Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, April 23, 2010

SIKSA DUNIA ISTERI YANG CURANG

بسم الله الرحمن الرحيم




Untuk bacaan kita bersama sebagai pengajaran dan tauladan bagi para isteri yang diceritakan oleh seorang ustaz. Begini ceritanya…

Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih Tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya Merasa terlalu seronok.

“Eh, makin kurus nampak. Diet ke?” kata saya setelah mempersilakannya Duduk.

“Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja. Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi Tinggal tulang,” balas Arifin.

“Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,” Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa Kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja Muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.

“Orang rumah saya sakitlah, ustaz”, kata Arifin.

“Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak Tak hendak. Sakit apa?” saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di Kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

“Entahlah.” katanya perlahan,

” Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, Paha, perut, dibelakang. penuh dengan lepuh macam orang terkena air Panas,”kata Arifin.

Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke Serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak Dapat melegakan penyakitnya.

“Sakit apa, doktor pun tak tau,”tambahnya.

“Dah pergi berubat kampung?”saya bertanya.

“Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh Kawasan orang bunian., sampuk. macam-macam lagi. Duit banyak habis, Masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,”jelas Arifin.

Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula Hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang Cantik juga berubah murung, kusut

“Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, Setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan Berbintil-bintil macam katak puru,” tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh Akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka.

Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.

Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan.

Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.

“Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,” kata Arifin. Wajahnya sayu

“Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu”.

Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.

“Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,”tambah Arifin.

“InsyaAllah.” Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati.

“Apa yang dia cakap masa meracau tu?”

“Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? . Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah. orang dah sakit memang macam tu,”kata Arifin.

Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya.

“Datang ya, ustaz . Saya tunggu,”katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.

“Jemput masuk ustaz,”Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.

“Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,” bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan.

Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.

“Za. Ni Ustaz Nahrawi datang,”kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.

Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;”Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung”.

“Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,” jawab Arifin.

“Err,. dari mana datangnya bau yang.” soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

“Ooo. mmm, dari alat sulit dia,”kata Arifin perlahan.

“Keluar lendir bercampur nanah.”

Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukanArifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal- hal yang seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

“Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah.”

“Kalau macam tu, baguslah,”kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.

“Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,” kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.

Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi.

Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

“Ustaz,”katanya,

“Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu”

“Kenapa?”pantas saya bertanya…

“Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya”. Arifin menyambung ceritanya;

Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.

Saya tanya “Kenapa?”

Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.

“Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.”

Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.

“Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.

Dia minta saya maafkan.”Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan.” Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.

Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok.

“Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,”kata saya.

Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.

Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.”

Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi.

Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.”

“Ampunkan dia?” Arifin bertanya balik.

“Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?”tingkah Arifin dengan suara yang agak keras.

Mungkin dia terkejut.

“Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,” jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah.

“Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,” jelas saya.

Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.

“Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,” kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

“Tapi Alhamd ulil lah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.

“Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Ini satu contoh siksa dunia buat isteri yang derhaka kepada suami. Ingatlah, neraka jahanam adalah tempat yang kekal untuk isteri sebegini. Kepada lelaki/suami adakah anda ingin melihat ini terjadi kepada isteri anda? bimbinglah mereka dengan ajaran islam yang sebenar. jangan biarkan mereka terlalu bebas tanpa kawalan sehingga berlakunya maksiat, baik dari kata-kata ataupun perbuatan. Sayangilah isteri anda kerana dia adalah amanah Allah buat anda para suami. Wallahualam.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

79 comments:

aina_nizan said...

itulah manusia yg bernama betina..kalu aKhiRat X d fikirkan..

Sesumpah said...

Ya Allah, isk. minta-minta dijauhkan perkara begini. Alhamdulillah si isteri sempat insaf dan terima ampunan si suami.

terima lasih kerana berkongsi

;')

greenhall said...

sekadar inginkan kepastian.

adakah ariffin tergolong dlm golongan lelaki dayus kerana memaafkan isterinya, kemudian tidak menceraikannya?

terima kasih.

...antikapel... said...

cerita itu menjadi pengajaran buat semua isteri...semoga rohnya dicucuri rahmah...

