Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, March 7, 2010

MENGHINDARI NERAKA DENGAN SEKECIL AMALAN

بسم الله الرحمن الرحيم



“Jagalah dirimu dari neraka walaupun dengan bersedekah sebelah butir kurma.”

Status hadits: Hadits shahih.

Penjelasanan hadits:



Dinarasikan oleh Adi bin Hatim radhiyallahu anhu, Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: Jagalah dirimu dari neraka walaupun dengan bersedekah sebelah butir kurma. Barangsiapa yang tidak mampu (walaupun bersedekah dengan sebelah butir kurma) silahkan dengan ucapan yang baik” (HR. Bukhari, Muslim, Nasai, Ahmad dan Darimi).

Hadits di atas juga dinarasikan olah Aisyah radhiyallahu anha, Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Jagalah dirimu dari neraka walaupun dengan bersedekah dengan sebelah butir kurma” (HR. Ahmad).

Sering manusia memandang remeh terhadap suatu perkara padahal perkara tersebut adalah masalah besar di sisi Allah. Dalam teks Hadits dipaparkan sedekah dengan barang yang kecil (sebelah butir kurma) ternyata bila dilakukan dengan penuh keihlasan akan dapat menyelamatkan pelakunya dari pedihnya siksa neraka.

Demikian pula sebaliknya dinarasikan dalam beberapa teks Hadits, sekecil apa pun menurut anggapan manusia adalah besar di hadapan Allah yang dapat memasukkan pelakunya ke dalam neraka, seperti Hadits tentang manusia yang tidak mencari tabir saat buang hajatnya, atau kesana kemari hanya memperguncingkan cela saudaranya sendiri.


Maha benar Allah dalam firman-Nya: "Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrah pun, niscaya ia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrah pun, niscaya ia akan melihat (balasan)nya pula" (Qs. Al-Zalzalah: 7-8).


Referensi: Bukhari: 1328, 3328, 5564, 6058, 6078; Muslim: 1688, 1689, 1690; Nasai: 2505, 2506; Ahmad: 17542, 17543, 17555, 17556, 17558, 18568, 18572, 18577, 23906; Darimi: 1598.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

1 comments:

TeropongRakyat said...

salam..
minta izin share segala ilmu dlm blog saudara