Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, May 15, 2009

PROF UTM BUAT KENYATAAN BODOH UNTUK PENGAMPU NAJIS..

KUALA LUMPUR: Petrol baru RON95 bukan saja setanding dengan RON97 dari segi kualiti dan kuasa kelajuan malah lebih menjimatkan sehingga 25 sen seliter, sekali gus dapat mengurangkan bebanan rakyat dalam aspek perbelanjaan bahan api itu. Pensyarah Jabatan Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Ahmad Fauzi Ismail, berkata dalam keadaan ekonomi tidak menentu ini, penggunaan RON95 dilihat sebagai satu langkah penjimatan kepada rakyat Malaysia .

“Dari segi saintifik kita dapati RON95 adalah pilihan terbaik kepada pengguna masa kini. Dulu, kita menggunakan RON97 kerana didakwa ia lebih baik berbanding RON95 tetapi selepas penggunaannya kita dapati prestasi dari segi kualiti atau kuasa kelajuan kedua-duanya adalah sama,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Bagaimanapun, Penyelaras Pusat Kecemerlangan Sains dan Teknologi Katalisis, Fakulti Sains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Taufiq Yap, berkata kerajaan tidak perlu menaikkan harga RON97 memandangkan penggunaannya yang luas di kalangan masyarakat di negara ini. “Rakyat sudah biasa menggunakan RON97, jadi kita tidak nampak kenapa kerajaan perlu memperkenalkan petrol baru.

Lagipun, jika ditanya tahap keupayaan pastinya RON97 lebih bagus dari segi kualiti dan keupayaan berbanding RON95. Beliau berkata, RON boleh diumpamakan sebagai berapa banyak tenaga terhasil daripada seliter petrol diperlukan bagi menggerakkan kenderaan. Semakin tinggi RON bermakna tahap keupayaan untuk menghasilkan kelajuan juga lebih tinggi dan begitulah sebaliknya,” katanya.

Beliau berkata, nilai RON yang lebih rendah akan meningkatkan pembebasan bahan tercemar dan berbahaya itu ke udara. “Kita juga bimbang peningkatan bahan tercemar lain yang turut dihasilkan daripada pembakaran petrol itu seperti sulfur, gas karbon dioksida, nitrogen dioksida dan karbon monoksida,” katanya.

BUJANG SUSAH: Hehehe... BODOH punya profesor... minyak yang baik ditukar kepada yg kurang baik kemudian dinaikkn lagi harganya.. itu yg dia kata baik untuk ekonomi malaysia? Baik untuk ekonomi najis caya jugak aku. Klau minyak naik nanti tidakkah peniaga2 terpaksa menaikkan harga barang2? Barang jadi mahal.. nilai ringgit semakin kecil.. masih baik ker untuk ekonomi negara? hehehehe.. Gara-gara orang bebal jadi pemimpin, profesor yg ada master dan phd pula mengampu x agak2.. Yang mundur, negara.. yang menderita, rakyat.. mereka dok ketawa terbahak2... masyukkk.. masyukkk....

0 comments: