Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, September 17, 2010

MANDI WILADAH

بسم الله الرحمن الرحيم


Utk dikongsi bersama…

Salam... sebarkan.. maybe ramai yg x tahu.. Moga ILMU ini dimanfaatkan bersama..Insya- ALLLAH..

Memang betul kenyataan tentang "Mandi Wiladah" itu..... kami telah bertanyakan hal ini kepada ustazah kita orang last month. MasyaALLAH ,betapalah jahilnya kita ini.... tapi according to Ustazah ini , kita memang kena niat dlm hati mandi wajib itu adalah Mandi Wiladah dan tidak boleh kira overall saja.

Sapa-sapa yg lepas bersalin dan belum lagi mengangkat Mandi Wiladah ini maka segala solat & puasanya selama ini tidak akan diterima oleh ALLAH...Nahuzubilla h'minzaliq. ..Wallahua'lam

Oleh itu kita kenalah meminta ampun dari ALLAH S.W.T kerana tidak mengetahui akan perkara ini , kerana sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun Lagi Maha Mengetahui. Utk pengetahuan semua, perkara ini telah diajukan oleh saudari kita Ernie Shamsudin semasa sessi mengaji Quran tempoh hari dan disaksikan oleh saya & juga Anisah Ghazi....

Wajib atas kita untuk memberitahu saudara-saudari kita yg langsung tidak tahu akan hal ini.....

Perkara penting yang most women ignored...to tell you the truth...I've talked to several ladies...and kebanyakkannya semua tak tahu yang there exists mandi after bersalin nie...bukan mandi after darah nifas kering tapi mandi after bersalin..a separate hadas besar...reason being sekiranya ajal menjemput sebelum darah nifas kita kering, kita sudah berada di dalam keadaan bersuci...

Sewaktu dalam sembang-sembang kecil saya merasa agak terperanjat apabila ada diantara ibu-ibu yang mengatakan mereka tak tahu yang mereka wajib mandi hadas selepas melahirkan anak. Ini kerana ada yang confuse, mereka ingat mandi hadas hanya selepas darah nifas habis. Para bapa langsung la sebab mereka kata, bukan mereka yang beranak... MasyaAllah. Kan ke tugas suami tu membimbing isteri..ini perkara Feqah yang wajib diketahui oleh semua orang.

Ada lagi yang kata sebab masa berpantang tak boleh basah rambut, takut masuk angin.

Saya terfikir balik, selama ini saya take for granted dan assume semua orang tahu. kadang-kadang timbul rasa bersalah kerana tidak ambil inisiatif untuk mengingatkan para bapa/ bakal bapa dan para ibu/bakal ibu. Jadi di sini saya nak ambil kesempatan supaya kita ingat mengingati dan kebetulan ramai juga para netters yang sedang menanti kelahiran cahaya mata.

Perkara Wajib mandi hadas besar;

Bagi lelaki 2 perkara:

1. keluar air mani
2. berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi. Tak keluar mani pun kena mandi juga.

Bagi perempuan:

1, Haid
2. Wiladah (melahirkan anak)
3. Nifas
4. Bermijimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi.

Rasanya setakat mandi selepas haid dan berjimak tu semua orang tahu. Yang selalu wanita confuse (apatah lagi lelaki) ialah berkaitan dengan kelahiran. Selepas melahirkan anak setiap wanita ISLAM kena mandi:

1. Mandi hadas kerana melahirkan (WILADAH. Yakni, sebaik sahaja kepala bayi keluar.

2. Mandi hadas habis nifas (darah yang keluar selepas bersalin) maka diwajibkan mandi hadas.

menurut ustazah, niat mandi boleh pakai satu sahaja, tak perlu spesifik.
Cuma niatkan:

"Sahaja aku mandi hadas besar ke atas tubuhku yang diwajibkan ke atas ku kerana Allah Taala".

Tula saya teringat orang tua-tua kita tak kasi org dalam pantang tu mandi basahkan kepala, takut masuk anginla, sejukla... saya terfikir balik, takkan suruhan agama sanggup diketepikan semata-mata nak jaga pantang.

Lagipun mandi wajib selepas melahirkan tu SEKALI je setiap kelhairan..katalah anda seorang yang betul-betul kuat berpantang.. . dalam masa 40/60 hari tu, cuma sekali je mandi basah rambut, bukan tiap-tiap hari Mandilah dengan air panas... kita tak suruh mandi dgn air sejuk.. cuma pastikan air tu tak jadi air musta'mal. Itu sahaja.

Jadi, bakal ibu dan bakal bapa, harap tak ambil remeh perkara ini. Yang lelaki tu ingatkanlah isteri-isteri anda dan adik-adik pompuan. dan yang pompuan tu ingatkanlah diri anda dan sedara-sedara pompuan yang lain..InsyaAllah

Mungkin bagi sesetengah orang yang kata ini soal "remeh" (walaupun ini sebenarnya tak remeh) dapat dikongsi dan diamalakan bersama.

Wallahua'lam.

Email From: From: Jihan Abdullah (gehaneus@yahoo.com)



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

35 comments:

Cerita Berita said...

Terima kasih kerna artikel ni..Sempoi sahabat..

Anonymous said...

askm .... sebenarnya wiladah dan nifas itu merupakan perkara yang sama mengikut pandangan yang kuat ... dan begitulah jua didalam mazhab syafie ( sila rujuk feqah manhaji dalam mazhab syafie ... diharap penulis memastikan org yang dirujuk itu benar2 berautoriti dalam mengeluarkan hukum supaya tidak mengelirukan org ramai ....) ..... Pensyarah IPT dari Jabatan Syariah ... JazakaAllah ( ... InsyaAllah selepas ini mungkin saya membuat kajian tentang kesilapan hukum salam internet)

aki net said...

Salam,
Setuju dengan pendapat Tuan Pensyarah IPT..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

sutaz mana pulak ni...
dalam islam ada mandi wajib dan sunat je...ni komfom fiq bagi nyusah kaum

Anonymous said...

heheheh..
tapi ade org mandi wajib x basuh punkoq... darurat katenye..
kpale wak die!

Anonymous said...

Saya dah rujuk pada ramai ustaz dan ustazah dari pejabat agama pelbagai negeri termasuk Jakim..
wanita bersalin kalau dah mandi hadas besar dengan niat biasa tu pun dah kira terangkat hadas besar wiladah tu.. walaupun dia tak niat spesifik wiladah pun tak apa..

Ada pendapat mengatakan mandi wajib wiladah ni untuk wanita yang tiada darah nifas selepas bersalin ..mcm siti fatimah anak Rasulullah s.a.w..

kalau yang ada nifas kenala tunggu darah nifas kering baru mandi wajib.. anda yang masih ragu2 boleh rujuk pada pejabat agama..melalui telefon pun boleh..

Anonymous said...

Ni saya copy dari myMetro  Soal Jawab Agama  Anda Musykil Dr Mashitah Jawab

Syarat mandi wiladah

     SAYA ingin bertanya berkenaan mandi wiladah. Apakah hukumnya jika seseorang itu tidak melakukan mandi wiladah sebaik saja melahirkan anak? Adakah amalan yang dilakukan seperti solat dan puasa itu sah?NORJohor Bahru Antara perkara yang mewajibkan seorang wanita mandi hadas besar ialah apabila keluar air mani, kering haid, dan nifas, wiladah tanpa darah dan berjimak. Imam Shafei jelas mengatakan maksud wiladah di sini merujuk kes tertentu wanita yang melahirkan anak tanpa nifas atau basah dengan darah termasuk wanita yang mengalami keguguran. Maka, dia wajib mandi wiladah bagi membolehkan dia melaksanakan amal ibadatnya selepas kelahiran. Bagaimanapun, wanita lazimnya didatangi nifas selepas melahirkan anak maka, dia wajib menunggu sehingga darah nifas berhenti sebelum mandi hadas besar. Tiada mandi wiladah bagi wanita bernifas dijelaskan oleh mazhab Shafie. Mandi bertujuan membersihkan dan menyucikan diri dan membolehkan kita bersolat. Selepas suci daripada nifas, boleh bersolat seperti yang disebut dalam hadis. Tidak perlu mandi wiladah bagi yang masih ada nifas kerana jika pun mandi, dia tidak boleh melakukan ibadah seperti solat. Namun, mazhab Hambali menafikan sekeras-kerasnya wujud mandi wiladah kerana dikatakan tiada nas mengenainya.Artikel ini disiarkan pada : 2011/01/30

Anonymous said...

Tambahan...
Ada seorang ustazah dari jakim tu mengatakan kalau wanita bersalin yang ada nifas tu nak mandi wajib wiladah pun takpe..bila kering nifas kena mandi wajib sekali lagi..

Tapi kalau wanita yang tak mandi wiladah, dia nak tunggu darah nifas kering..atau memang dia tak tahu pun pasal mandi wiladah ni..tak apa..bila dah kering nifas..dia mandi je hadas besar niat macam biasa... tak perlu niat spesifik pada wiladah atau nifas..maka dikira terangkatlah kedua2 hadas besar wiladah dan nifas dengan satu mandi tu saja.. jadi tidak timbullah isu ibadat tak sah jika tak pernah mandi wiladah.. boleh rujuk pada jakim jika masih ragu2..

Anonymous said...

Ni saya copy dari myMetro

  Soal Jawab Agama  Anda Musykil Dr Mashitah Jawab

Syarat mandi wiladah

     SAYA ingin bertanya berkenaan mandi wiladah. Apakah hukumnya jika seseorang itu tidak melakukan mandi wiladah sebaik saja melahirkan anak? Adakah amalan yang dilakukan seperti solat dan puasa itu sah?NORJohor
Bahru 

Jawapan..

Antara perkara yang mewajibkan seorang wanita mandi hadas besar ialah apabila keluar air mani, kering haid, dan nifas, wiladah tanpa darah dan berjimak.

Imam Shafei jelas mengatakan maksud wiladah di sini merujuk kes tertentu wanita yang melahirkan anak tanpa nifas atau basah dengan darah termasuk wanita yang mengalami keguguran. Maka, dia wajib mandi wiladah bagi membolehkan dia melaksanakan amal ibadatnya selepas kelahiran.

Bagaimanapun, wanita lazimnya didatangi nifas selepas melahirkan anak maka, dia wajib menunggu sehingga darah nifas berhenti sebelum mandi hadas besar. Tiada mandi wiladah bagi wanita bernifas dijelaskan oleh mazhab Shafie. Mandi bertujuan membersihkan dan menyucikan diri dan membolehkan kita bersolat. Selepas suci daripada nifas, boleh bersolat seperti yang disebut dalam hadis.

Tidak perlu mandi wiladah bagi yang masih ada nifas kerana jika pun mandi, dia tidak boleh melakukan ibadah seperti solat. Namun, mazhab Hambali menafikan sekeras-kerasnya wujud mandi wiladah kerana dikatakan tiada nas mengenainya.Artikel ini disiarkan pada : 2011/01/30

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects list - generic xanax online no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol legal - cheap-tramadols

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol addiction help - tramadol pills

Anonymous said...

generic xanax generic xanax side effects - indian xanax online

Anonymous said...

buy tramadol saturday delivery buy tramadol online no prescription mastercard - tramadol hcl 50 mg tablet high

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage premature ejaculation - the tramadol high

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg medication - buy tramadol online usa

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol in usa - beat tramadol addiction

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dose for kids - tramadol 150 mg dose

Anonymous said...

xanax online xanax withdrawal edema - generic xanax orange round

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online - tramadol withdrawal hell

Anonymous said...

buy cialis online buy generic viagra cialis online - where to buy cialis online yahoo answers

Anonymous said...

cialis online generic cialis when - cialis online consultation

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol online no prescription overnight cod - tramadol dose

Anonymous said...

buy tramadol high on tramadol 50 mg - buy tramadol with cod

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#51726 tramadol high yahoo - 100mg tramadol vs percocet

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#23561 tramadol prescribing information - tramadol withdrawal symptoms dogs

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol hcl xr 100mg - buy tramadol australia

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol line usa - que es tramadol 50mg

Anonymous said...

buy tramadol tramadol withdrawal paws - buy tramadol direct

Anonymous said...

buy ativan online ativan online prescription - ativan used drug withdrawal

Anonymous said...

ativan medication ativan withdrawal emedicine - ativan overdose level

Anonymous said...

buy ativan online ativan liver damage - side effects generic ativan

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#58720 2mg xanax compared to 2mg klonopin - xanax 1 mg extended release

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#72895 what do generic xanax look like - white circle xanax 2mg

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#7724 pictures of xanax pills generic - 10 xanax bars