Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, May 3, 2009

Orang Melayu Tidak Suka IT


BIDANG teknologi maklumat (IT) bukan hanya untuk mereka yang genius, sebaliknya anda boleh berjaya jika rajin berusaha.

Hakikatnya, bidang ini dipelopori bangsa Cina dan India. Di mana kelibat anak-anak Melayu? Anak Melayu berkebolehan, cuma kurang pendedahan menyebabkan mereka gagal menunjukkan bakat.

Kita dapati kebanyakan anak Melayu berkecimpung dalam bidang pengurusan berbanding sains komputer. Mereka menganggap bidang ini sukar dipelajari.

Ada juga segelintir pelajar Melayu terlalu mengambil mudah dalam memilih sesuatu jurusan. Mereka hanya memilih bidang yang mudah lulus atau program popular. Sejauh manakah kebenarannya?

Persoalan sukar tidak perlu timbul di kalangan pelajar Melayu kerana mereka perlu sedar setiap perkara yang baru dipelajari akan diperkenalkan daripada akar umbi dahulu dan bukannya terus ke puncak.

Ini bermakna, bidang sains komputer itu bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dipelajari jika bermula dari peringkat asas.
( CF - jitegha bloggers)


BUJANG SUSAH: Masalahnya memimpin malaysia skrg ni mmg suka klau org melayu bodoh. xtau apa2 berkenaan IT. Yg mereka2 nak pastikan, org2 melayu kena tengok TV, dgr Radio dan baca surat khabar mereka. Klau boleh jangan tau langsung bab2 IT ni. Klau dah tau search internet nnt, terdedah pula dengan berbagai2 info. Dah pandai membezakan yang betul dan yg salah. Susah la kerajaan nak menipu plak nanti. Tu sebab klau kita lihat kenapa india dan cina dah berubah. Pro pada PR.. cuma org melayu (UMNO) jer yg dok bingai x sudah2. Bebal tahap cipan. Pasal apa? pasal duduk bawah tempurung. IT pun x tau apa. monitor disangkanya telivision. muhahahahah...

0 comments: