Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, December 10, 2009

CORETAN UNTUK BAKAL ISTERI

Assalamualaikum wrt. wbt.

Untukmu, Bakal isteriku..

Tangan ini mula menulis apa yang telah dikarangkan oleh hati ini di dalam kalbu. Aku mula tertanya-tanya adakah aku sudah seharusnya mula mencari sebahagian diriku yang hilang. Bukanlah niat ini disertai oleh nafsu tetapi atas keinginan seorang muslim mencari sebahagian agamanya. Acap kali aku mendengar bahawa ungkapan "Kau tercipta untukku."

Aku awalnya kurang mengerti apa sebenarnya erti kalimah ini kerana diselubungi jahiliyah. Rahmat dan hidayah Allah yang diberikan kepada diriku, baru kini aku mengerti bahawa pada satu hari nanti, aku harus mengambil satu tangungjawab yang sememangnya diciptakan khas untuk diriku, iaitu dirimu. Aku mula mempersiapkan diri dari segi fizikal, spiritual dan juga intelektual untuk bertemu denganmu.

Aku mahukan pertemuan kita yang pertama aku kelihatan 'sempurna' di hadapanmu walaupun hakikatnya masih banyak lagi kelemahan diri ini. Aku cuba mempelajari erti dan hakikat tanggungjawab yang harus aku galas ketika dipertemukan dengan dirimu. Aku cuba membataskan perbicaraanku dengan gadis lain yang hanya dalam lingkaran urusan penting kerana aku risau aku menceritakan rahsia diriku kepadanya kerana seharusnya engkaulah yang harus mengetahuinya kerana dirimu adalah sebahagian dariku dan ianya adalah hak bagimu untuk mengetahui segala zahir dan batin diriku ini.

Apabila diriku memakai kopiah, aku digelar ustaz. Diriku diselubungi jubah, digelar syeikh. Lidahku mengajak manusia ke arah makruf digelar daie. Bukan itu yang aku pinta kerana aku hanya mengharapkan keredhaan Allah. Yang aku takuti, diriku mula didekati oleh wanita kerana perawakanku dan perwatakanku. Baik yang indah berhijab atau yang ketat bert-shirt, semuanya singgah disisiku. Aku risau imanku akan lemah. Diriku tidak dapat menahan dari fitnah ini. Rasulullah S.A.W pernah bersabda, "Aku tidak meninggalkan setelahku fitnah yang lebih bahaya untuk seorang lelaki melainkan wanita."


Aku khuatir amalanku bukan sebulatnya untuk Rabbku tetapi untuk makhluknya. Aku memerlukan dirimu untuk menghindari fitnah ini. Aku khuatir kurangnya ikhlas dalam ibadahku menyebabkan diriku dicampakkan ke neraka meninggalkan kau seorang diri di syurga. Aku berasa bersalah kepada dirimu kerana khuatir cinta yang hak dirimu akan aku curahkan kepada wanita lain. Aku sukar untuk mencari dirimu kerana dirimu bagaikan permata bernilai di antara ribuan kaca menyilau. Tetapi aku pasti jika namamu yang ditulis di Luh Mahfuz untuk diriku, nescaya rasa cinta itu akan Allah tanam dalam diri kita. Tugas pertamaku bukan mencari dirimu tetapi mensolehkan diriku. Sukar untuk mencari solehah dirimu andai solehku tidak setanding dengan ke’solehah’anmu. Janji Allah pasti kupegang dalam misi mencari dirimu. "Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik."

Jiwa remaja ku ini mula meracau mencari cinta. Matang kian menjelma dan kehadiran wanita amat terasa untuk berada di sisi. Setiap kali aku merasakannya, aku mengenangkan dirimu. Di sana engkau setia menunggu diriku, tetapi di sini aku curang kepadamu andai aku bermain dengan cinta fatamorgana. Sampaikan doamu kepada diriku agar aku dapat menahan gelora kejantananku disamping aku mengajukan sendiri doa diperlindungi diri.

Bukan harta,rupa dan keturunan yang aku pandang dalam mencari dirimu. Cukuplah agama sebagai pengikat kasih antara kita. Saat di mana aku bakal melamarmu, akan ku lihat wajahmu sekilas agar mencipta keserasian diantara kita kerana itu pesan Nabi kita. Tidak perlu alis mata seakan alis mata unta, wajah bersih seakan putih telur ataupun bibir merah delima tetapi cukup cuma akidah sekuat akar, ibadah sebagai makanan dan akhlak seindah budi.

