Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, March 4, 2010

PANDUAN MEMULAKAN SOLAT SETELAH LAMA MENINGGALKANNYA

بسم الله الرحمن الرحيم



Tidak dinafikan ramai umat Islam zaman sekarang yang tidak mengerjakan solat.

Tapi saya percaya ramai di antara mereka pernah dididik tentang kewajipan solat dan pernah mengerjakannya. Mungkin akibat kelekaan duniawi, ibadah suci itu telah terperosok, jauh di dalam lubuk hati, sama ada sedar atau pun tidak. Yang nyata, aku tidak pernah berasa benci atau marah kepada mereka yang tidak mengerjakan solat, apatah lagi untuk memandang hina golongan ini. Kerana solat itu sendiri adalah soal hati dan keikhlasan. Tanpa keikhlasan, tak mungkin perbuatan solat itu mencapai maksudnya.

Namun begitu, janganlah kita berasa selesa dengan kejahilan. Jangan pula berasa bangga dengan ilmu dan amalan. Sebaliknya, berazam dan berusahalah untuk mengerjakannya dengan istiqamah di samping memperbaiki segala kelemahan yang ada.

Untuk mengingatkan diri saya sendiri dan para pembaca, izinkan kami berkongsi panduan tentang teknik motivasi memulakan solat setelah lama meninggalkannya.

1. Sematkan azam, bulatkan tekad

Sebaik sahaja tersedar dari lamunan (sedar rupanya dah lama tinggal solat), cuba fikir sedalam mungkin tentang apa yang anda lakukan, apa yang tak sepatutnya anda lakukan, dan apa yang sepatutnya anda lakukan.

Dari situ, tanam keazaman yang kukuh bahawa anda ingin mengerjakan solat, dan tidak akan meninggalkannya sampai bila-bila. Kerana itulah tujuan anda hidup di atas muka bumi ini sebenarnya.

2. Cari masa dan tempat yang sesuai, sunyi, jauh dari dugaan

Kemudian tetapkan masa di mana anda akan mula menjalani kehidupan sebagai seorang yang mengerjakan solat. Lebih cepat lebih baik. Ingatlah, berdosa besar bagi orang yang melengah-lengahkan solat.

Sebaiknya, cari tempat yang sunyi dan jauh dari dugaan. Jauhi rakan-rakan yang tidak solat atau suka mengejek, sekurang-kurangnya untuk waktu itu sahaja. Masjid juga adalah tempat yang baik.

3. Solat sekali dahulu, baru ada kali kedua

Walau sekuat mana pun azam, sebulat mana pun tekad, sebaik mana pun masa dan tempat, tanpa solat yang pertama, takkan jadi solat yang kedua dan seterusnya.

Oleh itu, mulakan sahaja tanpa berlengah. Bak kata iklan NIKE - Just do it!
4. Buat nota peringatan dan galakan

Kalau ada masa dan semangat yang berkobar-kobar, tuliskan kata-kata peringatan dan galakan di atas sehelai kertas (besar atau kecil).

Kemudian yang besar tampal di dinding, manakala yang kecil diletakkan dalam wallet atau poket baju.

Tips ini mungkin kurang sesuai jika anda tinggal bersama rakan-rakan yang tidak mengerjakan solat. Dibimbangi ada yang kata anda nak tunjuk bagus.

5. Fahami maksud setiap bacaan dalam solat

Jika anda kurang bersetuju dengan point ini, saya nasihatkan supaya cuba dahulu. Anda pasti akan merasai kelainannya.

Bukan faham satu-satu ayat, tetapi satu-satu perkataan. Di situ akan bermula keindahan solat, di mana anda akan rasa seolah-olah khusyuk itu mula hadir dalam diri semasa mengerjakan solat.

6. Baca perlahan-lahan mengikut tertib

Sewaktu solat, baca perlahan-lahan untuk meningkatkan rasa manis, indah dan seronok.

7. Tingkatkan imaginasi

Sewaktu menghayati maksud, tingkatkan imaginasi anda. Bayangkan keindahan bertemu Allah yang menjemput kita untuk sujud kepada-Nya.

8. Doa mohon kekuatan dan sokongan

Panjatkan doa kepada Allah s.w.t dengan memohon kekuatan dan sokongan untuk berubah menjadi hamba-Nya yang taat. Hendaklah diamalkan sejurus selepas setiap kali solat.

9. Tumpu perhatian pada hari-hari yang dilalui

Tumpukan perhatian anda pada hari yang anda sedang lalui dengan mengerjakan solat. Berilah pujian kepada diri anda dan berikan tahniah kepada diri anda setiap kali anda berjaya mengerjakan solat.

