Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, September 7, 2009

HUKUM MEMAKAI TUDUNG (YANG BETUL) DALAM ISLAM

Bismillahirahmannirahim..

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sampaikan lah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Kita mempunyai pengetahuan agama saja tetapi TIDAK FAHAM, TIDAK BERLANDASKAN tatatertib agama, tidak membawa apa-apa erti sebenarnya. Jika tidak, tak kan majalah mastika mendedahkan, ada pelajar tahfiz lelaki dan perempuan, telah bersekedudukan, telah menggugurkan. ...astaghfiruLLa h, minta dijauhkan dari ku Ya ALLAH.

Allah dalam firmanNya yang amat jelas:
"…Dan hendaklah mereka (wanita beriman) menutup kain tudung mereka ke paras dada…" [TMQ an-Nur:31]

hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada 'Aishah radhiAllahu 'anha:

"Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju merekam dengan tudung kepala mereka…", serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya."


"Ketika kami bersama 'Aisha r.a.,.. kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu 'Aisha menyampuk: "Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw., seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka."

Jelas sekali, apabila perintah kewajiban memakai tudung diturunkan, kaum wanita Islam zaman awal tidak mempersoalkan sama ada boleh atau tidak, sesuai atau tidak, bila dan di mana dan tidak pula meminta para cendekiawan atau pemimpin mereka membincangkan soal pemakaian tudung; namun mereka bergegas menyambut perintah tersebut dengan mengoyakkan sebahagian kain sarung mereka untuk menutup kepala dan dada. Mereka melakukannya kerana menginginkan keredhaan Allah semata-mata dan bukan kerana ingin mendapatkan keredhaan manusia atas nama 'glamour', peraturan sekolah, undang-undang tempat kerja, periuk nasi, tidak sampai 'seru', pakaian 'taqwa' lebih baik atau pelbagai lagi alasan yang tidak masuk akal. Golongan wanita Muslim awal seperti inilah sepatutnya dijadikan contoh dan teladan kepada kaum wanita zaman kini untuk segera melaksanakan perintah pemakaian tudung, sekiranya merasakan diri merupakan wanita yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala Perintah Agama atau Kenyataan Politik?

Salam Ramadhan


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH. I LOVE YOU FULL.. HA..HA..HA..HA..

76 comments:

cahaya malam said...

salam..

kalaulah saudara kita tersayang bik mama membaca entri ini..
insyAllah..
tadarus Al-quran akan dibudayakan sepanjang tahun..
heee..
;)

salam abis dah sahur..

wassalam..

INSAN KERDIL said...

Salam,
Hukum menutup aurat bagi setiap wanita Muslim yg baligh adalah wajib dan mesti memenuhi ciri2:
*menutupi had aurat yg sudah ditetapkan
*pakaian yg longgar
*tidak jarang
*pakaian tidak menarik perhatian
*tidak menyerupai pakaian lelaki @ pakaian orang kafir
*tidak bertabarruj....

ansaree said...

thanx atas post ini.. mengingati saya supaya sentiasa menjaga aurat ni..

:P

maiyah said...

salam.. sy baru jer 3 thn pakei yudung kalo dulu langgar semacam :D

Na'im Nikmat said...

Tutuplah auratmu sebelum ia ditutup dengan kain putih kafan..

faraliza said...

sekarang ni kita melihat ramai wanita2 d laur sana hanya memakai tudung sekadar hiasan atau fesyen terkini...d pasaran terdapat pelbagai pilihan menarik,tp bkn semua tudung menutup aurat yg sepatutnya..
yg menyedihkan pemborong/pengedar tudung nie adalah org islam sdr,pd mereka fesyen dan keuntungan d utamakan,aurat org islam kurang d titikberatkn...
wbagaimanapun hanya sedikit fesyen tudung nie yg menutup aurat..adakah islam melarang wanita berfesyen? kami pn ingat mengikut trend terkini tp byknnya tudung d pasaran KURENG menutup aurat.....so sapa nk jwb????
kita d gelar negara islam tp bab2 pakaian wanita yg sepatutnya pakai n menutup aurat msh di jual pd harga yg mahal...

sis_nita said...

erk! huhuhu!

laa ni.. tudung cuma sekadar kain yang menghiasi kepala.. :(

relevan said...

