menguji keimanan serta ketakwaan.
2. Menyedari bahawa musuh-musuh islam sentiasa berusaha untuk menutup cahaya Allah justeru istiqamah dan berjuang tanpa mengenal penet leleh hendaklah diteruskan.
3. Kita mestilah mengambil iktibar dan merujuk tentang kisah-kisah yang berlaku sepanjang isra' dan mikraj, agar bertambah keimanan, kesedaran dan keinsafan.
4. Solat mestilah dibudayakan kepada umat islam, program-program kesedaran solat hendaklah dilaksanakan agar generasi remaja faham kewajipan solat, dan
5. Jihad mempertahankan islam mestilah dipergiatkan sampai sebati dalm diri setiap umat islam.


Maksudnya:
"Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar agama Allah maka (dia lah orang yang bertaqwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat taqwa hati orang mukmin."

(Al-Hajj ayat 32)


sumber JAIS

0 comments: