Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, January 7, 2010

DR. SUKIDA TIDAK HALAL

بسم الله الرحمن الرحيم

Ops FILTER- Halal Jakim (awas produk tidak halal jenama Dr. Sukida )


Premis perniagaan yang menggunakan logo halal Malaysia tanpa mempunyai sijil pengesahan JAKIM/JAIN Perak.


Berikutan aduan awam berkaitan penyalahgunaan logo halal JAKIM/JAIN, Unit Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hub Halal JAKIM, pegawai dari JAIN Perak dan Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Putrajaya telah menjalankan serbuan ke atas sebuah premis yang menjual water filter jenama Dr. Sukida di Bandar Sunway, Petaling Jaya.

Operasi yang diketuai oleh Ust. Mohd Amri Abdullah telah dijalankan pada 23/12/2009 bermula dari jam 1.00 petang dan berakhir pada jam 9.45 malam. Dalam operasi ini juga, pihak JAKIM, JAIN Perak dan KPDN KK telah mendapati bahawa logo halal JAIN Perak telah digunakan pada produk tersebut bagi tujuan pemasaran yang lebih berkesan tanpa mempunyai sijil halal yang sah atau telah tamat tempoh.

“Hasil dari pemeriksaan yang telah dijalankan, didapati pemilik produk berkenaan telah menggunakan serta mempamerkan logo halal JAIN Perak pada produk tanpa mendapat sijil pengesahan halal yang sah dari pihak JAKIM atau JAIN. Oleh yang demikian, syarikat tersebut didapati telah menyalahi Prosedur Pensijilan Halal Malaysia, di bawah Klausa 16.7.3 (i) Penyalahgunaan Perbahasaan Halal/BAHEIS (ii) Penyalahgunaan logo halal JAKIM/JAIN/MAIN dan Seksyen 15(1) Akta Perihal Dagangan 1972 jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM250,000”.

Dengan itu pihak KPDN KK Putrajaya telah mengambil tindakan dengan menyita produk tersebut dan tindakan lanjutan akan dilakukan kepada pemilik syarikat tersebut. Nilai anggaran sitaan tersebut adalah RM 2.1 juta.

Menurut Pengarah Hub Halal JAKIM, Puan Saimah Mokhtar, operasi bersepadu seumpama ini sedang dipergiatkan dari masa ke semasa bagi tujuan membendung penyalahgunaan logo halal dari berleluasa. Tambah beliau lagi, hanya logo halal Malaysia yang dikeluarkan oleh JAKIM/JAIN/MAIN sahaja diperakui sah dan diiktiraf oleh kerajaan Malaysia.

Akhirnya beliau menasihati para pengguna agar sentiasa berwaspada dan berhati-hati dengan penggunaan logo halal Malaysia yang tertera pada setiap produk yang dikeluarkan. Sekiranya terdapat sebarang keraguan dan kemushkilan, para pengguna boleh merujuk ke laman web hub halal iaitu www.halal.gov. my.




Produk penapis air Dr.Sukida yang menggunakan logo halal Malaysia.


Penapis air jenama Dr. Sukida.


Pamplet yang menggunakan logo Halal Malaysia.


Sijil halal JAIN Perak yang telah tamat tempoh sah semenjak tahun 2007.


Pegawai-pegawai Penguatkuasa JAKIM, JAIN Perak dan KPDN KK Putrajaya sedang menyita produk.

Tarikh : 30 Disember 2009
Sumber : Unit Perhubungan Awam JAKIM
Editor : PRO JAKIM



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

43 comments:

Unknown said...

oh.oh..mcm2 isu skang

jurukopi said...

memperdangankan logo buatan manusia - masih biasa, sebaliknya menjual hukum tuhan - terlebih biasa. malaysia.

::FAIZ:: said...

Macam2lah sekarang ni.... Astaghfirullah Al-Azhim. Moga kita semua dilindungi Allah...

bilal said...

salam,saya seorang mualaf baru mengenal islam.saya melihat umat islam sekarang semakin alpa lebih kepada keduniaan,agama dipolitikkan,maruah dikotori dengan larangan Allah dan islam dijadikan anutan semata-mata tanpa memahami apa itu islam sebenar. Sekarang di malaysia kecoh berkenaan nama "Allah"tetapi sedarkah mereka2selama ini islam telah dicemari dengan perlakuan umat islam sendiri yang melakukan maksiat,rasuah,menganiaya,menindas,mengumpat,menipu dan macam2 perkara yang terlarang dalam islam. kenapa kerana nama Allah bermati2an orang memperjuangkannya?,sedangkan sebelum ini kita umat islam leka dan lupa Allah itu wujud. inilah sikap umat yang suka berpura2.Janganlah kita jadi umat yang bila senang akhirat dilupakan,tetapi bila susah baru nak menyesal. 1 malaysia tidak bermakna sebenarnya sebab slogan itu hanya mengaburi golongan lain.

mizaranun said...

