Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, February 27, 2010

JANGAN SAMPAI JADI MACAM NI.. MALU ORANG KERAJAAN

بسم الله الرحمن الرحيم


Siang kerani, malam GRO..

Ada kakitangan kerajaan terutama wanita bujang berjawatan rendah, sanggup menggadai maruah dengan bekerja sambilan sebagai pelayan pelanggan (GRO) di pusat hiburan di ibu kota, semata-mata ingin mengecapi kehidupan mewah. Wanita muda terbabit, kebanyakannya dari luar Lembah Klang, hanya bergaji bulanan tidak sampai RM1,000 dan ia tidak mencukupi menampung kehidupan termasuk membayar sewa rumah, ansuran kereta, alat solek, pakaian berjenama selain kos sara hidup lain. Lebih mengejutkan, ada antara mereka berlagak sopan termasuk memakai tudung di pejabat, tetapi menukar imej dengan berpakaian ranggi dan seksi sebaik memulakan tugas sebagai GRO pada sebelah malam. Seorang pegawai kerajaan memberitahu Harian Metro, dia pernah menemui gadis GRO di sebuah pusat hiburan di ibu kota yang bekerja sebagai kakitangan awam berjawatan rendah di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putrajaya.

“Gadis itu mendakwa dia bekerja sebagai kerani di sebuah pejabat kerajaan waktu siang dan menjadi GRO pada malam kerana memperoleh pendapatan sampingan lumayan. “Saya terkejut apabila gadis itu memberitahu dia bertudung ketika di pejabat. Untuk mengetahui sejauh mana kebenarannya, saya mengekorinya dan mendapati dia menggunakan kereta dengan nombor plat Putrajaya. “Gadis itu beritahu saya, dia terpaksa berbuat demikian kerana pendapatan bulanannya tak cukup menampung kehidupan di ibu kota,” katanya, semalam. Sebelum ini, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Omar Osman, mendedahkan ada kakitangan kerajaan berjawatan rendah terpaksa memandu teksi, berniaga di pasar malam dan kerja di stesen minyak, akibat desakan hidup dan kos sara hidup yang makin meningkat.

Beliau dipetik berkata, dengan gaji pokok serendah RM480 sebulan bagi pekerja am rendah, ia tidak cukup menanggung keluarga. “Jadi, kumpulan sokongan ini terpaksa membuat kerja sambilan seperti menjadi pengawal keselamatan, memandu teksi dan berniaga di pasar malam. “Mana mungkin selamanya mereka mahu makan ikan gred rendah yang dijual tiga longgok RM10. Kadangkala isi perutnya (ikan) pun sudah terkeluar. Begitu juga dengan sayur, mereka juga ingin memberikan anak mereka makan sayur segar, bukan sayur layu yang murah. “Mereka juga teringin keluarga makan makanan berkhasiat. Namun, jika gaji tak cukup, bagaimana hasrat itu mahu dipenuhi,” katanya. Sejak tahun lalu, Cuepacs meminta kerajaan meneliti permohonan menaikkan antara 10 hingga 40 peratus gaji kakitangan awam, terutama kumpulan sokongan berikutan kos sara hidup semakin meningkat.

Ini berikutan pelarasan gaji 1.2 juta kakitangan awam belum dibuat sejak lebih sedekad lalu meskipun pelbagai insentif dan kenaikan elaun diberi dari semasa ke semasa. Semakan Harian Metro di laman web Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mendapati, seorang pembantu tadbir (perkeranian/operasi) dengan gred lantikan N17 berpendapatan kurang RM1,000 sebulan. Kakitangan seperti itu dibayar gaji RM656.30, Imbuhan Tetap Khidmat Awam RM80 dan Imbuhan Tetap Perumahan (RM180) sekali gus menjadikan pendapatan mereka RM916.30 sebulan. Mengikut skim perumahan kerajaan, setiap kakitangan dan pegawai layak menduduki kuarters kerajaan, bergantung kepada jawatan. Bagaimanapun, masalah yang berlaku jumlah unit perumahan tidak mencukupi menampung kakitangan kerajaan. Justeru, ada yang terpaksa menyewa rumah dan ini sedikit sebanyak meningkatkan kos sara hidup. Sebagai contoh, sewa satu unit apartmen antara RM600 hingga RM1,000 sebulan, bergantung kepada saiz.- Harian Metro