"Kahwinilah isteri kerana empat perkara; keturunan, harta, rupa dan agama. Dan jika kau memilih agama, engkau tidak akan menyesal.” Jika aku dipertemukan dengan dirimu, akan ku jaga perasaan kasih ini supaya tidak tercurah sebelum masanya. Akan ku jadikan syara’ sebagai pendinding diri kita. Akan ku jadikan akad nikah itu sebagai cop halal untuk mendapatkan dirimu. Biarlah kita mengikuti nenek moyang kita, Nabi Adam dan Siti Hawa yang bernikah sebelum disatukan agar kita dapat menikmati kenikmatan perkahwinan yang menjanjikan ketenangan jiwa, ketenteraman hati dan kedamaian batin. Doakan diriku ini agar tidak berputus asa dan sesat dalam misi mencari dirimu kerana aku memerlukan dirimu untuk melengkapkan sebahagian agamaku.

Dariku, Bakal suamimu.

www.iluvislam.com
Musafir Hidayah

70 comments:

Cahaya Rembulan said...

subhanallah! huhu.. teruskan berjuang! terharu melihat coretan seorang lelaki.. moga masih ada lagi lelaki yang berperasaan sebegitu..

tAsHaYaNgBaiK said...

"Sukar untuk mencari solehah dirimu andai solehku tidak setanding dengan ke’solehah’anmu."
"Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik."

nice...mase utk perbaiki diri;)

ijoks2009 said...

Ingatkan bicara hati bujang susah,rupanya copy je,apapun good entry.

BUJANG SUSAH said...

Kadang-kadang suara hati kita sama.. cuma x kita utarakan... hehehe

famia said...

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

fuh, sejuknya hati baca nukilan itu.
terima kasih.

somebody said...

alangkah bahagianya klu bakal suami sy yg menulis coretan ini..smoga luahan hati dia mcm ni jgak..good en3..tq

Anonymous said...

BS dah nak kawin ke?

BUJANG SUSAH said...

InsyaAllah...

khalil said...

Bila nak kawin ? Jangan lupa jemput

SITI ZAINON ISMAIL said...

Amin, anakanda teruskan perjuanganmu demi ke Jalan Allah yang Maha Pengasihi, InsyaAllah semua akan terjawab, oleh AnugerahNya juga. Amin

BUJANG SUSAH said...

Tuan khalil.. insyaAllah klau ada jodoh 13/2/2010. Jika di izinkan Allah jemputlah datang. Cuma jauh sedikit je la.. di Limbang sarawak. Terima kasih tuan singgah ke blog yang serba kekurangan ini. Semoga tuan sekeluarga dirahmati Allah sentiasa. Wassalam.

BUJANG SUSAH said...

Terima kasih ibunda Siti Zainon meninggalkan pesanan buat anakanda yang serba kekurangan ini. Tegurlah jika anakanda ada membuat kesalahan baik dgn sengaja maupun tidak. Kerana anakanda hanya insan biasa yang x sunyi dari kesilapan.

X lupa juga buat sahabat serta pelawat2 yang meninggalkan komen atau tidak. Sejuta kemaafan hamba pohonkan andai ada kesilapan yang hamba lakukan dgn sengaja ataupun tidak. Terima kasih jua atas nasihat serta keprihatinan anda semua. Semoga anda semua senentiasa dirahmati Allah.. insyaAllah. Wassalam.

izazin said...

Salam, saya melihat konteks bahasanya, baharulah isinya, maklum saya cikgu bahasa. Maaflah kalau menyinggung hati saudara, karangan seumpama ini, burung terbangpun boleh jatuh, air sungai mengalir pun boleh terhenti, apatah lagi jika mengayat bakal isteri, mau terkesima dibuatnya. heheheh cayalah.....tahniah, selamat menempuh alam berumahtangga.Cuma satu je saya nak pesan, berkahwin adalah impian orang bujang, dan bujang kembali adalah impian orang yang dah kahwin.Lu pikirlah sendiri....

BUJANG SUSAH said...

Salam ... terima kasih atas kunjungan serta komen saudara. Lumrah kita manusia susah bersyukur dgn apa yg kita ada. Alpa dgn kehidupan serta lupa pada qada dan qadar. Begitulah kita yang punya banyak dosa ini. selepas mati nanti kita akan minta pada Allah untuk dihidupkan semula untuk beramal dgn bersungguh2 didunia. wallahualam.

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription tramadol hcl on drug test - tramadol online no prescription usa

Anonymous said...

generic xanax drug test prescription xanax - side effects recreational use xanax

Anonymous said...

xanax 1mg xanax bars take - normal dosage xanax prescribed

Anonymous said...

buy xanax online no prescription overnight best kind xanax bars - xanax g3720

Anonymous said...

xanax online how much does generic xanax cost - xanax side effects mayo clinic

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg buy online - tramadol hexal 100 mg

Anonymous said...

generic xanax side effects mixing xanax zoloft - xanax withdrawal symptoms webmd

Anonymous said...

tramadol 50 mg 100mg tramadol for pain - tramadol hcl 50mg tab mylan side effects

Anonymous said...

buy carisoprodol soma carisoprodol back pain - drug test soma carisoprodol

Anonymous said...

xanax online xanax generic pill - yellow oval xanax pills

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online no prescription mastercard - order tramadol online forum

Anonymous said...

generic xanax do xanax pills do you - xanax effects on animals

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg soma carisoprodol effects - is carisoprodol 350 mg a narcotic

Anonymous said...

xanax online pharmacy xanax withdrawal symptoms 0.5mg - xanax overdose and seizures

Anonymous said...

xanax online generic xanax bars no imprint - buy xanax online from india

Anonymous said...

buy carisoprodol buy carisoprodol online no prescription - carisoprodol and weed

Anonymous said...

buy tramadol online generic tramadol online - buy tramadol with paypal

Anonymous said...

xanax online xanax drug class - 2mg xanax get you high

Anonymous said...

generic xanax xanax ld50 - 3mg xanax online

Anonymous said...

order xanax online blue round generic xanax - generic xanax uss

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol online no rx - 50mg tramadol high dose

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol 350 drug interactions - buy carisoprodol no prescription

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol 350 mg info - street value for carisoprodol 350 mg

Anonymous said...

buy cialis cialis strengths - cialis free coupon

Anonymous said...

cialis online cialis 20 online - buy cialis online pay with paypal

Anonymous said...

xanax online xanax 9 mg - where to buy alprazolam powder

Anonymous said...

xanax online drug stronger xanax valium - xanax hangover

Anonymous said...

xanax online 2mg xanax 5mg oxycodone - generic xanax street value

Anonymous said...

buy tramadol cod fedex tramadol hcl 50 mg picture - next day tramadol review

Anonymous said...

buy tramadol buy viagra tramadol - tramadol 50mg tablets for dogs

Anonymous said...

order tramadol online overnight tramadol withdrawal+muscle aches - tramadol 50 mg maximum dosage

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol 50 mg dog - what are the best sites to buy tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol cod fedex take tramadol 50 mg get high - tramadol for dogs information

Anonymous said...

cheap tramadol no prescription how to buy tramadol online - tramadol 50 mg white pill

Anonymous said...

buy tramadol tramadol withdrawal - tramadol extended release tablets dosage

Anonymous said...

buy tramadol medication tramadol hcl info - tramadol 50 mg how strong

Anonymous said...

tramadol online cod order tramadol online saturday delivery - tramadol addiction support

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#85714 generic tramadol er - tramadol no prescription overnight cod delivery

Anonymous said...

buy tramadol tramadol high tolerance - tramadol dosage recreational use

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 tramadol 50 mg strength - tramadol 100mg vs vicodin

Anonymous said...

tramadol online no prescription buy tramadol online cod overnight - tramadol for dogs no prescription

Anonymous said...

buy tramadol best place buy tramadol online reviews - can i buy tramadol over the counter

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol buy tramadol online us pharmacy - ordertramadolonline.org

Anonymous said...

buy tramadol order tramadol online without script - tramadol 100mg no prescription

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#91646 tramadol hcl for pain - tramadol overnight delivery to florida

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#93851 can you pass drug test xanax - xanax bars

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online forum - tramadol veterinary dose

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects of - best generic xanax xr

Anonymous said...

buy tramadol online where can i buy tramadol over the counter in the us - tramadol overdose in cats

Anonymous said...

buy xanax online xanax 2 mg for sleep - xanax 2mg cod

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects on the brain - employment drug test for xanax

Anonymous said...

tramadol 50mg tramadol dosage mg/kg - tramadol hcl 50 mg reviews

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg like - buy tramadol online no prescription

Anonymous said...

buy xanax online xanax withdrawal .25 - can take 2mg xanax once

Anonymous said...

buy xanax online xanax pills side effects - xanax withdrawal itchy skin

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects pain - xanax side effects muscle twitching