Salam...

Dlm kes tersebut kesalahan syarikat tersebut kerana menggunakan logo halal yg tidak sah..

Ehm bagaimana org yg sudah membeli dan meggunakan alat tersebut..adakah alat tersebut halal digunakan??

Anonymous said...

yang dipaparkan adalah logo yang tak sah bermaksud logo yang dipamerkan tu tamat tempoh shaja.
Terpikir tak? kalo dikatakan tak sah, macam maner JAIN perak boleh keluarkan sijil halal tuk Dr. Sukida sebelum ni.

Jangan lah mengeruhkan keadaan wahai saudara-saudaraku yang bijak berfikir. Penapis air Dr. Sukida HALAL dan sijil halalnya masih sah sehingga 2012.

Tak percaya lagi pergi sendiri tengok syarikatnya masih beroperasi seperti biasa.

// Pesanan kepada penulis blog, selidik dulu kesahihannya, barulah menulis. ni tak pasal2 lak menambahkan dosa tuk diri sendiri.

REnunG2kAn, Selamat bERfikir !!!

Anonymous said...

salam sahabat2,,,,

sebenarnya Dr.Sukida kena sabotaj ari tu...sijil halal still valid...orang yg buat sabotaj tu dah kena ambil tindakan undang2...apa2 pun dlm Metro & Kosmo aritu dah keluar citer sebenarnya... So DR SUKIDA mmg halal..baru ni pengarah urusan air DR SUKIDA bawa sekali lagi pegawai JAKIM ke kilang filter tu...Halal...Insylh selamat.. JANGAN MEMBUAT SEBARANG KEPUTUSAN SEBELUM ANDA MENCUBA AIR DR. SUKIDA....jangan percaya pada air ini tetapi yaqinlah pada khasiat yg Allah bagi pada air ini....insylh.

adam iskandar said...

saya bersetuju dgn komen saudara anynomous..berfikir dahulu sebelum tulis 2 lebih baik dari tulis dahulu baru berfikir..
astaghfirullahalazim...ampunkanlah hambamu ini...amin

Unknown said...

biase la tu... bile dah banyak pesaing, sabotaj memang akan berlaku...macam politik gak

Anonymous said...

Mashaallah, apalah hang2.Terlalu taksub dgn sijil halal Jakim. Banyak sijil halal yg Jakim keluarkan utk produk2.Tanya dia, setiap kebuk penapis air Dr Sukiada, bahan dia apa.Ada 6kebuk semua.Jakim garanti tak tau.Dia nk jual nama dia, macam dia tlh ditauliahkan oleh Allah(mcam padri kristian). Smua yg dia kata, betul. Klu xdgag haram, dosa bsag.Bnyak duit, ok halal, dirdzoe Allah. Ttp bila dh xbayag duit perlindungan (xperbaharui sijil) xhalal pula produk2. Dia terus pukul xhalal.Suruh smua org islam yg buta perut dn jahil turut dn dgag kata dia.Xperlu beri sbab munasabah dn detail terpeinci atas keputusan.Xdak sijil halal xsmestinya haram.Sijil halal dia bukan sijil halal Allah.Kdg2 ketelusan Jakim dalah syak dn was was.Dia xbg tau produk keluaran dari tarikh mna sampai tarikh mna xhalal. Dari tarikh luput sah sijilkah? Dak dia terus sabotag semua.Lg pula klu xhalal dari segi apa. Bahannya kh,cara dia proseskh.Dajal sungguh org yg suka buat fitnah demi kepentingan diri dia. Aku pernah tanya org, klu sumber haram, hasil dia apa. Haramjadah jawab dia. Dia hj pula bawa kereta Nisan. Tan Chong Motors dn org jepun berniaga dgn duit bunga(riba) dn duit haram. Jd dia bawa kereta haramjadah.Megah pula2. Baju dan hfon,kain dibeli dri org kapiag.Modal duit haram. Jd pakai haramjadahlah. Mesjid dan surau banyak bahan dari hasil kilang dn perniagaan org kapiag, modal haramjadah. Jd kita sembahyang dlm mesjid harmjadahlah. Ahli kitab kita banyak bawa kereta mewah haramjadah.Bila cina dn org kapiag hulug duit haramjadah di returan2, peniaga pasar mlm dsb, org Islam terima dgn senyum dn suka hati bukan main.Tgn dia lepas pegang babi, pinggan mankok dll yg org kapiag guna mkan di resturan org islam kna mulut dia lpas dia tutuh dging babi, org islam pula makan slepas basuh dgn sabun sja, xpakh? Jd apa komen anda. Fikir2kan.Nabi Muhamad bukan dri ahli kitab, sbb Allah tahu, dpa ni yg pndai sgt bab gama, hukum hakam ni ckap pandei putar belit. Hati2lah, jgn terpengaruh sgt dgn fitnah. Penapis air AlJabbar di pasang dkt Sri Kembangan olih kompeni haramjadah. Plah siasat.

