Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, August 15, 2011

PANAS..PENDATANG TANPA IZIN HALAU ORANG KAMPUNG!!




بسم الله الرحمن الرحيم



PENDATANG Asing Tanpa Izin (PATI) yang mendapat MyKad melalui pintu belakang, Wahab Bin Nonong (gambar atas) telah bertindak menghalau Imam Rawatib yang dilantik Jabatan Hal Ehwal Islam Negeri Sabah (JHEAINS) dan melantik dirinya sebagai ‘Imam Bertauliah’ di surau yang dibina di atas tanah adat yang dicerobohnya; milik Anak Negeri Sabah, Nina Bte Gaya.

Natijahnya, penduduk kampung terpaksa membina surau sementara beratap dan berdindingkan karung plastik terpakai untuk membolehkan mereka menunaikan solat lima waktu, tarawih dan majlis tadarus Al-Quran.

Selepas kejadian Surau PPRT di Bukit Belacon, Lahad Datu, Surau di Kampung Lamak Bukit, 20 kilometer dari Lahad Datu ini lebih daif kerana hanya berlantaikan plastik dan mudah diterbangkan angin sehingga jemaah terpaksa menunaikan sembahyang dalam hujan lebat.

“Kita bercadang mahu bina surau baru, tetapi JHEAINS tidak benarkan kerana ada surau yang dibuat Wahab di atas tanah adat peninggalan bapa saya. Wahab halau imam yang dilantik JHEAINS, jadi saya ambil imam itu untuk berkhidmat di surau sementara yang kami buat secara gotong-royong,” ujar Nina sambil menitiskan air mata kesedihan kerana terkenangkan kezaliman Wahab terhadap Umat Islam di kampungnya.


SEMENTARA....Surau sementara ini tidak dapat dibina kerana JHEAINS belum memberi kebenaran.


KARUNG....Surau sementara ini terpaksa dibina menggunakan karung plastik terpakai, sekadar membolehkan jemaah berteduh dari panas terik mentari.


DAIF....Di surau serba daif inilah umat Islam beribadah kerana mereka tidak ada tempat mengadu melainkan Allah Azzawajalla.


BASAH....Walaupun basah oleh tempias, namun jemaah tidak berganjak, semata-mata untuk beribadah dan mensyukuri nikmat Illahi.


RUMAH TUHAN.....Nina menunjukkan surau yang ditawan oleh Wahab dan tidak membenarkan umat Islam mengerjakan ibadah di surau tersebut.


Kata Nina, beliau sedih kerana penduduk kampung terpaksa beribadah dalam keadaan tidak selesa dan daif di sebuah Negara yang agama rasminya Islam dan Adun serta Ahli Parlimennya beragama Islam.

“Kelmarin hujan lebat dan semua jamaah basah kuyup, tapi mereka tetap teruskan solat tarawih kerana Wahab tidak benarkan kita sembahyang di suraunya,” kata Nina yang menegaskan Wahab tidak layak menjadi imam kerana fasik dan jahil.

Memandangkan Imam Rawatib (Imam Tetap) berkenaan, Jimlok Bin Zakariah telah lama berkhidmat di Kampung Lamak Bukit, maka kata Nina beliau menggunakan khidmat Imam Jimlok sejak Januari 2011 (tarikh dihalau Wahab) di surau sementara yang dibina di tanah wakaf yang diperuntukan arwah bapa, Gaya Bin Mansur.


Menurut Nina, beliau bercadang untuk membina surau atau Madrasah di lokasi surau sementara kerana sudah mula mengumpul bata, tiang dan perkakas lain tetapi tergendala kerana ketiadaan bekalan simen.

Dalam separa berbisik, Nina mengharapkan penduduk kampung dapat sembahyang di surau yang didirikannya sebelum fajar Aidil Fitri menjelang tiba, namun hambatan birokrasi menyebabkan hasratnya terpaku di atas kedegilan JHAEINS mengiktiraf surau yang bakal dibinanya secara gotong royong.

