Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, October 26, 2009

JUAL BELI SETELAH AZAN KEDUA JUMAAT

Bismillahirahmannirahim.

Jual Beli Setelah Adzan Kedua Pada Hari Jumaat

Allah SWT berfirman:

"Hai orang-orang yang beriman, apabila siseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingati Allah dan tinggalkan jual beli, yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahuinya. "

Sebahagian pedagang atau restoran atau penjual barang-barang secara kecilan masih melakukan transaksi jual beli setelah adzan kedua di kedai-kedai mereka, di depan dan di tepi masjid. Dalam hal ini penjual dan pembeli sama-sama berdosa, sekalipun yang dibeli hanya berupa makanan atau ubatan. Sedangkan hukum jual beli ini menurut pendapat yang rojih (kuat) adalah bathil.

Ada di antara pemilik-pemilik restoran, kedai-kedai dan gudang-gudang yang memaksa pekerja atau buruhnya bekerja pada waktu solat Jumaat. Mereka ini sekalipun keuntungannya kelihatan bertambah akan tetapi sebenarnya mereka bertambah rugi. Adapun pekerja seharusnya ia menaati printah Rasulullah saw dalam sabdanya;

"Tidak boleh menaati manusia dalam bermaksiat kepada Kholiq (Allah)." Hadith Shahih Bukhari dan Muslim.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH. I LOVE YOU FULL.. HA..HA..HA..HA..

4 comments:

Werdah said...

Salam Bujang,

Ramai yg tak ambil berat ttg hal ini.. tetapi tidak di Mekah dan Madinah..

Kak Lia said...

ramai yg tidak sedar....

tp bg org yg buat keje kampong...cam somi saya untung le...dpt gi masjid cepat² :P

hahaha...tp tepuk dada..tnye iman

hamba said...

salam.. kalo kat kt sini ada yang lagik teruk... bukan setakat azan yang kedua... masa tok khatib baca khutbah pun diorang boleh balun makan lagik... siap borak2 lagik.. huh.. rasa nk bagi je sedas

Anonymous said...

[URL=http://www.watch-onetreehill-online.info/][IMG]http://www.watch-onetreehill-online.info/watch-one-tree-hill-online.jpg[/IMG][/URL]

[B][URL=http://www.watch-onetreehill-online.info/]Watch One Tree Hill online[/URL] seoson 7 and all old season with a High Quality online for free.[/B]

[B]Watch-onetreehill-online.info[/B] offers a [URL=http://www.watch-onetreehill-online.info/]One Tree Hill online streaming[/URL] for the most famous tv show in USA.

Select your episode and watch it with a [COLOR=Red]very high quality[/COLOR] now and discuses about the episodes with other OTH fans all around the world from USA from Russian from Indonesia and share your thought about the episode and how to improve the show more how damn simple is that???

[COLOR=Magenta]Episodes updated every week votes for the best episode updated too[/COLOR]
[COLOR=Magenta]Current Episode 15 :)[/COLOR]

Thanks guys and hope you enjoy watching :)

My regards and sorry if I posted this in wrong section :)