Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, November 19, 2010

WUKUF DI DATARAN MERDEKA

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum,



Pada suatu hari, semasa bertemu almarhum Ustaz Hassan Shukri di bangunan pejabat KoHilal beberapa tahun yang lepas, beliau mengajak saya minum. Saya jawab saya puasa. Beliau berkata, itulah, banyak orang tidak tahu, hari ini haram puasa.

Hari tersebut ialah sehari sebelum hari raya Eid ul Adha di Malaysia. Tahunnya saya tidak ingat lagi. Tetapi dalam tahun 1990an. Pada hari tersebut, jemaah haji sudah pun menyambut Eid ul Adha, tetapi kita di Malaysia merukyahkan hari tersebut sebagai 9 Zulhijjah.

Saya tidak mahu contest fatwa yang dikeluarkan mengatakan hari Eid ul Adha tahun ini jatuhnya semalam, Rabu 17 Nov. 2010. Yang saya hendak timbulkan ialah bagaimana seorang DJ sebuah setesyen radio mengatakan bahawa hari selasa 16 Nov. 2010 sebagai hari wukuf.

Wukuf itu hanya di Padang Arafah sahaja, dan pada tahun ini jemaah haji sudah wukuf di Arafah pada hari Isnin 15 Nov. 2010. Bagaimana kau boleh kata hari selasa pula hari wukuf?

Mungkin kau wukuf di dataran merdeka kot?

- hamirdin



Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

1 comments:

Ameer said...

assalamualaikum..mohon share ye..ramai yang xtahu pasal ni kn...sedih2..ingatkan nak mengharapkan ampunan dosa tahun lalu dan tahun y akan dtg..rupe2ny xpasal2 dapat dosa puasa 10 zulhijjah..Malaysia2..