Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, November 4, 2009

YAHOO ! CABUT !!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Kisah berikut amat menarik perhatian saya.

Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Wira Mohtarudin Baki membebas tanpa melepaskan 3 suspek dituduh mengedar 370.5 gram syabu di kawasan stesen keteta kabel Genting Skyway Goh Tong Jaya, Genting Highlands pada 14 Ogos 2007. Mereka didakwa mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952, jika sabit kesalahan boleh dijatuhi hukuman gantung sampai mati mandatori.

Apakah maksud 'dibebas tanpa dilepaskan'? Suspek pada bila-bila masa boleh ditahan kembali dan dituduh di mahkamah. Justeru, tidak hairan berikutan keputusan hakim, tertuduh Hok Kien How, 22, Wong Wei Leong, 32 tahun bertempiaran melarikan diri manakala rakan mereka Lee Ah Tiew, 48 tahun ditahan polis di luar mahkamah.

Polis Selangor dilaporkan terkejut berikutan keputusan terbabit. Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor, Assisten Komisioner Nordin Kadir semua saksi polis bersedia memberikan penjelasan di mahkamah sewaktu kejadian. Tambah beliau, semua bahan bukti, dadah dirampas dibawa kemahkamah kecuali beg digunakan tiga suspek untuk menyimpan dadah itu. Beg terbabit disimpan pegawai penyiasat, bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Kubu, Selangor, Inspektor Chong Voon Loong di dalam peti besinya.

Chong pula tidak hadir di mahkamah, bercuti mengejut akibat kematian teman wanitanya, Kok Yoke Tien.

Yok Tien, 22 tahun, pelajar kolej swasta di Kuala Lumpur ditemui mati akibat terjatuh dari tingkat 18 kondominium di Jalan Tun Razak pada jam 2.30 pagi, 21 Oktober lalu. Menurut Ketua Polis Daerah Sentul, Assisten Komisioner Zakaria Pagan, kes itu diklasifikasikan mati mengejut, dalam erti kata lain, membunuh diri.

Kata Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affendi, operasi memburu Kien How dan Wei Leong diperluaskan ke pintu masuk utama negara.

Saya tidak melihat kebarangkalian polis akan mencabar keputusan hakim terbabit. Bagaimanapun saya tertarik mengikuti perkembangan kes perbicaraan ini tetapi dengan kehadiran pegawai penyiasatnya. Saya difahamkan, jika pegawai penyiasat gagal hadir, pegawai penyiasat lain harus mengganti tempatnya untuk hakim menangguhkan kes ketarikh lebih sesuai.



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.

3 comments:

Guru Tajwid said...

Assalamualaikum,

Walaupun Malaysia mengenakan tindakan gantung sampai mati, namun tidak dapat mendatangkan rasa gerun manusia kepada hukuman tersebut?

Mengapa?

amalnasibah said...

wlpn wujud hukumn gntung smpi mati...tp xramai yg dikenakn hukumn ni..nk hukum org bkn kerja yg senang...silp2 terhukum org yg xberslh..

Murni Alfathunnisa said...

kes2 spt ni patut dpt further justification..tk boleh dibiarkan pesalah jenayah terlps bebas bgtu sahaja..