:: Amirul Ariff :: said...

assalamualaikum saudara...

ni salah faham saja..
selidik dengan betol..
sblum membuat ape2 kputusan..
xbaek kite menjatuhkan owng len..
Astaghfirullah Al-Azhim..

RaDHiQ MeTaL said...

salam tuan...saya dapati maklumat tuan kurang tepat sbb sayu baru sahaja semak d web e-halal jakim...memamg produk dr sukida ini ada sijil halal jakim tn blh check kt url http://www.halal.gov.my/ehalal/index.php?ty=directory&type=P&cari=dr.sukida
harap maklum...

Anonymous said...

Sian awak kn...kalau x tau hukum x yah la cite...bljr hukum dulu....duit yg kita dlt dlm urusan jual beli x perlu dipersoalkn dr mana si kafir tu dpt......sentuh tgn org pegang babi x jd masalah selg ain dia x de ditgn org tersebuy..islam itu mudah.

Anonymous said...

btui ckp tu selidik dulu sblm nk bg tau kt org lein noo....wachaaaa

Anonymous said...

Sebelum nak sebarkan apa2 berita, selidik la dulu kesahihannya. jangan main post aje..jangan tabur pasir dlm periuk nasi orang, tak kira bangsa atau agama.

Anonymous said...

generic xanax how much does generic xanax cost at walmart - order xanax fast shipping

Anonymous said...

buy tramadol online order cheap tramadol-overnight - buy tramadol online free shipping

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol no prescription mastercard - tramadol 50 mg weight loss

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol addiction methadone - buy tramadol overnight delivery no prescription

Anonymous said...

buy carisoprodol 5513 dan carisoprodol drug - carisoprodol for tmj

Anonymous said...

cheap alprazolam pass drug test with xanax - percocet xanax high

Anonymous said...

xanax pill buy generic xanax no prescription - xanax dosage for dogs

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol over the counter - buy tramadol online in usa

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription what does a generic tramadol look like - tramadol for dogs dose rate

Anonymous said...

cialis sale cialis daily use price - generic cialis canadian

Anonymous said...

buy tramadol online seizure after overdose tramadol - buy tramadol online no prescription usa

Anonymous said...

alprazolam 0.5mg xanax drug clearance - extended release xanax 2mg

Anonymous said...

how to buy cialis cialis online lilly - cialis price online

Anonymous said...

cialis buy online no prescription cialis online acquisto - cheap cialis 100mg

Anonymous said...

xanax online buy xanax online from canada - xanax pills wikipedia

Anonymous said...

cialis online cialis 40 mg dose - buy generic cialis no prescription

Anonymous said...

xanax online xanax side effects for men - many xanax bars kill you

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol hcl compared to vicodin - ultram-tramadol.us

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 order tramadol cod - can i buy tramadol online

Anonymous said...

buy cheap tramadol buy tramadol online nz - tramadol 50mg vs tylenol 3

Anonymous said...

order tramadol online mastercard tramadol overdose signs - cheap tramadol line

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#about-us purchase tramadol online cheap - buy tramadol online australia no prescription

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 tramadol for dogs usa - tramadol dosage euphoria

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol for dogs with aspirin - tramadol 50 mg kapszula

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#96318 lorazepam 1mg ativan - can overdose ativan

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#41572 ativan make you high - ativan withdrawal wiki

Anonymous said...

buy tramadol online methocarbamol and tramadol for dogs - tramadol hydrochloride buy online

Anonymous said...

buy tramadol online mastercard overnight tramadol 50 mg recommended dose - tramadol hcl 100mg