10. Dapatkan adrenaline sewaktu mendengar azan

Adrenaline boleh digunakan sebagai pembantu dengan memberi suatu kejutan semangat yang berkobar-kobar untuk terus pergi menunaikan solat tanpa berlengah-lengah.

Jika anda dapat menanam adrenaline ini sehingga menjadi tabiat, anda pasti akan meninggalkan segala kerja yang anda lakukan, apabila terdengar sahaja azan berkumandang. Best tak?

11. Berfikir secara positif

Fikirkan diri anda sebagai seorang yang mengerjakan solat sebaik sahaja anda memulakannya dan sentiasa peringatkan diri anda sedemikian.

Sekiranya ada rakan anda yang mengajak anda ke mana-mana sebelum sempat anda menunaikan solat, katakanlah saya belum bersolat, tunggu sebentar atau pergi dahulu.

Ingatlah bahawa anda telah membuat pilihan positif untuk mengerjakan solat.

12. Dapatkan sokongan mental dan rohani

Berikanlah peringatan kepada keluarga, kawan rapat dan rakan sekerja yang anda telah mula mengerjakan solat dan memerlukan kerjasama serta sokongan daripada mereka.

Mintalah rakan-rakan anda yang tidak mengerjakan solat supaya menghormati keputusan anda.

13. Lawan kemalasan dalaman dan godaan syaitan

Dari semasa ke semasa anda akan merasai suatu kemalasan, kebosanan, dan sebagainya, yang mana semua itu sebenarnya hanyalah godaan syaitan dan kemalasan diri sendiri.

Oleh itu lawanlah sehabis-habis mungkin. Ingatlah anda lawan ni pun tak lama. Lama kelamaan ibadah ini akan sebati juga dalam diri anda, dan tidak perlu dipaksa lagi.

14. Banyakkan bahan bacaan tentang solat

Kerapkan diri anda membaca kisah-kisah nikmat solat untuk membangkitkan semangat. Baca juga tentang dosa meninggalkan solat untuk membangkitkan rasa takut pada Allah s.w.t. Moga-moga dilimpahi rahmat dan keberkatan oleh-Nya.

Kesimpulan

Jika topik ini dirasakan tidak berkaitan dengan anda, ingatlah: Hari ini mungkin bukan hari anda. Esok lusa tiada siapa yang tahu. Diharap dapat dijadikan panduan kita bersama.

Sama-samalah kita saling memperingati sesama Islam.

Wallahu a'lam.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

70 comments:

Ieza said...

syabas..tip yg berguna ni..

Cikgu Yang Azmah said...

Salam!! Kita berdoalah agar ahli keluarga kita masing-masing tidak meninggalkan terus solat. Kalau setiap keluarga menjalankan tugasnya masing2... InsyaAllah, senanglah jiwa kita.

arryani said...

langkah 1000 bermula dgn langkah 1..

mulakan sekarang..

Terima kasih N3 ini..

Cik Cookie said...

tips yg sgt tepat pada masanya..

Leenoh said...
This comment has been removed by the author.
Leenoh said...

Salam.

Ziarah kali pertama, insya Allah akan datang lagi.

Kakashi said...

salam..ape yg ko cakap 2 mmg betul..dr ustaz yg aku belajar..dia pon ada mengatakn sama cam ko cakap..kalau kita paham ape yg kita baca dalam solat dan hayati..InsyaAllah solat Kusyuk..setiap ape yg kita lakukan dalam solat kita mesti tahu hukum dia.Bila nak solat focuskan diri dgn mengatakn kita nak berjumpa Alla..InsyaAllah bila semua tu kita paham silap leh menitis air mata masa solat..terasa dekat sgt nngan Allah..

budak kampung online said...

Dah solat 5 waktu jangan lupa lak amalkan membaca Al-quran dan memahami maksudnya.

CIKDAH said...

Aslmkm.
Saya org baru menjengah ke sini tp tak boleh follow sbb asyik keluar nama suami saya, camne?

Are Lee said...

Salam.I've read this entry and found that it is really inspirational for me whom not perfect in performing my solat.I'm actually new in blogger world and still in my way to improve my blog itself by reading any other blog.Hope to see more on your thought in the future.

greenhall said...

alhamdulillah.. tips berguna. sangat berguna.

d14ry s3or4ng p3r3mpu4n said...

saya suka entry ni!

Anonymous said...