''Bertudung lah kaum wanita sebelum kamu semua ditudungkan ''

Mawar_berduri said...

sekarang ni ade je orang bertudung sbb fesyen...atau rambut diorang tak cantik ... :( ...Semoga golongan ini mendapat petunjuk dariNya..

Koolez said...

BAgus bujang..Aku support kau..TApi kan orang islam kita sekarang dah macam orang kafir..Tengok artis - artis melayu skrang ni, Agama Islam tapi tiru Yahudi Laknatullah..Apa nak jadilah.Kalau bab kain pulak Ketat - ketat sesetengah cam x cukup kain..nak katakan x der duit..ade..Cis geramnyer aku.

fadzilah said...

salam..
good entry..kat luar sana mmg ramai wanita yg bertudung..tapi x menepati syariat..pendek tak menutupi dada.
Ramai jgk yg bertudung tapi cukur kening..sedangkan perempuan yg cukur kening akan dilaknati Allah.

famia said...

Salam.

"Yang bertudung kadangkala tidak semestinya baik budi pekertinya. Malah, ada yang tidak bertudung tetapi bersolat. Tak buat maksiat. Asalkan hati baik."

Ayat tipikal masyarakat kita.

Menyedihkan, kan.

matabulat (lat) said...

perkara yg wajib dari Allah patuhi semampu mungkin,menutup aurad wajih so patuhi la tnpa dolak dalih.

ijoks2009 said...

Yang ni apa pula hukumnya?sifu tolong bagi komen.Gambar ni kawan aku ambik dari blog Umngok. http://ijoks2009.blogspot.com/2009/09/2-ekoq-khinzir-kencingkan-gambar-tok.html

fyena said...

semoga entry ni menjadi ingatan kepada saya...sesungguhnya kadang2 kita alpa dan lalai dalam kehidupan.....sesungguhnya setiap orang pasti akan melakukan kekhilafan....tidak akan terkecuali....

@zP@eN_126 said...

menginsafkn saya

Anonymous said...

Minta izin copy artikel utk disebarkan..

ahsanuwardi said...

alangkah bagusnya kalau orang2 disekeliling kita juga lembut hati mereka untuk menerima peringatan, tapi sygnya zaman ini, wanita2 terlalu susah untuk menerima nasihat dari orang2 yang sngt menyayangi diri mereka dan tidak mahu mereka tergolong dlm glngn org2 yg rugi

Anonymous said...

SALAM..

HANYA INGIN BERKONGSI...
> SEORG ANAK GADIS KELUAR RUMAH, TANPA TUDUNG, AYAHNYA LAGI SELANGKAH KE NERAKA....
> SEORG ISTERI KELUAR RUMAH TANPA TUDUNG, SUAMINYA LAGI SELANGKAH KE NERAKA...

Anonymous said...

adakah betul cara tudung sekarang.bukankah memakai tudung mesti sampai paras dada.dan apakah kita mesti menutup bahu sekali

Anonymous said...