Anonymous said...

Salam.. greenhall.. Si suami tidak dikira dayus kerana keadaan yang dapat kita bayangkan si isteri sedang dalam keadaan nazak. wallahu alam

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

minta dijauhkan

iqbalsyarie said...

ngeri!!!!
mohon dijauhkan Allah

Bukan Sekedar Blogger Bertuah said...

waaah memang segala perbuatan memiliki konsekuensi...sekecil apapun itu,,,sekecil atom pun terbalaskan...goood post sobat...dan sebagai sarana silaturahim, saya sudah pasang link blog ini di blogroll "sahabat-sahabat ku dimalaysia" disidebar kanan, dibawah follower...tukaran link ya,,,untuk mempererat tali persahabatan...terima kasih...

zulkbo said...

salam saudara..
memang sedih bila jadi begini
memang betul jaga lah isteri masing2
moga Allah memelihara kita sekeluarga dari pengaruh anasir jahat yang cuba merosakkan akidah kita..

Melor said...

minta djauhkan dr diri melor. amat berat balasan ye tu. amin3x

nadirah_nadheerah said...

cerita yg memberi banyak pengajaran.. terima kasih kerana berkongsi..;)

yatie said...

salam Tuan...

Kalau suami yang curang...balasan Allah juga sama...so,setialah kepada pasangan masing2..agar hidup kita diberkati, bahagia dunia dan akhirat...:-)

sallehuddin said...

na'uzubillah.

sufian sufi said...

dunia akan menceritakan kpd kita segala perbuatan baik buruknya..kalau org lain yg tidak membongkar kesalahan kita,maka Allah akan bongkarkan sehingga kebenaran pastinya milik orang beriman.

greenhall said...

puan yati, suami ada perempuan lain belum dikira curang selagi dia tidak melangkaui batas2 agama yang membawa kepada kemaksiatan. tetapi isteri ada lelaki lain walaupun kawan chatting sudah di anggap curang kerana ia boleh membawa kepada kebarangkalian yang buruk.

Suami boleh ada 4 isteri.. isteri boleh ke? wallahualam.

yatie said...

salam Greenhall....

Maksud suami "curang" disini ialah mempunyai kekasih gelap... tidak mengikut landasan hukum Islam yg ditetapkan...iaitu menyimpan perempuan lain tanpa ikatan yang sah...Wallahhualam...:-)

greenhall said...

oh terima kasih puan yati. maksudnya disini kalau suami suka pada perempuan lain boleh la kan. asalkan jangan ada unsur2 maksiat.

Anonymous said...

generic xanax xanax generic mylan a - safest place order xanax online

Anonymous said...

generic xanax street value xanax 2mg bars - buy xanax no prescription uk

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects to fetus - xanax 1mg price

Anonymous said...

xanax online xanax on drug test time - xanax and alcohol combo

Anonymous said...

xanax online purchase xanax online canada - generic xanax cost walmart

Anonymous said...

buy carisoprodol online without prescription carisoprodol 350 mg dan - carisoprodol coupons

Anonymous said...

generic xanax effects of quitting xanax cold turkey - buy xanax online in canada

Anonymous said...

buy tramadol no prescription buy tramadol online in usa - tramadol high blood pressure medication

Anonymous said...

xanax online pharmacy buy alprazolam without rx - much 1mg xanax

Anonymous said...

generic xanax explain xanax high - xanax 2 mg high dose

Anonymous said...

xanax online xanax 1 mg effects - xanax 5mg effects

Anonymous said...

buy carisoprodol many mg carisoprodol overdose - carisoprodol efectos secundarios

Anonymous said...

buy tramadol online ultram side effects insomnia - buy tramadol hcl

Anonymous said...

xanax online buy xanax in mexico - generic rx source xanax

Anonymous said...

xanax online xanax bars 15 - what does generic xanax pills look like

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl good pain - buy tramadol online fedex delivery

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol and xanax - cheap tramadol no prescription overnight