“JHEAINS tidak mahu melayan rayuan kami dan hanya mendengar aduan Wahab sahaja; sedangkan hakikatnya beliau menumpang di tanah adat milik bapa saya dan mendirikan surau secara haram; tetapi dibenarkan JHEAINS sekalipun arah kiblatnya tidak tepat,” kata Nina yang menggesa campurtangan Adun Lahad Datu, Datuk Datu Nasrun Datu Mansur dan Menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama Islam di Sabah, Dato’ Seri Nasir Tun Sakaran.


Bagaimanapun, jika keadaan berterusan, Nina bercadang akan memfailkan kes ini ke mahkamah, termasuk mendapatkan perintah mengusir Wahab daripada tanah adat yang dicerobohnya dengan restu Penolong Pemungut Hasil Tanah Lahad Datu sedangkan permohonan tanah Wahab telah dibatalkan Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur.

Kes Wahab ini telah dilaporkan Sabahkini.net bertajuk ‘PATI IC Projek Kini Menjadi 'Raja' Di Tanah Adat?’ namun PATI berkenaan terselamat daripada tindakan undang-undang kerana menjadi Ketua Cawangan UMNO Silam Pacific Hardwood. - Sabahkini.net


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

64 comments:

AMMAR YASIR said...

Eeeeeeeeee..geramnya aku dengan PATI NI

khairul said...

melampau !

Sham's Exora VIP.http://gilamodified.blogspot.com/2011/08/shams-exora-vip-concept.html

Anonymous said...

Sure PATI tu penyokong kuat umporno!dapat sebat keparat ni...

MOHD MAHATHIR SUGUA said...

Sy org sandakan...x guna punya PATI. nnt aku cari orangnya.

l.i.n.n سي ڤاري ڤاري said...

nama YB neh!!! takkan tengok jer. ceh!

Anonymous said...

C4 sama dia!!!

Panjut said...

saya rasa suatu hari nanti boleh jadi kaum pati ini akan dapat memerentah malaysia...

Nash Az said...

Celaka punye PATI. (-_-!)

http://nazrulazam.blogspot.com/2011/08/keje-menyimbah-asid-jek.html

Anonymous said...

TAK TAU CERETA JANGAN NAK KOMEN. SELIDIK DULU SIAPA YANG SOKONG PENDATANG

ARESUMGC LMJG said...

kow smua ni dah tau ke jalan cerita dari awal sampai ahir tuh,, jgn dok men trus comen jew,, otak tu pakai untok berfikir,, cam tu kew islam yg kow tanam dalam diri kamu smua,, jgan cuman dengar dari sebelah pihak,,, cam nie shah kow orang macam binatang ,, ada otak tapi tak ada akal,,

Anonymous said...

You will likely see greater increases in the collision and comprehensive/specified perils section. [url=http://www.2012canadagoosepascher.fr]Doudoune Canada Goose[/url] Inextreme cases, the Commissioner can avail himself of powers relat-ing to search and seizure, and oral examinations under oath. She has competed in various sports at regional, provincial and national levels. These figures courtesy of the Toronto Real Estate Board, MLS Houston and Zillow..
One young mother, took maternity leave from her job at a trading company shortly before her son was born, but she doesn't know yet if she will go back to work or not. [url=http://www.icanadagooseca.com]canada goose jacket[/url] The truth is every big celebrity in the fashion industry all started from scratch. [url=http://officialcanadagoosesoutlet.ca]canada goose[/url]
[url=http://flyballbags.com]canada goose[/url] Understanding her true motivations behind everything and the amount of time that she and Mytho have spent together does a beautiful job of tying those two characters together far more closely than we'd believed before and making it clear why there was just such a relationship, even as Mytho's heart wasn't anywhere near the same as it should be. [url=http://www.onlinebeatsbydreoutlet.com]dre beats pro sound leak[/url]

Anonymous said...

generic xanax drug test for xanax and klonopin - buy cheap xanax overnight

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online no prescription overnight - can you buy tramadol in usa

Anonymous said...

can you really buy xanax online how many .5 xanax to overdose - order xanax online free

