Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Tuesday, July 28, 2009

KALIMAH SIHIR OBAMA

Oleh: Imran al-Malizi

(imran_almalizi@ yahoo.com)

Telah banyak yang diulas tentang ucapan Presiden Barack Obama di Kaherah pada 4 Jun 2009 lalu. Ramai yang memuji ucapan beliau yang ditujukan kepada dunia Islam. Kelihatannya mahu memperbaiki hubungan AS dengan dunia Arab dan Islam seluruhnya. Saya membaca teks penuh ucapannya itu beberapa kali, malah berulang kali pada beberapa titik penting.

Kemudian tahulah saya bahawa ucapan ini hanyalah ‘kalimah sihir’ yang memperdayakan. Bahkan lebih hebat lagi, ianya dimulakan dengan ucapan salam dan diselitkan petikan ayat-ayat al-Quran.

Apabila Obama bercakap tentang latar belakang hidupnya yang dekat dengan komuniti Islam, memuji sejarah peradaban Islam serta jasanya kepada dunia Barat, mengiktiraf sumbangan masyarakat muslim sepanjang sejarah Amerika Syarikat sendiri, malah beliau menegaskan pentadbiran AS juga mempertahankan hak-hak muslim di negara itu, mungkin ramai yang tersentuh dengan keluhuran bicaranya.

Kata Obama, “Saya menjelaskan bahawa Amerika tidak dan sekali-kali tidak akan memerangi Islam.” Ternyata Obama mahu memulihkan imej AS yang sudah hodoh di mata umat Islam akibat serangannya terhadap Afghanistan dan Iraq serta bantuan berterusan kepada pentadbiran Israel termasuklah serangan terakhir ke atas Gaza .

Kata-kata yang indah diteruskan lagi dan lagi dan lagi.. sehinggalah bagi orang-orang yang berakal sahaja dapat menghidu bahawa ucapan Obama ini sebenarnya membawa mesej yang sama dengan pentadbiran Bush yang terdahulu.

Cuma pada kali ini, cara penyampaiannya berbeza, seolah-olah ianya menepati ajaran Islam dan mementingkan maslahah dunia Islam.

Obama menjustifikasikan peristiwa 11 September 2001 untuk mengharuskan serangan di Afghanistan. Kata Obama, “Kami tidak punya pilihan, kami pergi kerana terpaksa. Saya sedar masih ada yang mempertikaikan atau malah mewajarkan serangan 9/11. Tetapi kita perlu jelas, Al-Qaeda telah membunuh hampir 3000 orang pada hari itu.”

Obama menghiasi ucapannya dengan petikan ayat al-Quran: “dan sesiapa yang membunuh satu nyawa bukan kerana ia membunuh orang lain, atau membuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya. Dan sesiapa yang memelihara satu nyawa, seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia seluruhnya.” (Al-Maidah: 32)

Obama mungkin tidak sedar, ramai rakyat AS sendiri sudah menafikan kaitan serangan itu dengan al-Qaeda atau mana-mana kumpulan muslim, malah banyak hujah dan bukti yang menunjukkan serangan tersebut sudah dirancang oleh AS sendiri untuk memulakan perang ke atas Afghanistan kerana kekayaan sumber gas asli dan serangan terhadap Iraq bagi menjaga kepentingan Israel, mengaut kekayaan minyak dan menamatkan riwayat hidup Saddam yang dilihat sudah tidak berfungsi lagi menurut kepentingan AS.

Micheal Moore, seorang pengarah dokumentari bebas telah memenangi anugerah filem terbaik Cannes Film Festival (2004) dengan pendedahannya melalui filem Fahrenheit 9/11. Seorang anak muda, Dylan Avery telah menafikan penglibatan Osama bin Laden dan al-Qaeda dengan bukti-bukti yang terlalu jelas dalam Loose Change 2nd Edition.

Bagaimanapun, Obama mengakui kesilapan AS dalam peperangan di Afghanistan dan Iraq. Menurut Obama, serangan di Iraq adalah berbeza kerana ia dilakukan dengan pilihan dan beliau bersetuju isu di Iraq telah mengundang pertentangan dalam AS sendiri dan masyarakat antarabangsa.

Obama juga mengakui kehadiran tentera AS tidak diperlukan lagi di kedua-dua negara itu. Katanya tentera AS akan berundur sepenuhnya pada 2012 (mengapa lama sangat?).

Kerana itu saya tidak berminat mengulas lanjut tentang itu. Sebenarnya saya memerlukan ruang yang lebih banyak untuk menghuraikan satu-persatu kalimah sihir Obama ini.

Pada kali ini, cukuplah saya memetik kata-kata beliau mengenai isu Palestin. Kata Obama, “Hubungan kuat Amerika dan Israel sudah diketahui umum. Hubungan ini tidak dapat dirungkaikan. Ianya berasaskan ikatan budaya dan sejarah serta pengiktirafan bahawa aspirasi untuk (mewujudkan) tanahair bangsa Yahudi yang bersusur galur daripada sejarah tragik tidak dapat dinafikan.”

Kemudian Obama berbicara tentang peristiwa Holocoust di mana 6 juta orang Yahudi terbunuh dan anti-semitic di Eropah yang membawa kepada keperluan wujudnya sebuah negara Israel di bumi Palestin pada ketika ini.

Namun begitu menurutnya, rakyat Palestin dari kalangan Muslim dan Kristian juga turut menderita selama 60 tahun akibat pendudukan Yahudi di bumi suci itu.

Kata Obama, “Jangan ada keraguan, situasi yang berlaku pada rakyat Palestin tidak boleh diterima. Amerika tidak akan membelakangi hak aspirasi orang Palestin untuk mendapatkan kehormatan, kesempatan dan negara mereka sendiri.”

Tidakkah Obama sedar, tindakan AS menyokong Israel dan polisi negara haram itu adalah sangat bertentangan dengan ucapan beliau di atas? Adakah tindakan AS yang membantu ketenteraan Israel termasuklah serangan terakhir yang dilancarkan terhadap Gaza juga sangat bertentangan dengan ucapan ini?

Ucapan ini bukan baru, Clinton dan Bush juga pernah berbicara dengan nada yang sama. Cuma ucapan Obama lebih berkesan sihirnya.

Kata Obama lagi, “Penyelesaian yang ada ialah aspirasi kedua-dua negara harus ditemukan, di mana rakyat Israel dan Palestin masing-masing hidup dalam aman damai.”

Sudah lebih 60 tahun AS memejamkan mata daripada pembunuhan demi pembunuhan yang dilakukan oleh regim Zionis demi meluaskan wilayah Israel. Walaupun dari segi politiknya, rakyat Palestin di Gaza dan Tebing Barat memiliki kurang 20% dari keseluruhan bumi Palestin, namun hakikatnya mereka langsung tidak berkuasa dalam wilayah mereka.

Dalam keadaan ini adakah layak bagi Obama untuk mencadangkan supaya rakyat Palestin dan Israel mesti hidup bersama dengan aman damai?

Ini lebih jelas lagi, apabila Obama bercakap tentang keganasan. Katanya, “Rakyat Palestin mesti menolak keganasan. Penentangan melalui keganasan dan pembunuhan adalah satu kesalahan dan ia tidak akan berjaya.”

Semua mengetahui bahawa ucapan ini ditujukan kepada HAMAS. Menurut Obama, kaum hamba kulit hitam di Amerika yang ditindas tidak menggunakan kekerasan untuk mendapatkan hak mereka. Tetapi beliau lupa, kemerdekaan Amerika Syarikat dari British pada 4 Julai 1776 juga dicapai melalui peperangan dan kekerasan. Mengapa Obama mesti mempertikaikan perjuangan rakyat Palestin menghalau penjajah Zionis dengan kekerasan?