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

8 comments:

orangkasai said...

tak cukup pendapatan itu hanya alasan saja. kalau dia lelaki atau dia sudah tua, bolehka dia buat kerja macam tu. sebenarnya hati yang suka jadi GRO walaupun gaji sudah cukup

mamarempit said...

betul ckp orangkasai...hati & nafsu mereka sebenarnya yg nk lebih....

kami yg keje kt sykt swasta walopun gaji rendah...tp masih mampu nk menyara keluarga...dan kalo nk lebih...kami buat kerja sampingan dgn mengambil upah menjahit baju & apa juga kraftangan ataupun membuat kuih...bukan dgn menjual maruah diri....

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,

Buat malu kerajaan aja, buang aja orang macam itu, bio dia buat full time GRO tu...jangan bagi muka...

jeman said...

salam.

mmg betul la dunia dah nak qiamat. kalau dulu org kerajaan dipanjang mulia. dengan sikap segelintir darinya telah merosakkan nama baik org kerajaan.

betul gak kata 'lipislady' selayaknya org yg camni diambik tindakan tatatertib je. 'orangkasai' kata tu mmg ana setuju. sume tu alasan je.....

Na'uzubillah himinzalik.

Miecyber @ Sudu said...

Demi wang mereka sanggup menggadaikan maruah diri.
Kononnya untuk melepaskan kesesakan hidup.
Sebenarnya banyak lagi jalan untuk menambah pendapatan...

Captain said...

salam,

Memang alasan. Aku tak galakkan buat kerja begini untuk mencari duit tambahan kerana gaji tak cukup.

Tapi jika anak menangis susu habis, beras tinggal 2 kepul dan tiada makanan dalam freezer..maka ini survival bagi mereka...

Dinasihatkan partime GRO...sesak sangat sampai kebulur pun cari kerja partime yg halal.

R.Hareez said...

Ingat sebelum kena
Jimat sebelum habis
Ikut hati mati
Ikut rasa binasa

Kanya Kulap said...

[-] Cerita Sex Dewasa - Malam Ultahnya Dewi
[-] Cerita Sex Dewasa - Sempitnya Memek ABG SMP
[-] Cerita Sex Dewasa - Adik Qu Merenggut Perawan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Anak Pembantu Qu Yang Memuaskan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Gara Gara Hujan Mendadak
[-] Cerita Sex Dewasa - Gadis SMA Berjilbab Dengan Pembantunya
[-] Cerita Sex Dewasa - Akibat Obat Perangsang
[-] Cerita Sex Dewasa - Nikmatnya Teman Catting_Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Tante IVONE Yang Janda
[-] kata kata
[-] Cerita Sex Dewasa Gadis SMA Berjilbab
[-] Cerita Sex Dewasa - Bidan Muda Yang Cantik
[-] Cerita Sex Dewasa - Tubuh Tante_Qu Memang Nikmat
[-] Foto Bugil - Gadis Bule Mandi Telanjang
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Berjilbab
[-] Foto Bugil - Belahan Dada Tante Nissa Hot
[-] Foto Bugil - ABG Cantik Di Kolam Berenang
[-] Foto Bugil - Memek Anak SMP Belum Berbulu
[-] Foto Bugil - Tante Silvia Di Grepe Memeknya Sebelum ML
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Lagi Pamer Memek
[-] Foto Bugil - Tante Sexy DI Kamar Mandi
[-] Foto Bugil - HOT dan Terpanas
[-] Foto Bugil - Pantat Montok
[-] Foto Bugil - Anak SMP Dengan OM om