Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, April 20, 2011

MUKHRIZ PENIPU

بسم الله الرحمن الرحيم

ALOR SETAR, 19 April — Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak menafikan kerajaan pimpinannya menaikkan kadar cukai tanah 10 kali ganda terhadap Universiti Utara Malaysia (UUM).

Sebaliknya kata beliau (gambar), kenyataan yang dibuat Ahli Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir dan Naib Canselor UUM Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak itu tidak berlandaskan fakta sebenar.

“Apa yang berlaku ialah bagi tempoh Januari 2006 hingga Disember 2008, UUM telah diberi rebat oleh kerajaan negeri ketika itu menyebabkan cukai tanahnya dikurangkan dari RM1.7 juta setahun kepada RM100,000.

“Tetapi selepas tempoh rebat dua tahun itu berakhir, mereka diminta membayar pada kadar penuh semula iaitu RM1.7 juta,” katanya pada sidang media di sini.

Dipetik laporan Bernama Online, Azizan berkata akibat pemberian rebat kepada UUM itu kerajaan negeri pimpinanya kerugian RM1.6 juta.

UUM juga katanya, pernah memohon kepada beliau agar pemberian rebat itu disambung, namun permohonan mereka ditolak.

“Mereka (UUM) boleh terus membuat rayuan dan kita akan pertimbangkan, tetapi tidak semestinya kita akan luluskan permohonan mereka itu,” katanya.

Mengulas lanjut, Azizan berkata UUM juga telah diberi beberapa pilihan dalam membuat pembayaran cukai tesebut.

“Kita juga setuju mereka (UUM) berunding dengan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) mengenai bayaran ansuran. Pada tahun 2009 dan 2010 mereka bayar dengan kadar penuh,” kata Azizan.

Beliau juga menegaskan kerajaan negeri yang diteraju Pakatan Rakyat itu tidak pernah mengeluarkan arahan menaikkan cukai sejak mentadbir Kedah selepas pilihan raya umum 2008.

“...tetapi apa yang kita buat ialah pada 2008, kita menurunkan cukai tanah antara 35 peratus sehingga 75 peratus termasuk tanah-tanah milik kerajaan persekutuan.

“Disebabkan penurunan cukai itu kerajaan negeri telah kehilangan hasil tanah sebanyak RM50 juta setahun,” katanya.

Mengenai isu air di UUM, beliau menasihatkan universiti itu dan Kementerian Pengajian Tinggi meningkatkan kemudahan sistem perairan seperti tangki dan paip air kerana kerajaan negeri telah menyiapkan paip besar di luar kampus tersebut yang boleh menampung sehingga ke Bukit Kayu Hitam.

“Setiap hari pihak Syarikat Air Darul Aman (Sada) menyalurkan bekalan air ke UUM sebanyak 15 juta liter sedangkan kawasan lain kita hanya bagi lima dan 10 juta liter sahaja. Jadi mereka perlu meningkatkan kemudahan loji dalam kampus supaya air itu dapat disalurkan kepada warga kampus,” katanya. - MI

Note: Kalau bapak dah mamak pembelit dah tentu anaknya keling penyabit... kah kah kah kah.. kemana tumpahnya kuah kalau tak kenasi.. maklumlah keturunan keling..kah kah kah kah

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

8 comments:

Anonymous said...

keh keh
1.Naikkan pembayaran dengan mentiadakan ehsan macam sambung rebat, semacam ler tu..bebankan kewangan. Kat bebudak pun tak der hati nak didahulukan akeh akeh..dulu kat maaahd tahfizpun gitu main amik jer.
2. Air kalau tekanan rendah paip besor pun tak guna. Aper benda ler kome ni

Yang penting PAS ngan masalah pendidikan anak bangsa pun culas malah kejam pun ada.

Memang patut bebudak pun dah cebik2 manis

zmah said...

Depa ni senang je...janji pelbagai,lepas tu terus angkat kaki...

belakang sekolah said...

setakat sejuta cukai tu, rasanya uum boleh bayar sebab uum ipta, subsidi kerajaan, yuran pelajar lagi.

Anonymous said...

Sebagai IPTA tentulah layak untuk memohon kadar premium cukai yang rendah dan kuasa kerajaan negeri seperti nak menafikan atau memberi rebat.
Untuk air tu masalah teknikal, biarlah Jurutera UUM yang jawab. Orang luar apa tau...kenala tanya sumber yang betul.

EJA said...

entry yg bagus betul tu :)
ada entry baru ziarah la dan bg pendapat adakah anda selalu mencintai DIA dari ALLAH?
http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/04/mengapa-dia-tidak-allah.html

Pak Tam Mergong said...

1.Bapa borek anak rintik
Bapa Pengkhianat anak Penyangak

2.Yang komen no. 1 tu sapa hah, tak
dak nama seghupa tak dak batu
no.
Tak dak apa saja nak pesan
pesan ja. Kalu dah tak gheti
jangan komen. Tak tau ka beza
ribet dengan bayaran. Gheti ka
tidak hasil kerajaan mai mana?
Eh hang ni betoi ka tak tau atau
buat dok buat lok lak saja.
Kalu hang tak tau sungguh
malu mak bapak hang pasai dok
menghaban tak tentu aghah
Kita oghang UMNO kena jaga sikit.
Memang kita ni bodoh tapi jangan
la dok tunjuk bodoh first
class, takat bodoh third class
boleh tahan sikit. jangan Marre
han!

orgjitra said...

Salam.

Yang kat atas sana nun "Lim Guan Eng Blog - Pulau Pinang" kata Mahathir Menipu...!!Bujang Senang!! kata Mukhriz Penipu....ish ish macam kebetulan la pulak.

Anonymous said...

bab ipta saraan kerajaan semua owang tau..nak dapat ilmu..kerjaya..kawin aper2ler free pun wokey..cam lu negeri pon nak sekaki...keh keh esok2 usahler buat kebajikkan abender pon..janji duit mali duit mali...tak terpikir pun duit mai kalau owang belejor kat situ..aktiviti ada di situ..syukur leee. Tak tau syukur nampak zat duit jer ake ake. Yang penting owang ngaji beri lah keutamaan biarlah owang lain leh respek skit. Bukanyer UUM tu kilang arak ker di peras2 gitu. eh