Sallam...Looking forward..thank you..nak mta izin copy utk sy post on my blog yer..=)

rhL said...

assalamualaikum... sebaik2 muslimah ialah dapat menjaga aurat mereka.. tp malangnya tudung pd masa kini hanya dijadikn trend semata2,,, sedangkn zmn dulu tudung e2 adlh 1 dkwh.. :(

Anonymous said...

buy xanax bars online no prescription xanax side effects hiccups - xanax bars overdose

Anonymous said...

tramadol generic tramadol make you high - tramadol 100mg erfahrungen

Anonymous said...

generic xanax xanax increased anxiety - xanax high mg

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol ultram 100mg - tramadol no prescription overnight cod

Anonymous said...

generic xanax buy cheap xanax from canada - ritalin and xanax drug interactions

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online cheap - order tramadol usa

Anonymous said...

buy tramadol medication tramadol hcl 50 mg what is it for - ultram tramadol forum

Anonymous said...

xanax online xanax generic pill identifier - order xanax mail

Anonymous said...

xanax online drug interactions with trazodone xanax - can xanax withdrawal last year

Anonymous said...

buy tramadol online online pharmacy tramadol overnight - tramadol 50 mg snort

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol buy cod - tramadol to buy usa

Anonymous said...

generic xanax xanax 2mg green - xanax 2mg description

Anonymous said...

tramadol online pharmacy buy tramadol visa - tramadol dose vet

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage - tramadol 93 58 high

Anonymous said...

xanax online xanax pills high - what do xanax pills look like

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online florida - tramadol no prescription overnight cod

Anonymous said...

generic carisoprodol generic carisoprodol - soma carisoprodol no prescription

Anonymous said...

generic xanax xanax round white - xanax side effects blood pressure

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol soma same - carisoprodol high dose

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg what is soma carisoprodol tablets 350mg - take soma carisoprodol

Anonymous said...

where to buy cialis online no prescription cialis upset stomach - generic cialis warning

Anonymous said...

cialis online buy cialis at walmart - cialis online best place buy

Anonymous said...

xanax online buy xanax online with no prescription needed - can get xanax online

Anonymous said...

buy cialis with dapoxetine cialis 20 reviews - cialisonline.it

Anonymous said...

cialis online usa generic cialis daily use - cialis to buy online

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#51726 tramadol hcl shelf life - tramadol overdose in a dog

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#91646 order tramadol next day - kind high tramadol

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#21906 tramadol no prescription - order tramadol online prescription

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 tramadol dosage in the elderly - tramadol for dogs dose rate

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#57594 many tramadol 50mg get high - tramadol withdrawal constipation

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 getting off tramadol withdrawal - tramadol extended release cost

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#62431 how to order tramadol online - tramadol high heart rate

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#38179 tramadol dosage chart for dogs - tramadol withdrawal blog

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg sleep - tramadol hcl 50 mg tablet uses

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl 200mg er - tramadol overnight no prescription mastercard

Anonymous said...

buy tramadol what is ultram tramadol hcl - tramadol 50 mg slow release

Anonymous said...

buy tramadol 100mg tramadol to buy online in usa - soma tramadol high

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol 50mg dosage for adults - tramadol vs oxycodone

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol for cheap - tramadol high tolerance

Anonymous said...

legal buy tramadol online tramadol dosage in dogs - tramadol 50 mg slow release

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl ultram 50 mg - tramadol dosage rabbits

Anonymous said...

buy ativan online ativan side effects during pregnancy - lorazepam 1mg mri

Anonymous said...

buy cheap tramadol tramadol overdose in cats - buy tramadol with cod

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#53287 ativan withdrawal plan - ativan 0.25 mg

Anonymous said...

buy ativan online ativan 6 mg daily - cope ativan withdrawal

Anonymous said...

buy xanax online xanax bars cheap - xanax effects for recreation

Anonymous said...

xanax buy online no prescription xanax side effects on fetus - xanax drug forum

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg 377 - tramadol overdose much

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs vs humans - buy tramadol direct

Anonymous said...

http://staam.org/#36750 tramadol pill high - purchase tramadol for dogs

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#51462 buying xanax online reviews - xanax side effects on kidneys

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#71453 buy xanax online forum - best place to buy xanax online no prescription

Anonymous said...

buy xanax online are xanax pills yellow - buy xanax generic

Anonymous said...

alprazolam 0.5mg xanax treats anxiety - can buy xanax online us