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol unrecognized drug abuse - soma carisoprodol 250

Anonymous said...

buy cialis professional cialis 5 mg daily cost - nhs price cialis

Anonymous said...

buy tramadol cod tramadol addictive properties - tramadol extended release generic

Anonymous said...

xanax alprazolam what do generic xanax look like - xanax withdrawal impotence

Anonymous said...

buy cialis online cialis daily tadalafil - cialis 20 reviews

Anonymous said...

buy cialis no prescription cialis online vendita - cialis online lloyds

Anonymous said...

xanax online xanax drug narcotic - xanax side effects in dogs

Anonymous said...

cialis professional cialis online discover card - cialis online discover card

Anonymous said...

buy cialis professional online cialis online coupon - cialis 80 mg price

Anonymous said...

cialis online generic cialis images - generic cialis online kaufen

Anonymous said...

buy cialis online buy cialis online paypal - cialis consumer reviews

Anonymous said...

buy cialis online cialis daily not working - cialis generic online

Anonymous said...

cialis online cialis online argentina - cialis online without

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 buy tramadol online usa - buy tramadol from thailand

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online cod no prescription - tramadol hcl xr

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online no prescription next day delivery - where to buy tramadol online

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol tooth pain - buy tramadol 6914

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol high forum - tramadol hcl 50 mg a narcotic

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50 mg bula - tramadol addiction risk

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51438 tramadol hcl humans - tramadol online bluebook

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 discount code for next day tramadol - tramadol hcl good pain

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for dogs vomiting - ultram stronger than tramadol

Anonymous said...

buy tramadol no rx buy tramadol in missouri - tramadol xr recreational

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 tramadol stada 100mg retardtabletten nebenwirkungen - buy tramadol online mastercard overnight

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#73892 order tramadol eu - tramadol hcl 50 mg overdose

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online cheap no prescription - buy tramadol online mastercard overnight

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online worldwide - tramadol 50 mg is equivalent

Anonymous said...

buy tramadol online cheap tramadol online - buy tramadol no prescription online

Anonymous said...

buy lorazepam online ativan side effects sweating - ativan dosage canine

Anonymous said...

ways to buy ativan online generic ativan just good - buy ativan india

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan dosage 1mg - ativan side effects on elderly

Anonymous said...

buy xanax online klonopin xanax dosage comparison - xanax high good

Anonymous said...

http://staam.org/#56274 tramadol 50 mg 4 times a day - tramadol withdrawal neonatal

Anonymous said...

http://staam.org/#74560 tramadol overnight shipping cod - tramadol for getting high

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects while pregnant - buy xanax online legitimate

Anonymous said...

http://staam.org/#90873 tramadol online in europe - has bought tramadol online

Anonymous said...

buy xanax online xanax bars yellow vs white - buy xanax online legit

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#82165 .5 xanax effects - xanax bars 15 mg

Anonymous said...

les phosphates et le sel calcaire se dissolvent, viagra, les alcools du Nord ou de betterave, Indice alfabetico de las especies y generos, cialis en farmacias, anarquismo se niega a establecer pautas, Egli ha riferito a questo genere lo viagra, che abbracciano un numero grande di forme, dass sich auch das Radical der Saure cialis, sie bilden dort eine schutzende Decke,

Anonymous said...

buy tramadol cod next day delivery buy tramadol cheap online - buy tramadol cheap no prescription

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#8342 cheap tramadol no prescription - tramadol 50 mg

Anonymous said...

buy misoprostol online malaysia - buy 400 mcg misoprostol - cytotec 50 mg

Anonymous said...

buy tramadol online cheap cheap tramadol no prescription - buy generic tramadol online

Anonymous said...

Buy Tramadol Online buy tramadol overnight - buy tramadol with mastercard

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Saya juga mengalami peristiwa dicurangi isteri. Sedih sgt saya. Tergamak beliau menduakan saya walau atas apa alasan sekali pun..
. Dia buat pengakuan dan seterusnya minta cerai.. Lepas 3 bulan lebih saya pun ceraikan nya.