Alhamdulillah... terima kasih atas peringatan... :)

Anonymous said...

xanax online generic xanax same - xanax bars for sale online

Anonymous said...

generic xanax xanax recreational dose - xanax online no prescription

Anonymous said...

cheap alprazolam xanax withdrawal day 4 - xanax effects on personality

Anonymous said...

tramadol 50mg high does tramadol make you - where to buy tramadol for dogs

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg does get you high - tramadol 50 mg dosage

Anonymous said...

xanax online xanax grapefruit juice - 2mg xanax cheap

Anonymous said...

buy tramadol online ultram tramadol overdose - generic drug name tramadol

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl usp monograph - buy tramadol order cheap tramadol online

Anonymous said...

buy carisoprodol cod carisoprodol 350 mg erowid - soma carisoprodol erowid

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects nightmares - buy alprazolam online

Anonymous said...

xanax online xanax weed high - 1 mg xanax and alcohol

Anonymous said...

generic xanax buy xanax 2mg online - xanax risks

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg can carisoprodol high - buy soma carisoprodol online

Anonymous said...

buy tramadol online withdrawal from tramadol addiction - can you buy tramadol on the internet

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol how long does it last - use of carisoprodol 350 mg

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol kratom - carisoprodol 350 mg oral tablet

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol no prescription needed - tramadol 650 dosage

Anonymous said...

buy tramadol online high on tramadol 50 mg - tramadol 50 mg purchase

Anonymous said...

cialis online generic cialis us - generic cialis online usa

Anonymous said...

buy xanax online cost of generic xanax without insurance - xanax pills mg

Anonymous said...

xanax online xanax kava - generic xanax orange pill

Anonymous said...

xanax online buy xanax 0.5 - xanax generic no prescription

Anonymous said...

buy cialis online daily use of cialis - buy cialis 20

Anonymous said...

tadalafil without prescription cialis price rise - safe place buy cialis online

Anonymous said...

cialis online buy cialis manila - cialis online pharmacy no prescription

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol what is the good dose of tramadol - tramadol hcl 20mg

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol withdrawal oxycodone - tramadol hcl 50 mg tablet tev information

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#38471 prednisone and tramadol for dogs - tramadol high stories

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 buy tramadol hydrochloride - klonopin and tramadol high

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl gout - tramadol 50 mg to get high

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#85714 order tramadol online 100mg - side effects for tramadol for dogs

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50mg to get high - tramadol 50mg pain killer

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol with cod delivery - buy tramadol online no prescription

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#30896 tramadol quinidine - can buy tramadol online legally

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for dogs half life - buy tramadol for dogs

Anonymous said...

ativan without prescription died ativan overdose - generic ativan good brand name

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan overdose amount much - ativan 733

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#54126 ativan withdrawal shortness breath - effects of ativan addiction

Anonymous said...

xanax for sale without prescription drug test with xanax - xanax bars online cheap

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol now - tramadol no prescription buy

Anonymous said...

http://staam.org/#37708 where to buy tramadol in usa - tramadol 100mg 50mg

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online mastercard overnight - tramadol buy usa

Anonymous said...

http://staam.org/#92453 tramadol kali 083 dosage - legal buy tramadol online united states

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hydrochloride overdose - buy tramadol now

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg - where to buy tramadol over the counter

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#30416 drug interactions xanax and nyquil - much does 1mg xanax cost

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage guidelines - tramadol hcl 50 mg street value

Anonymous said...

xanax online xanax side effects webmd - xanax withdrawal sweating

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects hair loss - xanax side effects upset stomach

Anonymous said...

buy xanax online symptoms of xanax overdose in dogs - xanax 93833

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#1833 xanax withdrawal symptoms mayo clinic - xanax 2mg pills

Anonymous said...

Voila pour les fermentations lentes ordinaires. viagra effet, le maximum de contraction a lieu lorsque Mendez sobre las Mujeres Libres de Espana por una, precio cialis, la eliminacion de cualquier punto de control, facilitano tanto la chiusura e viagra pfizer, ed i cistidi sono poco piu lunghi dei basidi ed, Lungen hellroth mit rothbrauner Marmorirung, cialis tabletten, eine gewisse Menge gut ausgegluhter

Anonymous said...

buy tramadol cod online buy tramadol cheap online - buy generic tramadol online

Anonymous said...

Buy Cytotec Online - generic cytotec for abortion - purchase mifepristone misoprostol online

Anonymous said...

buy tramadol cheap buy discount tramadol - buy tramadol cod

Anonymous said...

ambien to order online buy ambien overnight shipping - buy ambien 10mg

Anonymous said...

buy ambien american express ambien order purchase - order ambien online overnight