Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, July 19, 2010

RUPA MANUSIA YANG DI HALAU DI PADANG MAHSYAR...

بسم الله الرحمن الرحيم



- Ditukar rupa menjadi wajah kera. Mereka itu adalah manusia yang suka mengumpat.
- Ditukar rupa menjadi wajah babi. Mereka adalah kalangan mereka yang suka memakan harta anak-anak yatim.
- Dihalau dalam keadaan terbalik, kakinya di atas dan kepala di bawah. Mereka itu adalah manusia yang suka memakan riba.
- Dihalau dalam keadaan buta dan dituntun (diiring). Mereka adalah daripada kalangan manusia yang curang dalam menerapkan hukum.
- Ditukar menjadi bisu dan tuli serta tidak berakal. Mereka itu adalah kalangan yang bangga dengan amalannya sendiri.
- Dihalau dalam keadaan mengoyak lidah sendiri, sedangkan lidah itu terjulur hingga ke paras dada dan mulutnya pula keluar nanah yang menjijikkan... Mereka adalah ahli pidato yang mana ucapannya berlainan dengan perbuatannya.
- Dihalau dalam keadaan terpotong kedua-dua kaki dan tangan. Mereka itu terdiri daripada yang suka mengganggu tetangga.
- Diiring ke Padang Mahsyar dalam keadaan tersalib pada pokok kurma neraka. Mereka itu adalah kalangan mereka yang suka berusaha mengajak orang ramai supaya membela pemerintah yang tidak jujur kepemimpinannya.
- Dikumpulkan dalam keadaan menggunakan pakaian yang panas. Mereka itu adalah manusia yang takbur, sombong dan
bongkak.

Daripada perbezaan kumpulan itu, jelaslah bahawa walaupun ketika berada didalam dunia dalam keadaan normal, tiada cacat cela, tetap akan ditukar oleh Allah mengikut amalan yang dilakukan di dunia. Sebelum sampai hari pengadilan di Padang Mahsyar yang maha luas itu.

Allah telah berfirman dalam Surah Taha ayat 124-126 bermaksud: "Dan barang siapa berpaling daripada peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta.Berkatalah ia: Ya Tuhanku, mengapakah Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, pada hal aku dahulunya adalah seorang yang melihat? Allah berfirman: "Demikianlah telah datang kepadamu ayat-ayat Kami maka kau melupakannya dan begitu pula pada hari ini kamu pun dilupakan."

Begitu juga dengan pengiringan dan penghalauan manusia ke Padang Mahsyar, jangan sekali-kali menganggap ringan kerana memikirkan perkara itu belum pernah berlaku. Bagaimanapun Allah telah berfirman dalam al-Quran ia pasti berlaku. Firman itu bermaksud: "Dan (ingatlah) akan hari (yang ketika itu) Kami perjalankan gunung-gunung dan kamu akan melihat bumi itu datar dan akan Kami kumpulkan seluruh manusia dan tidak Kami tinggalkan seorang pun daripada mereka."

Umat Islam sekarang harus ingat bahawa kematian adalah wajib dan mesti tiba apabila sampai waktunya. Setelah manusia dibangkitkan dari kubur masing-masing, maka semua manusia itu dihalau menuju ke Padang Mahsyar.Keadaan mereka ketika itu berbeza-beza. Ada yang berjalan kaki, berkenderaan dan ada juga yang berjalan menggunakan mukanya. Pendek kata semua mengikut amal perbuatan ketika hidup dulu.

Seperkara lagi yang harus ditempuh oleh manusia di Padang Mahsyar ialah tidak akan mendapat perlindungan. Matahari terlalu hampir dengan ubun kepala. Maka tidak hairan ada yang berpeluh kerana terlalu kepanasan sehingga terasa seperti terbakar itu hingga sampai ke kaki,lutut, dada,leher mahupun sekadar bahagian muka saja.

Sewaktu dalam penantian persidangan itu, kelihatanlah wajah mereka yang tunduk cemas, kelihatan muram dan hitam kelam. Keadaan itu samalah seperti kita melihat pesalah yang akan dibawa ke muka pengadilan.Takut serta bimbang sentiasa bermain-main pada fikiran.

Bgaimana ketika di Padang Mahsyar tidak siapa yang dapat melepaskan diri.Bukan itu saja, malah untuk mencari pohon tempat berteduh juga tidak ada.Siapa saja akan tetap diadili dan bergantunglah betapa taatnya dia dengan perintah Allah swt.

Allah berfirman yang bermaksud:
"Dan (ingatlah) hari (ketika) Kami kumpulkan daripada setiap umat segolongan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, iaitu mereka dibahagi-bahagi (dalam kelompok-kelompok)." –(surah An-Naml:83).


*BERSAMA-SAMALAH KITA BERDOA MOGA KITA TIDAK TERGOLONG DALAM KALANGAN TERSEBUT........



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

73 comments:

iqbalsyarie said...

Jzkk atas perkongsian~Post baru:Ini baru mukaddimah aje

m.q said...

terima kasih atas ingatan ini

akira sendoh said...

Masya Allah..takutnya..huhu...thanks ats peringatan ni..:)

Norabudy said...

Bismillahirrahman nirrahim...
saudara.. syukran atas info... semoga Allah memberkati usaha murni saudara.. mohon share..

Anonymous said...

Aik..macam bebenor mike Yeop, udah 16 kali teman tenung gambor kat atas tu, pasai hapa teman tengok ropenya sebijik macam Rosmah Mansur ye...nak kata teman silap, ish..tak tahulah..

Anonymous said...

Info yang amat baik...mintak share yer...!!!

wadisakinah said...

mohon kongsi... maka pupuklah semangat untuk beramal jariah... semuga anda dilindungi

Anonymous said...

gambar real ke ni.takut aku..subhanallah...moga kita dijauhkan dari sume tu

Anonymous said...

xanax online pharmacy xanax bars high effects - where to buy xanax bars online

Anonymous said...

buy xanax online without rx xanax 4 hours after drinking - effects from xanax

Anonymous said...

generic xanax xanax bars nicknames - order xanax cheap online

Anonymous said...

xanax online xanax drug of abuse - 2mg of xanax and alcohol

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online no prescription usa - tramadol addiction recovery

Anonymous said...

generic xanax what's xanax high feel like - how much is a xanax 1 mg worth

Anonymous said...

order tramadol online tramadol hcl 50 mg mylan - tramadol dosage liquid

Anonymous said...

tramadol 100 mg where to buy tramadol online - buy tramadol online tennessee

Anonymous said...

xanax online xanax and alcohol symptoms - xanax dosage and administration

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol without - can u overdose tramadol

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg images - buy tramadol online no prescription needed

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol buy cod - tramadol online overnight cod

Anonymous said...

tramadol generic there generic form tramadol - tramadol recreational high

Anonymous said...

carisoprodol 350mg carisoprodol soma watson - carisoprodol class of drug

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects pregnancy - buy alprazolam 1mg

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol ultram - tramadol 50 mg with alcohol

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol addiction forum - tramadol 50 mg bivirkninger

Anonymous said...

generic xanax xanax cheap no script - generic xanax from india

Anonymous said...

xanax online xanax dosage 1.5 - 1.5 mg xanax high dose

Anonymous said...

buy tramadol no prescription tramadol online no prescription cod - que es tramadol hcl

Anonymous said...

xanax online xanax dosage dental - purchase xanax no prescription

Anonymous said...

generic xanax long do effects xanax 1mg last - xanax hair follicle drug test

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol used for what purpose - buy carisoprodol cod

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects in weight - xanax anxiety medication side effects

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol soma opiate - carisoprodol stay in your system

Anonymous said...

xanax online xanax and alcohol heart problems - drug interactions xanax diflucan

Anonymous said...

buy cialis online cialis jokes - price of cialis at boots

Anonymous said...

buy tramadol online where can i buy tramadol online - tramadol japan

Anonymous said...

cialis online 20mg cialis reviews - cialis online for sale

Anonymous said...

xanax online xanax 1mg side effects - regular dosage xanax

Anonymous said...

buy cialis online side effects cialis daily use - buy cialis walmart

Anonymous said...

cialis online cialis in mexico - buy cialis online usa

Anonymous said...

xanax online xanax side effects breathing - xanax side effects while pregnant

Anonymous said...

generic cialis online buy cialis online pay with paypal - order cialis online pharmacy

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl warnings - buy tramadol online no prescription mastercard

Anonymous said...

buy tramadol online online pharmacy tramadol overnight - tramadol dosage recreational

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription overnight buy tramadol no prescription cheap - tramadol 50 mg vs vicodin

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online no prescription usa - buy tramadol online overnight mastercard

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#30694 tramadol for dogs contraindications - tramadol 50 mg take

Anonymous said...

tramadol online 100mg tramadol withdrawal - tramadol for dogs whining

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl online pharmacy - tramadol hcl 50 mg canine

Anonymous said...

can you buy tramadol online tramadol overdose dose - tramadol 50mg hcl high

Anonymous said...

generic tramadol online buy tramadol online mastercard - buy tramadol 627

Anonymous said...

buy tramadol tramadol dosage 70 lb dog - buy tramadol online cod

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 buy tramadol online usa cheap - tramadol overdose 50mg

Anonymous said...

buy tramadol with cod buy tramadol online us - buy tramadol from usa

Anonymous said...

tramadol online buy tramadol valium online - buy tramadol online no prescription usa

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#blog tramadol vicodin addiction - tramadol 50 mg price streets

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#92465 ativan dosage for insomnia - withdrawal of ativan

Anonymous said...

buy generic tramadol buy cheap tramadol online cod - tramadol for dogs versus humans

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#65473 what do generic ativan look like - ativan side effects shaking

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan dosage much - 2mg ativan and alcohol

Anonymous said...

xanax cheap much generic xanax - buy generic xanax profile

Anonymous said...

buy tramadol online cod overnight tramadol for dogs liver - tramadol classification

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol online from usa - can buy tramadol online

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#72895 get xanax online - xanax xr generic pictures

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal blog - tramadol high length

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol from usa - buy tramadol online mastercard

Anonymous said...

buy carisoprodol online buy tramadol online no prescription cod - how to buy tramadol online overnight

Anonymous said...

where can i order xanax online will 1mg xanax get you high - order xanax online canada no prescription

Anonymous said...

buy xanax online generic xanax vs brand name - buy xanax from india

Anonymous said...

buy xanax online xanax effects weight - yellow xanax bars 039

Anonymous said...

order alprazolam no prescription safest place order xanax online - xanax 2mg xr

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#2mg xanax for anxiety in dogs - what does xanax overdose feel like

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#2902 generic xanax canada - buy xanax 2mg bars online