Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, January 10, 2010

APAKAH SLIPPED DISC ?

بسم الله الرحمن الرحيم

Apakah slipped disc (sakit belakang)?

Sebenarnya bagaimana terjadi slipped disc (sakit belakang) tidak dapat digambarkan kerana cakera tersebut bukan terkeluar dari susunan tulang belakang tetapi terbonjol ke arah saraf tunjang. Malah, apabila umur kita meningkat dan badan kita lemah, ia memudahkan bahagian yang lembut itu mengembung.

Tulang belakang merupakan bahagian penting untuk menyokong badan. Kecederaan pada tulang belakang akibat terjatuh, kemalangan, kerja fizikal yang berat dan peningkatan usia akan menyebabkan kita mengalami sakit belakang.

Kebiasaannya penghidap sakit belakang diantara umur 30 dan 50 manakala penghidap vertebra servikal iaitu di sekeliling leher biasanya di hidapi dalam lingkungan usia 40 ke 60 tahun. Tetapi ia juga boleh menyerang mereka dalam lingkungan umur 30 ke 50 tahun bergantung kepada aktiviti yang mereka lakukan.

Apabila disc terkeluar, akar saraf (nerve roots) akan terjadi himpitan dan menyebabkan rasa sakit atau kebas pada hujung saraf iaitu tapak kaki, kaki, betis, paha atau pinggul.

Disc yang terkeluar kerap terjadi kepada mereka yang berumur kurang dari 55 tahun. Ia kerap terjadi apabila selepas seseorang itu mengangkat barang berat, jatuh terduduk atau mengalami kemalangan yang melibatkan tulang belakang, posisi badan yang tidak betul, otot yang lemah atau tegang sehingga tidak dapat menyokong bentuk asal tulang belakang.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

4 comments:

ayubalqishah said...

wah..baru sy tau pas bc sume ni...sy selalu sakit blkg huhu

manikayangan said...

salam..adik lelaki saya pun ada masalah ni...yukran atas infonya...bagilah petua @ info cara merawatnya pulak...( di beri betis mau paha ...)

Unknown said...

Asalamualaikum.

Tuan boleh ajarkan saya bagaimana nak membina "Read more" dengan cara klik? Setiap artikel yang panjang itu ada masanya perlu "Read More" sebagai mesra pengguna. Kebanyak artikel dalam blog saya panjang, saya mahu mengaplikasikan teknik yang tuan gunakan dalam blog tuan.


Sekian, terima kasih

BUJANG SUSAH said...

MOHD NOOR...sila
klik disini.

Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).