Anonymous said...

xanax online xanax recreational use side effects - xanax anti anxiety medication

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol 350 mg xanax - carisoprodol drug test

Anonymous said...

order carisoprodol carisoprodol gabapentin - carisoprodol 250 mg tablet

Anonymous said...

buy xanax online xanax buy online no prescription uk - xanax quotes myspace

Anonymous said...

buy carisoprodol c o d carisoprodol drug classification - carisoprodol 350 mg good

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg for dogs usa - treatment of tramadol overdose

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol used for what purpose - buy carisoprodol cod

Anonymous said...

xanax without a perscription xanax high cholesterol - xanax and alcohol withdrawal dosage

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol non addictive - buy tramadol cod

Anonymous said...

where can i order xanax online xanax side effects seizures - xanax dosage usage

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50 mg picture - tramadol 50mg tablets price

Anonymous said...

xanax online xanax pink pill 029 - xanax drug screen results

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol 350 mg recreation - carisoprodol soma

Anonymous said...

order carisoprodol carisoprodol y diclofenaco - carisoprodol 350 drug interactions

Anonymous said...

order tramadol online tramadol 100 mg bijsluiter - buy tramadol online free shipping

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol tn - tramadol hcl withdrawal

Anonymous said...

buy cialis cheap are generic cialis any good - reliable online pharmacy cialis

Anonymous said...

xanax online snorting generic xanax - xanax generic bars

Anonymous said...

buy cialis online buy brand name cialis online - cialis 10 mg reviews

Anonymous said...

cialis online much cialis daily - price comparison of cialis

Anonymous said...

xanax online super cheap xanax - how to buy xanax online legally

Anonymous said...

buy cialis prescription online cialis online in u.k - cialis online vendita

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#63987 dosage for tramadol 100mg - tramadol for dogs used by humans

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51438 tramadol hcl 50 mg - tramadol 50 mg dog dosage

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 100mg buy online - tramadol 50 mg cheap

Anonymous said...

buy tramadol tramadol dosage 60 lb dog - buy tramadol online us

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50 mg many get high - buy tramadol in usa

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online usa cheap - tramadol hcl is used for

Anonymous said...

buy generic tramadol online purchase tramadol with mastercard - tramadol for dogs uses

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#96430 how to buy tramadol online - tramadol hcl er

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol cod overnight - tramadol purchase cheap

Anonymous said...

tramadol 50 tramadol for dogs 100mg - order tramadol from the usa

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 buy tramadol us - buy tramadol online bluelight

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#blog tramadol dosage for humans - tramadol for dogs effects

Anonymous said...

buy tramadol overnight tramadol hcl 50 mg narcotic - buy tramadol american express

Anonymous said...

ways to buy ativan online lorazepam online-apotheke - ativan generic dosage

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#63102 buy tramadol without prescriptions - what is generic name for tramadol

Anonymous said...

ativan lorazepam lorazepam 1 mg nebenwirkungen - buy lorazepam online canada

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan half life in urine - ativan withdrawal pain

Anonymous said...

buy xanax online buy xanax online from u.k - xanax 1 mg side effects

Anonymous said...

order tramadol overnight best online pharmacy tramadol - tramadol dosage bnf

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#30416 xanax drug test wiki - xanax questions

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs with aspirin - buy tramadol online us

Anonymous said...

http://staam.org/#41652 can you buy tramadol over counter - tramadol hcl restless leg syndrome

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#61301 xanax grapefruit juice - xanax 2mg overdose

Anonymous said...

http://staam.org/#90873 buy tramadol online without rx - tramadol withdrawal nhs

Anonymous said...

alprazolam drug generic xanax orange round - alprazolam 0.5 mg tablet color

Anonymous said...

buy tramadol without rx tramadol hcl 50 mg does get you high - tramadol and ibuprofen

Anonymous said...

xanax antidepressant xanax dosage before flight - xanax withdrawal chills

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#7724 xanax side effects how long - 1mg xanax vs 1mg ativan