Thursday, December 31, 2009

ITTAQULLAH BUKAN RUKUN KHUTBAH JUMAAT ?

بسم الله الرحمن الرحيم

Artikel ini ditulis sebagai jawapan saya terhadap kekeliruan yang ditimbulkan ketika saya menjadi khatib Jumaat di salah sebuah masjid di negeri Pulau Pinang. Kononnya rukun khutbah tidak sempurna tanpa mengucapkan lafaz ittaqullah dalam bahasa Arab.

………………………………………………………………………………

Memandangkan mereka yang mengkritik saya tidak langsung menggunakan hujjah daripada al-Qur’an mahupun As-Sunnah, sekadar bersandarkan kepada mazhab Asy-Syafi’e, maka penjelasan saya dalam artikel ini hanya menyentuh tentang pandangan sekitar mazhab Syafi’e sahaja tanpa mengambil kira kekuatan dalil. Mungkin pihak yang mengkritik saya tidak membaca nukilan ini, namun mudah-mudahan ia dapat membantu kita bersama dalam usaha untuk mencambahkan pengetahuan.


Saya akan menjawab tiga persoalan dalam artikel ringkas ini :

1)Adakah diwajibkan dalam mazhab Asy-Syafi’e untuk mengucapkan setiap rukun khutbah dalam bahasa Arab?

2)Adakah lafaz ittaqullah merupakan salah satu daripada rukun khutbah dalam mazhab asy-Syafi’e ataupun al-Wasiyyat bittaqwa (berpesan untuk bertaqwa kepada Allah)?

3)Adakah Al-Wasiyyatu bittaqwa ditentukan dengan lafaz ittaqullah sahaja ataupun lafaznya tidak ditentukan?


Persoalan utama yang perlu diberi perhatian dan menimbulkan kekeliruan adalah adakah kesemua rukun khutbah mesti diucapkan di dalam bahasa Arab ataupun boleh diucapkan dalam bahasa lain.

Persoalan ini dijawab oleh mufti al-Azhar Atiyyah Saqar ketika beliau diajukan persoalan berkenaan membaca khutbah dalam bahasa selain daripada bahasa Arab. Beliau menjawab :

Imam Abu Hanifah berpandangan bahawa diharuskan khutbah dengan selain bahasa Arab sekalipun orang yang berkhutbah menguasai bahasa Arab, dalam keadaan sama ada jemaah merupakan orang Arab ataupun selain Arab.

Imam Ahmad pula mensyaratkan khutbah dalam bahasa Arab seandainya khatib menguasai bahasa Arab, sekiranya khatib lemah dalam bahasa Arab, maka hendaklah ia berkhutbah dengan bahasa lain sama ada di hadapan jemaah Arab ataupun bukan Arab. Tetapi Ayat al-Qur’an yang merupakan salah satu daripada rukun dalam kedua-dua khutbah tidak diharuskan dalam selain bahasa Arab. Jika tidak mampu hendaklah khatib menggantikan ayat al-Qur’an dengan apa sahaja zikir yang diketahuinya dalam bahasa Arab. Sekiranya dia tidak mampu juga, hendaklah dia diam seketika pada kadar membaca satu ayat al-Qur’an.

Imam asy-Syafie’ pula mensyaratkan supaya kesemua rukun khutbah mesti diucapkan dalam bahasa Arab sekiranya khatib mampu mempelajarinya. Sekiranya tidak mampu, maka dia boleh berkhutbah dengan selain daripada bahasa Arab. Hukum ini adalah seandainya jemaah terdiri daripada orang Arab. Tetapi sekiranya mereka tidak terdiri daripada orang Arab, tidak disyaratkan langsung untuk mengucapkan rukun khutbah dalam bahasa Arab meskipun khatib mampu mempelajarinya kecuali ayat Al-Qur’an hendaklah diucapkan dalam bahasa Arab. Sekiranya khatib tidak mampu, hendaklah dia menggantikan ayat al-Qur’an dengan mengucapkan apa sahaja zikir ataupun doa’ dalam bahasa Arab. Sekiranya tidak mampu juga, maka hendaklah dia diam sebentar pada kadar membaca satu ayat al-Qur’an. Adapun ayat al-Qur’an yang diterjemah ke dalam bahasa lain tidak dianggap menyempurnakan rukun khutbah. Adapun selain daripada rukun khutbah, tidaklah disyaratkan mengucapkannya dalam bahasa Arab.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

3 comments:

  1. tuan... saya baru mengalami peristiwa yang sama di sebuah mesjid. Mohon tuan hurai sedalmnya (jika ada) dalam masalah ini. terima kasih

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas artikel anda kerana perkara yg sama berlaku di tempat saya.

    ReplyDelete

Astaghfirullah Al-Azhim..Astaghfirullah Al-Azhim..Astaghfirullah Al-Azhim..

Tegurlah jika hamba ada membuat kesalahan, baik dengan sengaja atau tidak. Kerana hamba insan biasa yg tak sunyi dari kesilapan.

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

Buat para sahabat dan yang memberikan komen. Maafkan hamba jika hamba tidak dapat membalasnya. Juga jika hamba tak berkesempatan meninggalkan komen di blog tuan hamba. Kerana waktu sering membatasi kesempatan.

Sahabat semua digalakkan mengambil serta menyebarkan segala bahan atau tulisan yang bermanfaat dari blog ini tanpa perlu meminta izin atau mempamerkan link blog ini.

Wassalam.