Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, May 8, 2009

Beri Saja Buku Undang-undang Itu Kepada Beruk Di Zoo Taiping!


Penunggang motosikal akan disaman kerana tidak pasang lampu siang hari. Mengikut undang-undang, walau pun hari panas terik, lampu motosikal wajib dipasang. Mengapa wajib pasang? Itu undang-undang.

Pakai tali pinggang keledar belakang adalah wajib. Gagal memakainya akan disaman. Mengapa wajib pakai? Itu undang-undang.

Tidak boleh berhimpun ramai-ramai. Berhimpun ramai-ramai tanpa permit boleh ditangkap. Mengapa tidak boleh? Itu undang-undang.

Pembayar cukai mesti membayar cukai tepat pada masanya. Kalau lewat boleh dikenakan denda termasuk sita. Mengapa mesti bayar cepat? Itu undang-undang.

Letak kereta perlu bayar. Kalau tak bayar pemandunya akan disaman. Mengapa boleh disaman? Itu undang-undang.

Hari ini barulah rakyat boleh memahami makna undang-undang. Undang-undang itu ialah ‘apabila rakyat boleh dijerut leher mereka’. Jerut leher rakyat marhaen dengan undang-undang. Usah fikir undang-undang itu gila atau tidak. Yang penting, buat undang-undang dan carilah alasan untuk undang-undang itu. Untuk keselamatan, misalnya.

Tapi bila yang langgar undang-undang itu adalah orang ‘gila kuasa’, maka buku undang-undang menjadi ‘kertas pembalut belacan’ saja.

Peduli apa undang-undang, asalkan aku boleh berkuasa. Peduli apa undang-undang, asalkan hatiku puas.

Kalau begini jadinya, kerajaan BN Perak selepas ini boleh bakar saja semua buku undang-undang dan peraturan yang sedia ada. Jangan bungkus belacan kerana kalau dibuat bungkus belacan, buku undang-undang itu masih berguna. Bakar terus.

Atau, kalau buku undang-undang itu tidak mahu dibakar, hadiahkan saja kepada beruk di Zoo Taiping supaya buku undang-undang itu boleh dimanfaatkan oleh Hakim Beruk.

0 comments: