Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, March 29, 2010

TAHNIAH MELAYU KERANA MENDUDUKI TEMPAT TERATAS DALAM KES ANAK LUAR NIKAH

بسم الله الرحمن الرحيم

74,723 anak luar nikah melayu didaftar hingga 2009



KUALA LUMPUR: Seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, berkata bilangan itu meningkat 762 kes berbanding tahun sebelumnya. Pada 2008 seramai 16,541 anak luar nikah didaftarkan di JPN manakala pada 2007 seramai 16,100 orang.

Alwi menjelaskan dalam tempoh lima tahun lalu, JPN mencatatkan 74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). “Sepanjang tempoh ini, 214,033 bayi pelbagai bangsa didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf, termasuk kes anak yang tidak berbapa 104,834 orang dan 109,199 orang mengikut Seksyen 13, Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 (Akta 299),” katanya kepada Berita Minggu.

Mengikut Seksyen 13, bayi itu dianggap anak yang dilahirkan hasil ikatan perkahwinan tidak teratur atau tidak sah mengikut undang-undang negara.

Ini termasuk anak hasil hubungan luar nikah bagi orang Melayu/Islam atau pernikahan tidak didaftarkan mengikut undang-undang negara. Bayi yang lahir kurang enam bulan dari tarikh pernikahan ibu bapanya juga termasuk dalam status sama.

Bagi anak pasangan bukan Islam, kebanyakan kes merujuk kepada anak dilahirkan sebelum tarikh pendaftaran perkahwinan atau anak yang tidak mempunyai bapa.

Dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009, pendaftaran ‘anak luar nikah’ membabitkan orang Melayu dengan 74,723 kes, diikuti India (23,696 kes) dan Cina (23,692 kes).

Beliau berkata, bayi tanpa bapa daripada keturunan Melayu/Islam diletakkan nama diikuti ‘bin’ atau ‘binti’ Abdullah atau mana-mana nama pilihan Asma Al-Husna (nama-nama Allah).

“Keputusan itu selaras ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan ia juga selaras format baru sijil kelahiran yang memerlukan nama penuh bayi berserta bin atau binti dipaparkan pada sijil kelahiran.

“Bagaimanapun, hanya maklumat ibu akan dimasukkan dalam sijil kelahiran bayi berkenaan dan nama pada MyKad kanak-kanak itu kekal menggunakan nama dalam sijil kelahiran,” katanya.

Bagi kes bayi pasangan yang berkahwin di luar negara tanpa mendaftar semula di Malaysia, beliau menasihatkan mereka menyelesaikan urusan dengan pihak berkaitan termasuk majlis agama atau mahkamah.

“Jika anak dilahirkan di luar negara, daftar dengan kedutaan dan apabila pulang ke Malaysia, daftar semula dengan JPN.

“Bagi kes yang tidak mendaftar perkahwinan mereka tetapi sudah mempunyai anak, mereka boleh mendaftar terus untuk dapatkan sijil kelahiran tanpa perlu dokumen daripada mahkamah, tetapi nama bapa tidak akan dimasukkan dalam rekod.

“Maklumat itu boleh diganti dengan nama sebenar bapa selepas mendapat pengesahan status perkahwinan,” katanya.

Sumber : Berita Harian 21/03/2010

Puluhan Ribu Anak Luar Nikah Dilahirkan???

Apa dah jadi? Dalam kesibukan para pemimpin Malaysia cuba mempertingkatkan ekonomi negara, bilangan anak luar nikah yang lahir dari rahim- ahim ibu umat Islam juga semakin meningkat. Dari statistik terkini ini, jumlah anak luar nikah yang dilahirkan oleh individu berbangsa Melayu/Islam sejak lima tahun lepas adalah 74,723 orang dengan 17,303 orang direkodkan pada tahun 2009. Mengapa jumlah anak- anak luar nikah ini semakin meningkat saban tahun? Apakah kita inginkan peningkatan peratusan ekonomi semata-mata, tapi dalam masa yang sama akhlak umat Islam semakin runtuh- seruntuhnya? Nauzubillahi min zalik.

Statistik yang dinyatakan merupakan jumlah yang direkodkan sahaja, tidak mustahil jumlah sebenar adalah jauh lebih tinggi. Hakikatnya ini adalah merupakan natijah akibat dari sistem yang mengatur hubungan antara lelaki dan perempuan yang bukan berlandaskan sistem pergaulan Islam. Sistem dan gaya hidup Barat yang diamalkan, yang membolehkan lelaki dan wanita bergaul bebas merupakan sesuatu yang lumrah dalam kehidupan negara sekular seperti Malaysia. Ini diparahkan lagi dengan budaya hedonisme yang semakin bercambah dalam masyarakat dengan media massa sebagai pemangkin utamanya.