Obama mengulas, tindakan melancarkan roket kepada kanak-kanak yang sedang tidur atau meletupkan wanita tua di dalam bas bukanlah tindakan yang berani. Tidakkah beliau terfikir bagaimana kanak-kanak dan wanita Palestin dibunuh di jalanan juga bukan satu tindakan yang bermoral? Tetapi, bukankah sebelum ini beliau menyatakan simpati kepada nasib rakyat Palestin? Benar, begitulah kalimah sihir.

Kata Obama, “HAMAS memiliki sokongan dari kalangan rakyat Palestin, tetapi mereka juga perlu mengakui mereka mempunyai tanggungjawab untuk memainkan peranan memenuhi impian rakyat Palestin, menyatukan mereka, HAMAS mesti mengakhiri keganasan, mengiktiraf perjanjian-perjanji an terdahulu, mengiktiraf hak kewujudan Israel.”

Sekali lagi, Obama menegaskan sebagaimana hak kewujudan Israel tidak boleh dinafikan, begitu juga dengan Palestin. Beliau menolak pendudukan Israel yang terus meluaskan wilayahnya. Kerana tindakan ini melanggar perjanjian-perjanji an sebelum ini untuk mencapai keamanan.

Jika begitu, maka jelaslah bukan HAMAS yang melanggar perjanjian. Mereka hanya mempertahankan nyawa dan kehormatan mereka. Kata Obama lagi, “Krisis kemanusiaan yang berterusan di Gaza tidak membantu keselamatan Israel..”

Obama perlu sedar, polisi luar dan bantuan ketenteraan AS juga yang menyebabkan krisis ini berterusan. Menurut beliau, “Terlalu banyak airmata dan darah yang telah tumpah.”

Obama mencadangkan bahawa menjadi tanggungjawab kita untuk bersama melihat ibu-ibu di Israel dan Palestin boleh melihat anak-anak mereka membesar tanpa perasaan takut. Katanya, “Apabila Jerusalem menjadi tanahair yang selamat untuk kaum Yahudi, Kristian dan Muslim.. serta tempat untuk semua keturunan Nabi Ibrahim hidup aman damai sebagaimana dalam peristiwa Israk – di mana Nabi Musa, Isa dan Muhammad bersama-sama dalam solat.”

Satu impian yang menarik disebut oleh Presiden Obama, tetapi beliau perlu ingat polisi AS menyokong dan mempertahankan kota Jerusalem (al-Quds) menjadi ibu negara bagi Israel, sekaligus menafikan hak rakyat Palestin padanya. Bagaimana umat Islam di kota itu ditindas dan ditekan malah dihalau keluar secara halus dan sistematik. Masjid suci al-Aqsa al-Mubarak juga terus menghadapi ancaman untuk dirobohkan.

Semua ini adalah persoalan utama yang mesti difikirkan oleh Obama sebelum mengeluarkan kata-kata sihir yang indah itu.

Majalah pro-HAMAS, Filisteen AlMuslima, keluaran Julai 2009 (hal.46-47), mendedahkan bahawa ucapan Obama itu disampaikan di Kaherah setelah beberapa perjumpaan dibuat di Washington antara Raja Jordan - Abdullah II, Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Perdana Menteri Israel Benjamin Nentahayu dan lain-lain.

Maka lahirlah ucapan yang menarik dan penuh sihir itu. Mesej yang tersembunyi masih sama seperti polisi AS-Israel sebelum ini. Nasib rakyat Palestin tidak akan berubah melainkan dengan cara yang telah ditulis di sisi Allah S.W.T.

2 comments:

sumayah said...

As Salam.......
Jangan tertipu dengan mulut bermadu ....... jika hatinya sepahit hempadu....... pegangan hanya kata-kata Al Quran dan Al sunnah..... Bela bangsa dan agama kita.... jika bukan siapa lagi yang sanggup berjuang........

BUJANG SUSAH said...

Salam terima kasih sumayah.. cuma bangsa xyah bela kot.. Agama tu yg lebih penting... sbb klau org islam kat negeri cina tu semuanya berbangsa cina, begitu juga india, US, arab saudi dan lain2 negara. wallahualam.