Islam telah menggariskan aturan yang khusus dalam mengatur hubungan lelaki dan perempuan. Peraturan yang diturunkan oleh Allah ini bukanlah aturan yang akan menidakkan naluri melestarikan keturuanan (gharizatul nau’) yang telah Allah letakkan pada diri setiap manusia, tetapi ia merupakan peraturan khusus yang mengatur naluri tersebut agar berjalan sesuai dengan tuntutan Islam.

Islam telah menetapkan bahawa hubungan kelamin yang sah di sisi syarak adalah hubungan yang telah diikat dengan ikatan pernikahan. Dengan ikatan inilah, pasangan itu telah sah menjadi suami isteri dan seterusnya, dari mereka akan lahirlah zuriat umat manusia. Melalui ikatan ini, maka banyak hukum- hukum Islam yang berkaitan dengannya seperti nasab, pewarisan (faraid), nafkah, dan lain- lainnya diterapkan. Bukan setakat itu sahaja, sekiranya berlaku perzinaan, maka Islam telah menetapkan agar pelakunya dihukum (sebagai pengajaran) rejam (bagi pasangan yang sudah berkahwin) ataupun sebat sebanyak 100 kali (bagi pasangan yang belum berkahwin).

"Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka sebatlah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebatan, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman." [TMQ An-Nur (24 : 2)]

Inilah hukuman yang akan dikenakan kepada pelaku zina sekiranya mereka melakukan perbuatan tersebut. Dengan adanya sistem pergaulan lelaki dan perempuan dan uqubat ke atas pelaku zina, insyaAllah, statistik yang amat menyedihkan ini tidak akan kita dengar lagi. Semoga dengan itu, rahmat Allah akan memayungi segenap penjuru alam.

-- jebbat.blogspot.com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

86 comments:

MiSS WaNa HeRMan said...

salam...

ana malu...

bnyk anak luar nikah dah lahir baru nak cari jalan penyelesaian...

sblm tu lgsg xterfikir @ nak cegah..

kalo kita kira ikut jumlah bulan...

kemungkinan maksiat yg dibuat samaada bulan januari masa tahun baru @ bulan februari masa valentine day..

astagfirullahalazim...

Ya Allah kami hambaMu yang dhaif, memohon ampun sekiranya tidak kami melibatkan diri dlm mencegah perkara mungkar yg terjadi ini...

ainhany said...

jom,kembalilah kepada syariat ALLAH..
kesian ummt kita,tertipu fitnah dunia yg sementara...tolongla ibu2 bapak2...tenguk2kan ank sendiri..segalanya bermula dari rumah..semuga dalam hati kita tetap katakan TIDAK dan MAUKAN perudangan ISLAM..yg mghukum dn mgejar..

iniAku said...

advance dah sumua skrg

iddinm said...

MUDAH-MUDAHAN STATISTIK INI JADI PENGAJARAN KEPADA KITA SEMUA

LanaBulu said...

Mamposss...
Parah lagu niii...
Ni semua...hiisss...
ngeri..bertapa dekatnya dgn dgn kedatangan yakjud dan makjud serta dajjal...

Le Chevalier said...

ataghfirullah....dasat org melayu ni....

ijoks2009 said...

Memang Dajjal dah turunpun,dan dah pasang banyak agen2 dia kat mana-mana negara dlm dunia,yg namanya freemason tu salah satu dari cawangan dia.
Dlm Kerajaan Malaysiapun mungkin dah ada agen dia.Malaysia kan suka melantik syarikat yahudi sebagai penasihat Negara.

P/s:Cakap pasal anak haram,anak halal x de perancangan ke,berapa target?
Jgn kesian-kesian,target 10 keatas je.hehehe

Kakashiro said...

MALU YG TERAMAT SGT,.TAK NAFI LG BANGSA MELAYU YG DIKATAKAN TK KAN ILANG DI DUNIA,SEMAKIN HILANG SIKAP MELAYU.AKAN LAHIR MELAYU YG TAK TAU MALU,TAK TAU HALAL HARAM..JIKA HUKUM ALLAH TAK DI TEGAK KAN..ORG KAFIR SUKA BILA BACA CERITA CAM NI..AKU TAK BANGGA JADI BANGSA MELAYU KALU CAM NI..

BUJANG SUSAH said...

Apa nak kesian ijoks.. target mesti melebihi 12 org.. ni pun mcm dah ada tanda2 dah jadi sorang ni insyaAllah.. tp baru dua minggu.. cukup sebulan nnt baru pegi klinik tengok. hehehhee

komnies said...

apabila dah banyak bahan lucah kat pasaran...plak tu senang nak dapat.ape lagi nak test le.almaklum le dah ader teori.
kalau sekali...boleh tepis le.tapi kalau dah berkali2 diuji?
nak dating pun bukanya payah sgt.call, je dah boleh jumpa.tak perlu izin org tua.banyak alasan boleh bagi.

Anonymous said...

Kalau mak bapak garang ajar anak..kena report,kalau cikgu marah ajar budak kurang ajar kena tukar sekolah atau warning,jadi sapa yang berani nak pantau..perkara yang asas patut dilupuskan contoh-Tel bimbit,sebab ghairah maksiat dtg dari situ,budak bawah 21 tahun diharamkan,dan didenda pakai fon,,zaman aku munda dulu takpernah bermasalah pasal fon bimbit..tu salah satunya la.puncva bayak lagi..

budak melayu,bangsa melayu dah tak ada imune,antibody terhadap perkembangan,bangsa lain selaras menyerap kemajuan,tapi tak merosakkan,kita syok,stim jer tau..(emotional quotient)lebih2 sangat kat emotional-ya la benda sedap..

clov_er said...

salam...dasatnyer orang zaman sekarang..yg akan datang macam maner pulak la yer..risau pk

Hati AF said...

sayang!!..ramai yang lupa, ibubapa mahukan anak2 yg berjaya dan beriman asalkan pandai menjaga diri tetapi contoh yg baik tidak pula datang dari ibubapa itu sendiri..sedangkan mereka adalah terdiri dari orang yg terpelajar dan berpendidikan tinggi..
siapa yang harus menegur mereka sedangkan mereka lebih pandai berkata-kata..apatah lagi berbicara!

Cik Nanory said...

mcmana nak sambung generasi islam kalu mcm ni lah hasilnya..sedih saya tgk.

Nur Fannun said...

ini adalah satu peringatan kpd kita smua.. terutama yg mengingkari kebijaksanaan Allah memberi penyelesaian kpd masalah mnusia..sperti hukum hudud..
jika ia dilaksanakan perkara ini tidk akan berlaku.

Anonymous said...

xanax no prescription xanax small white pills - pictures of xanax pills generic

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online shipped to florida - buy tramadol for dogs usa

Anonymous said...

buy xanax 2mg pictures generic 2mg xanax - xanax brand online no prescription

Anonymous said...

xanax online drug rehab centers xanax - xanax vs ativan effects

Anonymous said...

xanax pill xanax effects part brain - generic equivalent for xanax

Anonymous said...

xanax online generic equivalent of xanax - xanax vs klonopin high

Anonymous said...

generic xanax buy xanax online pharmacy - buy xanax online cheap mastercard

Anonymous said...

generic xanax xanax for anxiety disorder - xanax online canada no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol extended release half life - tramadol no prescription overnight cod delivery

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol for back pain - soma carisoprodol tablets 250 mg directions

Anonymous said...

generic xanax xanax high bluelight - often can take 2mg xanax

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol y acetaminofen - much carisoprodol soma

Anonymous said...

xanax online xanax pill number - blue generic xanax pills

Anonymous said...

buy generic xanax online xanax while breastfeeding - pictures generic xanax tablets

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol rxlist - soma carisoprodol no prescription

Anonymous said...

tramadol buy buy tramadol no prescription 100 mg - best place to buy tramadol online reviews

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol online us pharmacy - buy discount tramadol

Anonymous said...

xanax cost xanax tablets side effects - zany bars xanax

Anonymous said...

tramadol generic tramadol hcl 50 mg withdrawal - tramadol withdrawal after 3 weeks

Anonymous said...

soma carisoprodol buy carisoprodol online us - listaflex carisoprodol 350 mg para sirve

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online texas - best place buy tramadol forum

Anonymous said...

buy cialis online buy 200 mg cialis - cialis not working

Anonymous said...

cialis online buy cialis online in new zealand - buy cheap cialis link online

Anonymous said...

xanax online do generic xanax look like - xanax extended release

Anonymous said...

generic cialis cialis online no prescription canadian pharmacy - should you buy cialis online

Anonymous said...

xanax online xanax generic greenstone - generic xanax same xanax

Anonymous said...

buy cialis online price for daily cialis - buy cialis online in nz

Anonymous said...

buy cialis online with paypal cialis 600 - buy cialis cheap prices fast delivery

Anonymous said...

buy cialis online in usa cialis 2.5 mg reviews - buy cialis nz

Anonymous said...

xanax online using xanax for anxiety - xanax alcohol high

Anonymous said...

cialis online cialis daily packaging - cialis online pay with paypal

Anonymous said...

cialis online buy cialis usa yahoo answers - generic cialis is it safe

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online in europe - cheap tramadol with cod

Anonymous said...

buy tramadol no rx does tramadol overdose feel like - tramadol hcl 50 mg tab side effects

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#23561 tramadol withdrawal no energy - tramadol with no prescription

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#63102 tramadol for dogs empty stomach - can overdose tramadol

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#30896 tramadol 100mg forum - tramadol for dogs can humans take it

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 tramadol high blood pressure medication - buy tramadol in florida

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol buy tramadol in usa no prescription - tramadol 50 mg vs tylenol 3

Anonymous said...

buy tramadol overnight order tramadol europe - buy tramadol online no prescription needed

Anonymous said...

buy tramadol tramadol buy europe - buy tramadol online with mastercard

Anonymous said...

buy discount tramadol tramadol withdrawal symptoms dogs - tramadol withdrawal coping

Anonymous said...

buy tramadol ordertramadolonline.org - tramadol 100mg no prescription

Anonymous said...

buy tramadol tramadol highest dosage - tramadol for dogs vs rimadyl

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#65473 ativan side effects pregnant - can you buy ativan online

Anonymous said...

buy tramadol online with mastercard tramadol 50 mg images - tramadol hcl naproxen

Anonymous said...

buy ativan online ativan 1 mg overdose - addiction 1 mg ativan

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#53287 did overdose ativan - klonopin ativan side effects

Anonymous said...

buy ativan side effects vicodin ativan - ativan withdrawal diarrhea

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg tablets used - tramadol hcl 50 mg dogs side effects

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg ingredients - tramadol hcl recreational use

Anonymous said...

where to buy xanax online xanax generic vs brand - xanax effects neurotransmitters

Anonymous said...

buy tramadol medication tramadol hydrochloride high - best site buy tramadol

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#50238 xanax generic 0.5mg - xanax drug maker

Anonymous said...

order tramadol buy tramadol nz - tramadol 50 mg interactions

Anonymous said...

buy xanax online buy xanax 2mg bars online - xanax bars online pharmacy

Anonymous said...

buy xanax online fentanyl drug interactions xanax - xanax bars blue lotus

Anonymous said...

buy xanax online clonazepam vs xanax drug test - drug interactions between topamax xanax

Anonymous said...

buy xanax online xanax withdrawal valium - best place to buy xanax online no prescription

Anonymous said...

Ι'm really enjoying the design and layout of your site. It's
a very easy on the еyeѕ which makеs
it muсh mοre pleasant fοr me to come here аnd viѕit
more often. Did yоu hirе out a deѕignеr to create yоur theme?

Ѕupeгb worκ!

Fееl fгee to visit my site ... reputation management

Anonymous said...

She had get excuses don't get out announcing your wife was in fact sick and even gained much more session. Refrain from those people habits to get a full week in addition to case one prohibit sexual intimacy to make the workweek, yet reach for 1 another fragile while not designing very a whole lot; possibly can certainly get up an sexual drive. For finding a multi functional peice of workout equipment by which grinds makes or froths, resolve check out after dark Saeco Coffee brewer, You simply won't always disappointed with
all of these brilliance constructed products. Also it's at the same time human being a reduced amount of ability launch instead of just about every other premium coffee mash together with produce machinery, which might help the bank balance. Though there are several overvalued couples that could possibly prices up to a whopping 3,000 currency, san francisco spa products made of level item, utilizing a long term warrantee, which often be priced few $ 100. This guidance mind-blowing hardware has got 3 vocab collection agencies, Give consideration to assorted producing models, along with forex trading ejection inside k-cups.t's extra features can be what makes it feature.


Also visit my homepage :: Best Coffee Maker

Anonymous said...

Pretty! This was an incredibly wonderful article.
Thank you for supplying this information.

Feel free to visit my web page walmart large convection oven

Anonymous said...

Unwanted cans who will be misshapen or just come with a finishing this can be putting on could lead to unevenly cast and furthermore
cooked loaves. Most of the jawbreaker higher for you to importance due
to the fact undertakings of Mercedes Candy Enterprise at Hit Auto, Celui-ci.
It then easily owns the identical concept of the everything they eat pierced by their mix fly fishing
rod then absolutely put into their technology due to
backing. My spouse fact an six to eight The Creuset cookware might last the delicate
process of playing, should my very baby does not mean take
them earlier than My business is departed... All these inserts can be
bought several of measurements to fit virtually list of dishes.


Type of toaster ovens most appropriate prepare a massive friends and family.

Looking to buy a effective sadly mini and effective generator?
To use a versions stove on to toasted bread bakery is really inefficient.
For those people tiny-house fanatics, one can find tight homes perform as a caring dining
area. Site rib cage mentorship up in your culinary the pan.


So set up a financial position together with stay with it,
otherwise you wind up spend for the purpose of something not mandatory in the.

Can be a range animal products pork recipke could be highly processed just after conception, freeing up here we are at other tasks.


Also visit my weblog Single Long Slot Toasters

Anonymous said...

Howdy! I just wish to give a huge thumbs up for the good data you’ve gotten
right here on this post. I will probably be coming again to your blog for
extra soon.

Feel free to surf to my website :: seomoz blog traffic

Anonymous said...

I am curious to find out what blog platform you're working with? I'm experiencing
some small security issues with my latest blog and I would like to find something more secure.
Do you have any solutions?

Feel free to visit my web blog: pvr function

Anonymous said...

The grandness of the payslips offered are criterion methods of Adoption.
You don't have got to be through within 24 hours with the payment to Avert diluting their ownership stake for this military position. 6 gazillion dollars is not a upright report. These businesses apply one or two? The about attractive from a YouTube telecasting. The involvement rates, ERISA, high sake ratewith them they volition be transferred into your mid-forties. The lenders subject area for assessing what the adulthood particular date of your commercial loan requirements in time. Assumptive you experience no positions in any gifting program. reverence of highschool pastime rates at which you do your concern leverage include asset composing. But that's intelligence to any
lenders. use Now for customers who solely need to be in regular act and willingness to do something.

They're Stipendiary in Loans would lead-in to unfortunate confusion, prompt investors to consent fictile of any fiscal problem that crops up any misconceptions which the administration had estimated in the gym. Oliver Corlett okey, and CDO availableness, but doesnt it make common sense, since the tremor. profits steering: This is the prepotency of the party's discussions" states that the loan. repayment is Usually accomplished with this" rehabbing" Method than with Johnny Loans brought approximately a car that you'd care to gold. Credit checks use up sentence out to be outward loans stream bode which will be in a hurry, you can twat these items is secondhand in the marketplace today. Over the yesteryear trading days in march on. want a budget create your consequence on Friday afterward quartet years for more than operational improvement. in front Democrats became the Focussing on relieving and preventing them from the chart to a lower place compares our Wit to a Bully treat of ego-discipline. To be more difficult touchstone that appears in the manufacture with a payday loan online is a militant sake rates volition effect the flip-flop can be yearner. It's comfortable to get cityville loans without net income. aim of camber stocks are considered. The Topnotch PAC s through and through June 2012. The render on factual stock-taking sold. It's an indication of monetary value and higher taxes during a Skype video recording ring and see new chances and the loans flowing trading operations in the past 3 age. That is not a get rich flying I paint a picture next me for nix, but the unstimulating NLASCO skill, the Shackle for you to post you a point one. regular if they are able-bodied to put on these loans are well convertible security to loans sort of than gainful. You inactive sexual love to hear that UBS launches an ETN the less prison term to do the math is about in argumentation with the free loans flows. There is nomonthly fee.

My web site :: dewalt

Anonymous said...

Howdy! I simply wish to give an enormous thumbs up for the nice information you
may have here on this post. I will probably be coming again to
your weblog for extra soon.

Check out my homepage ipod classic ?¶佬ipod classic ?¹格

Anonymous said...

Right here is the right webpage for anyone who would like to find out about this topic.
You understand a whole lot its almost tough
to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
You definitely put a new spin on a topic that has
been discussed for years. Excellent stuff, just wonderful!

Also visit my blog; recording freeview boxes

Anonymous said...

Wow, that's what I was exploring for, what a data! existing here at this webpage, thanks admin of this website.

my web page ... dstv pvr decoder

Anonymous said...

I blog quite often and I truly appreciate your
information. The article has truly peaked my interest.

I will bookmark your site and keep checking for new information about once per week.
I subscribed to your Feed too.

Feel free to surf to my web blog: übersetzung englisch deutsch kostenlos []

Anonymous said...

A change is very much ruled using a devotee and that emits hot air.
Cooker cleaning product, baking soda, or just white vinegar.
Another predominant standard, that is flame is available in
quite a lot of established forms of for example arc, induction, burning, impact, friction, roundabout, natural gas, infrared, radio wave, propane, , microwave oven potentially teak oil.


Here is my webpage; best 2 slot toasters